Jump to content

Yiiippii Ny (gammel) båt

bris

Recommended Posts

Det er helt utrolig hvor fornøyd en kan bli med å kjøpe seg ny båt. Det vil si egentlig gammel båt. Når vi da har vært så heldige å få tak i en båt vi har kikket på lenge, men som det er utrolig få av på markedet, da er det festdag.

Nå ligger den imidlertid fortøyd nedenfor huset på flytebrygga, og det meste er velstand. På en slik dag snakker vi ikke mye om at båten selvsagt hadde alt for lite utstyr. Det blir derfor en lang prosess med å få den til slik jeg (vi) ønsker det.

Til slutt, kjerringa er like begeistra som meg. Av og til er det bare helt herlig.

Jeg glemte kanskje å si hvilken båt det ble: Neptim 8500 Trawler.

Hilsen

Øyvind

Det er helt utrolig hvor fornøyd en kan bli med å kjøpe seg ny båt.

Gratulerer med ny båt! :eek: Kjenner følelsen. Er såpass fersk som båteier selv at jeg kjenner meg igjen. Spesielt hvis man er helt ny i bransjen, er det en helt vanvittig følelse når drømmebåten endelig er i havn! Egentlig burde man bytte båt mye oftere bare for å få "feelingen" - alternativt kjøpe flere etter hvert...

Det er helt utrolig hvor fornøyd en kan bli med å kjøpe seg ny båt.  På en slik dag snakker vi ikke mye om at båten selvsagt hadde alt for lite utstyr. Det blir derfor en lang prosess med å få den til slik jeg (vi) ønsker det.

Hilsen

Øyvind

Hei Øyvind,

Det hadde vært kjekt om du informerte litt om prosessen videre. Du kunne jo legge ut litt informasjon i denne tråden?

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...346091;start=13

Lykke til videre

J@n

• 5 år senere...

Bris har ikke vært innlogget siden april, men kan kontaktes via IM. Såsant han er registrert med en epost han leser.

Mulig jeg kan ha noe info om denne båten, skal sjekke. Ble ferdig rett før konkursen så det finnes ikke mange av denne.

Han lest på forumet at skroget nå benyttes av en annen båtbygger, men husker ikke hvor. Mener det var ifm en båt som ble eksportert til Island.

Interessant valg av ord , kan du ikke gjøre et forsøk på å beskrive hvilken frihet du har i en trawler , er det mer frihet enn i andre båter ? bare nysgjerrig

Friheten er den plassen man har til rådighet kontra lukkede båter av samme type. Kan vel sammenlignes med skøytene i gamle dager. God plass inne og på dekk. Drivstofforbruket er lavt da man gjerne tusler i under halv maskinkraft for det meste. (Egen erfaring.)

Hvor lant man kommer er uvesentlig. Det er tiden underveis som teller. Jeg har aldri opplevd sjøegenskaper bedre enn vår GB. Stor innvendig styreplass, En fb som man lett kan bestige i godt voksen alder.

Jeg sammenligner motorbåt mot motorbåt. Seilbåter blir en egen greie.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

......så koster det rundt en 10.-er pr mil , går disse trawlerne såpass rimelig ?

Alle båter som kjøres fornuftig har et rimelig dieselforbruk. Du velger stort sett selv hva forbruket skal være. Sjøl går jeg på 0,8l/nm, og det vil vel si en femmer pr mil kanskje i dagens marked, og dette i en romslig 35 foter på 8,5 tonn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ok da skjønner jeg Astor , tenkte litt på noe sydvesten sa for en tid tilbake , han hadde en motorbåt som sikkert gikk fort men når han regnet på det så hadde han hatt en snittfart på sesongen på ca 7knop om jeg ikke husker feil men det var ikke en trawler. Jeg har ikke så mye peiling på de båtene men jeg skal jammen ta og prøve å få kommet meg oppi en slik å se på messa i tyskland om 3uker.

Alle båter som kjøres fornuftig har et rimelig dieselforbruk. Du velger stort sett selv hva forbruket skal være. Sjøl går jeg på 0,8l/nm, og det vil vel si en femmer pr mil kanskje i dagens marked, og dette i en romslig 35 foter på 8,5 tonn.

Det er jo veldig billig da , mitt regnestykke på seilbåt var 5000.- i nye seil pr år (25000.- hvert 5år for en turseiler) , det er nok ikke gratis for noen av oss , jeg bruker betydelig mer på seil mens noen bruker betydelig mer diesel pr mil. Det er uansett verdt det

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...