Engers Startet 28.April.2015 Link til dette innlegget Startet 28.April.2015 Jeg har et Jabsco manuelt toalett fra 2008. Nå etter vinteropplaget ( har ligget i boblehavn) virker ikke toalettet som det skal. Når jeg pumper så tømmes bollen greit, men det kommer ikke noe skyllevann. Om jeg har hendelen til høyre eller venstre så skjer det ingen ting. Har sjekket at det er åpent i slangen ut av båten. Har noen en ide om hva som kan gjøres, eller er det bare å bytte pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Hell litt matolje i dassen eller nedi pumpa. Den er ofte litt tørr/dårlig etter opplag. Kommer som regel til slutt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eureka Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Var det septik ut av do du var sikker på var i orden ? Om du ikke har fått sjekket om ventilen på skroggjennomføringen til vann inn er i orden, så forekommer det at hendelen på gjennomføringen tæres av og kula i ventilen ikke åpner/ beveger seg når du turner hendelen. Opplevde det selv. Så, koble slangen av toalettet og se om du får inn vann når ventilen er åpen. Problemet med pumpa er som regel at den går tregt, og da funker det med olje. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Min pumpe klarer ikke alltid å dra inn vann når den er tørr.. Når den først tar tak så funker det. Om det ikke funker kan et repsett være tingen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
BingoBonzo Svart 28.April.2015 Link til dette innlegget Svart 28.April.2015 Har hørt, ikke testet, at du kan skru opp pumpen og bruke silikon. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Ganske enkelt å finne ut av. Ta av slangen til spylevann. Sug litt på den å kjenn om den er åpen. Forutsetter jo at båten ligger på vannet. :) kommer det vann når du duger der , da er det pumpestempel som ikke klarer å skape nok vakuum. Hjelper som flere sier her: å smøre med litt matolje Feks. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
srok Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Har samme toalett og hatt de samme problemet. Kjøpte et reppsett. Dvs div gummipakninger i selve håndpumpa. Deretter virket det ok. Man kan også forsøke å rense/smøre med matolje så slipper man å kjøpe nye pakninger så ofte. Men når gummien blir gammel virker ikke patenten så godt lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Det kan også være at det er luft i inntaket som hindrer vannet i å nå frem til pumpa. Fyll opp doskåla med vann og pump med hendelen i inntaksstilling. Pleier da å ordne seg, mens du pumper. Men ikke dumt å smøre systemet inn i mellom. Ville helst ikke brukt olje, men bruker i stedet siliconspay som jeg sprøyter noen ganger på vannet i doskåla. Da går pumpa lett som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Jeg har tatt av slangen og sjekket at det er åpent, og at vann kommer inn. Det er som sagt alt i orden om jeg har toalettskåla full av vann, og skal tømme den. Tømmer helt greit, men det kommer altså ikke spylevann. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 (redigert) Jeg har tatt av slangen og sjekket at det er åpent, og at vann kommer inn. Det er som sagt alt i orden om jeg har toalettskåla full av vann, og skal tømme den. Tømmer helt greit, men det kommer altså ikke spylevann. Forstår det, men likevel er det muligheten for luftpropp tilstede. Gjør et forsøk vel med min metode før du begynner med noen reparasjoner, det enkleste først Jeg må bruke min metode hver gang jeg setter på sjøen etter opplaget for å få håndpumpa til å ta. Redigert 29.April.2015 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 29.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Hei igjen Haba. Jeg ga nok litt manglende opplysninger. Jeg har fylt skåla helt opp, og pumpa, men det hjalp ikke. Brukte også litt varmt vann for øvrig. Prøvde også ved å stenge krana på inntaket, og fylle slangen med vann. Når jeg begynte pumpinga, åpnet jeg krana samtidig, men.................. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Tror nok du må åpne pumpestempel å sjekke hvordan det ser ut inni der. Trenger ikke være lange jobben det. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Kjøp rep sett med pakninger, o-ringer og klaffeventiler først som sist. Høres ut som enveisventilene ifm stempelpumpa ikke tetter... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Engers Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Da kjøpte jeg et rep-sett, og monterte dette. Alt er da i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.