Jump to content

Problemer med Johnson GT påhengsmotor


Simen-MS

Recommended Posts

Hadde litt problemer med denne motoren som ble kjøpt ny i fjor. Den fungerte bra en stund, men på slutten av sesongen i fjor hendte det at den døde helt ut når jeg skulle få den opp i plan. Da var det umulig å få start på den igjen med mindre man ventet noen dager. Da startet den lett og fint igjen. Hvis jeg først fikk den opp i plan så gikk den som bare det.

 

Men jeg tror igrunn problemet enten er tanken eller aller helst slangen. Hvis jeg pumper på pumpa på slangen å dytter inn den kula som sitter i den enden av slangen du fester på motoren så kommer det nesten ikke bensin ut. Skal det være sånn? I følge min onkel skulle det da sprute ut bensin.

 

Har hatt motoren til forhandler men da fungerte den jo selvfølgelig som bare det. Det er når den skal opp i plan og må skyve litt tungt at den dør ut.

 

Er det bare å kjøpe ny slange og krysse fingrene?

 

Er jo litt dumt at man ikke skal kunne stole på en motor som er under ett år gammel.

Link to post
Share on other sites

Hadde lignende problemer med min Yamaha i fjor. Den gikk bare en liten stund på full belastning, før den stoppet, og var tung å starte etterpå. Årsaken var skit i forgasseren. Tappet forgasseren, renset bensinfilteret, og vips var motoren god som ny :smiley: Det viser seg at bensinen du kjøper ikke alltid er like ren. Bare et forslag som er gratis å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde noe lignende på en påhengsmotor i fjor. Etter å ha kjørt en kort stund på full gass så dabbet plutselig motoren av og stoppet. Pumpet på bensinbelgen/pumpen og motoren startet igjen. Dette gjentok seg en del ganger. Slangen/motoren hadde et gjennomsiktig bensinfilter som viste seg å gå tomt hver gang dette skjedde, samtidig som det vakuum/undertrykk i bensinpumpen.

 

Etter litt undersøkelser så viste det seg at det innvendige laget i bensinslangen hadde løsnet like ved innkoblingen til motoren og dermed blokkerte bensintilførselen. Kuttet av noen centimeter av slangen der hvor blokkeringen var og alt fungerte igjen.

Link to post
Share on other sites

Hadde litt problemer med denne motoren som ble kjøpt ny i fjor. Den fungerte bra en stund, men på slutten av sesongen i fjor hendte det at den døde helt ut når jeg skulle få den opp i plan. Da var det umulig å få start på den igjen med mindre man ventet noen dager. Da startet den lett og fint igjen. Hvis jeg først fikk den opp i plan så gikk den som bare det.

 

Men jeg tror igrunn problemet enten er tanken eller aller helst slangen. Hvis jeg pumper på pumpa på slangen å dytter inn den kula som sitter i den enden av slangen du fester på motoren så kommer det nesten ikke bensin ut. Skal det være sånn? I følge  min onkel skulle det da sprute ut bensin.

 

Har hatt motoren til forhandler men da fungerte den jo selvfølgelig som bare det. Det er når den skal opp i plan og må skyve litt tungt at den dør ut.

 

Er det bare å kjøpe ny slange og krysse fingrene?

 

Er jo litt dumt at man ikke skal kunne stole på en motor som er under ett år gammel.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Å bytte slangen kan nok hjelpe ja, sjekk samtidig at luftingen til tanken ikke er tett.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har sjekka lufteskruen alle gangene det har skjedd, så er ikke der feilen ligger.

 

 

Kjøper ny slange og håper det hjelper, virker ikke det så tapper jeg forgasseren og renser bensinfilteret.

 

Får håpe på det beste. Takk for hjelpen sålangt :)

Redigert av Simen-MS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...