Jump to content

Reparasjon av skade etter grunnstøt

hanse325

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med reparasjon av slike skader(se bilde) ? Hvor alvorlig er dette, kan det vente til høstopplag eller må det tas med en gang? Jeg hadde ikke fart når dette skjedde og det er ingen tegn til skade mellom kjøl og båt.

Er det noen som har tips til verksted som kan fikse dette i området Oslo-Horten?

På forhånd takk,

Arne

Screen_Shot_2015_04_27_at_20_46_55.png
Screen_Shot_2015_04_27_at_20_55_10.png
Screen_Shot_2015_04_27_at_20_56_17.png

Det spørs jo hvordan du har tenkt å fikse.

Det jeg gjorde sist gang jeg gikk skikkelig på, var å kontakte forsikringen, melde skaden, tok deretter kontakt med Bærum plast og løftet båten for kontroll. 

Fikk ok på å seile resten av sesongen, satte den opp etter endt sesong og fikk alt kontrollert.. Er spesielt i bakkant av kjølen og bakover som skades ved grunnberøring.. 

Kreftene går opp gjennom kjøl, og overføres stort sett fra akterkant kjøl over i skroget.. 

(på en tidligere båt fant jeg sprekker langt oppe i skutesiden, inne i kjøkkenskap.. ! ) 

MEN da gikk jeg på i 6 knop da!! 

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Kjølen var ikke spesielt rusten fra før, så det som man ser på bilde er trolig kommet nå (det er over en mnd siden jeg gikk på). Jeg er jo redd for at hvis jeg ikke tar dette nå så blir rusten mye verre og dermed vanskeligere å fikse. Er det bare sparkel og bunnsmøring som ligger på kjølen? I så fall er det vel ikke noe fare for at skaden suge til seg vann.

Jeg hadde ikke noe fart noe jeg gikk på. Jeg ble tatt av vinden inne i en havn og dro over en stein. Skaden i bakkant av kjølen kom nok når jeg prøvde å bakke ut.

Redigert av hanse325 (see edit history)

Dette er vel støpejern så rust er ikke noen stor trussel, og det er jo en god del å gå på ;-) 

Ja, du har vel helt rett i det. Er bare jeg som er litt stresset siden jeg ikke kan så mye om dette. Har skjønt at så lenge det ikke er synlige skader mellom kjøl og båt så går det som regel greit. Men så er det jo også noe med om det vil være betydelig enklere å fikse dette nå istedet for til høsten når rusten virkelig har fått satt seg?

Er det noen som vet om verksteder i området Oslo-Horten som tar på seg slik jobb? Har allerede sendt forespørsel til Bærum plast som jeg venter på svar på, men det er jo alltid kjekt å kunne sende ut til flere.

Redigert av hanse325 (see edit history)

Har skjønt at så lenge det ikke er synlige skader mellom kjøl og båt så går det som regel greit

Det er ikke så vanlig at grunnstøtingsskader synes utvendig på undervannskroget. Som det er skrevet før her så oppstår skadene oftest i laminatet over bakkant av kjølen. En inspeksjon innvendig i området rundt bakkant av kjølen er derfor det viktigste for å identifisere eventuelle skader etter grunnstøting. Synlige sprekker mellom skrog og bunnstokker/innerliner, sprekker der innredning er plastet fast osv. Banking med en liten hammer på laminatet i området rundt bakkant av kjølen avslører også delamineringsskader(hard lyd er OK, dump lyd er knust laminat). Skaden under kjølen din er uvesentlig og av rent kosmetisk art.

Det er ikke så vanlig at grunnstøtingsskader synes utvendig på undervannskroget. Som det er skrevet før her så oppstår skadene oftest i laminatet over bakkant av kjølen. En inspeksjon innvendig i området rundt bakkant av kjølen er derfor det viktigste for å identifisere eventuelle skader etter grunnstøting. Synlige sprekker mellom skrog og bunnstokker/innerliner, sprekker der innredning er plastet fast osv. Banking med en liten hammer på laminatet i området rundt bakkant av kjølen avslører også delamineringsskader(hard lyd er OK, dump lyd er knust laminat). Skaden under kjølen din er uvesentlig og av rent kosmetisk art.

Meget nyttig info, tusen takk! Er et slik at jeg da bør bestille en time på verksted for å få dette sjekket eller er det egne takstmenn som gjør den jobben. Forsikringen er varslet om skade, men jeg har ikke fått tilbakemelding enda.

?........ Men så er det jo også noe med om det vil være betydelig enklere å fikse dette nå istedet for til høsten når rusten virkelig har fått satt seg............

Om skaden er kun de skrubbsåra du har på kjølen vil den rusta utvikle seg helt ubetydlig og er bare å glemme. Betviler om båtplassens ekspertise ikke er enige i det. Kosmetikk som jeg ikke ville bekymra meg for.

Du høres usikker ut, og for att det skal ikke bli en hodepine, så ta en tlf til takstmannen Are Wiig. Jeg ville ikke tatt opp båten men vist han bilder og fortalt om treffpunkt og fart. Er det skader sees det på innerliner, og det ser de.

Det er helt sikkert ikke noe, men du for tryggheten som er viktig.

Takk, det skal jeg gjøre  :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...