karlny Startet 29.April.2015 Link til dette innlegget Startet 29.April.2015 Har nettopp satt båten på vannet, og oppdager så at tilt/powertrim til utenbordsmotoren ikke fungerer.Kort fortalt klarer den finjusteringen, men ikke å løfte seg opp. Dermed blir motoren stående i vannet. Den ble testet før vi satte den på vannet, og fungerte fint da. I etterkant har vi tenkt at det muligens var en ulyd, men det er for sent å tenke på nå. Nå må det repareres. Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan svare på: 1. Noen som har erfaring med om dette normalt er en mindre eller større reparasjon (hva kan være årsaken)? Må båten opp? 2. Hvor fort vil jeg få problemer med motoren som følge av at den står permanent i vannet - og hvorfor (er problemet at det gror på motoren, eller noe annet)? Takknemlig for alle råd og tips. Hilsen småfersk eier av Skibsplast 655. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Usikker, men om den klarer små bevegelser opp, men ikkke hele veien opp, så er et vel for lite hydraulikkolje. Du må hjelpe motoren opp og fylle på mer ATF olje. Det kan du få til på vannet. Legg deg inntil brygge og hjelp motoren opp. Planke til å holde den oppe med. Og deretter opp med skruen og fyll på. Sitér dette innlegget Link to post
slåtten Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 På mange båter må du legge vekt i baugen for å sikre at påfylling er godt nok over vannet. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Ville stilt det samme spørsmålet på http://www.maringuiden.se/forum/forum/2-motorb%C3%A5tsnack/. Det er noen med sinnsykt peiling på Yamaha-motorer der. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Kanskje det har kommet luft i transmission-oljen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Du har fått gode tips her som er sannsynlig feil. Men din beskrivelse var ikke så omfattende. Når du trykker for å få motoren til å tilte helt opp, hvor langt går den og hvilke lyder eller hva skjer når den stanser. Dersom den stanser på veien og siger ned igjen - sjekk om ikke skruen for å tilte manuelt står åpen - skru til denne. Går trimmotoren og du hører at det slurer/eller turtallet blir høyere når trim-motoren ikke lenger klarer å løfte motoren? -da er det manglende olje i trimsylinderen. Og- som det sies over. Noen ganger må du få akterspeilet litt opp av vannet for å fylle olje. Vekt i front eller noe i hekken som løfter. Tau til kai eller lignende. Den kan ligge i noen uker, men det vil gro på undervannshuset. Og det er herk å få av inne i kjølesystem. Men det er lett å få sjekket de tipsene du har fått slik at du kan få dette i orden! Sitér dette innlegget Link to post
Ronny S B Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Her er det noe galt, Båten må opp av vannet, å finne feilen før hele tilt pumpa tar kvelden, da blir det dyrt, Mvh R S Bakkane Sitér dette innlegget Link to post
karlny Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hei.Fikk ikke til å løfte motoren slik det ble beskrevet, men det kan være manglende kunnskap og håndlag. Jeg har vel konkludert utfra beskrivelsene at den nok må opp og få booket tid med noen som kan se på den (ikke den beste tiden å bestille drop-in time, nå midt i høysesongen...) Men takk for alle råd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hvis du skal løfte den for hånd må skruen åpnes ca 1 omdreining. Måtte det på min når jeg tok den ut av opplag. Vi var to personer, en til og holde og løfte og en til og løsne skruen. satt deretter motoren på støtta. Husk at hvis du skal kjøre kan den ikke stå på støtta... Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Hvor sitter den skruen ? Går ut fra at det er ca likt på Yamaha F100. Min har tatt kveld i øvre stilling, så jeg får ikke motorn ned Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Sett bakfra er den på venstre side. Bruk en stor, flat skrutrekker. Første gangen jeg slapp den ned slik måtte jeg skru den langt ut i forhold til neste gangen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 På Merc' en vår tok tiltmotoren kvelden. Det kan være releer, og da er ikke prisen så ille. Heldigvis har vi en kjempeflink autorisert mekaniker ved hytta som skaffa en delemotor til en god pris Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ernst Andreas Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Jeg har et oppfølgingspøsmål til denne. Min Yamaha 115 HK fra tidlig 90 tall sliter også med å komme opp. Når jeg trykker på "ned knappen" går den ned med det samme. Når den skal opp må jeg trykke fort en masse ganger på "opp-knappen" før den plutselig tar tak. Når den da begynner å løfte virker alt normal men hvis man så slipper og vil løfte noen cm til så må man igjen trykke mange mange ganger på knappen. Kan det være dårlig kontakt noe stedi selve bryteren eller er det trolig at tiltmotoren er på vei til å ryke ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Høres ut som elektrisk feil. Enten releet for «opp» som er gåent/dårlig kontakt, eller i bryteren på gasshendel. lett å bytte om releer, slik at du bytter opp og ned relee med hverandre for å se om det endrer hvilken vei som har problemet. eller bytt om på ledningene opp til knapper for trim. Også lett å få til! Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 I følge brukehåndboken så skal tilsperrene aktiveres og stengene kjøres inn i sylindrene når båten ikke er i bruk, alltid. Har du gjort dette? Hvis ikke så er det enkelt og greit groe som har satt seg på stengene og etterhvert blitt med inn i sylindrene. Og da må det byttes. Hvis du har alltid utført dette, så vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Mort1 Svart 5.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2019 Hvis det klikker i releene, både opp og ned, så kan det være skitt og støv på motorens kommutator og børster. I så fall vil det hjelpe med et lett slag på powertrim-motoren med baksiden av et skrujern, enkel og billig test. Hvis disse slagene hjelper, skrues powertim-motorens stator av og rengjør kommutator og børster. Børster kan pusses lett over med fint sandpapir. Dette tar en times tid, krever ingen deler, men båten må på land. Link viser bilde av powertrim system til f115, som eksempel. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/115hp/f115tjr-0407/power-trim-tilt-assy-2 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 amerelium skrev On 5.6.2019 at 16.11: I følge brukehåndboken så skal tilsperrene aktiveres og stengene kjøres inn i sylindrene når båten ikke er i bruk, alltid. Har du gjort dette? Hvis ikke så er det enkelt og greit groe som har satt seg på stengene og etterhvert blitt med inn i sylindrene. Og da må det byttes. Hvis du har alltid utført dette, så vet jeg ikke. Vis hele sitatet Dette er for å unngå groe og korrosjon på stemplene , og dermed skade på tetninger osv. Forårsaker neppe at releet slutter å klikke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.