Jump to content

Toalettet pumper ikke inn skyllevann

Engers

Recommended Posts

Jeg har et Jabsco manuelt toalett fra 2008.

Nå etter vinteropplaget ( har ligget i boblehavn) virker ikke toalettet som det skal. Når jeg pumper så tømmes bollen greit, men det kommer ikke noe skyllevann.

Om jeg har hendelen til høyre eller venstre så skjer det ingen ting.

Har sjekket at det er åpent i slangen ut av båten.

Har noen en ide om hva som kan gjøres, eller er det bare å bytte pumpa.

Var det septik ut av do du var sikker på var i orden ?

Om du ikke har fått sjekket om ventilen på skroggjennomføringen til vann inn er i orden, så forekommer det at hendelen på gjennomføringen tæres av og kula i ventilen ikke åpner/ beveger seg når du turner hendelen. Opplevde det selv.

Så, koble slangen av toalettet og se om du får inn vann når ventilen er åpen.

Problemet med pumpa er som regel at den går tregt, og da funker det med olje.

Ganske enkelt å finne ut av. Ta av slangen til spylevann. Sug litt på den å kjenn om den er åpen. Forutsetter jo at båten ligger på vannet. :) kommer det vann når du duger der , da er det pumpestempel som ikke klarer å skape nok vakuum. Hjelper som flere sier her: å smøre med litt matolje Feks.

Endelig ble det Bobåt

:wink: Det kan også være at det er luft i inntaket som hindrer vannet i å nå frem til pumpa. Fyll opp doskåla med vann og pump med hendelen i inntaksstilling.

Pleier da å ordne seg, mens du pumper. Men ikke dumt å smøre systemet inn i mellom. Ville helst ikke brukt olje, men bruker i stedet siliconspay som jeg sprøyter noen ganger på vannet i doskåla. Da går pumpa lett som bare det.

Jeg har tatt av slangen og sjekket at det er åpent, og at vann kommer inn.

Det er som sagt alt i orden om jeg har toalettskåla full av vann, og skal tømme den.

Tømmer helt greit, men det kommer altså ikke spylevann.

Forstår det, men likevel er det muligheten for luftpropp tilstede. Gjør et forsøk vel med min metode før du begynner med noen reparasjoner, det enkleste først Jeg må bruke min metode hver gang jeg setter på sjøen etter opplaget for å få håndpumpa til å ta. Redigert av Haba (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...