Jump to content

Powertrim/tilt til Yamaha 115hk virker ikke, motor står nede

karlny

Recommended Posts

Har nettopp satt båten på vannet, og oppdager så at tilt/powertrim til utenbordsmotoren ikke fungerer.
Kort fortalt klarer den finjusteringen, men ikke å løfte seg opp.

Dermed blir motoren stående i vannet.

Den ble testet før vi satte den på vannet, og fungerte fint da. I etterkant har vi tenkt at det muligens var en ulyd, men det er for sent å tenke på nå.

Nå må det repareres.

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1. Noen som har erfaring med om dette normalt er en mindre eller større reparasjon (hva kan være årsaken)? Må båten opp?

2. Hvor fort vil jeg få problemer med motoren som følge av at den står permanent i vannet - og hvorfor (er problemet at det gror på motoren, eller noe annet)?

Takknemlig for alle råd og tips.

Hilsen småfersk eier av Skibsplast 655.

Usikker, men om den klarer små bevegelser opp, men ikkke hele veien opp, så er et vel for lite hydraulikkolje. Du må hjelpe motoren opp og fylle på mer ATF olje. Det kan du få til på vannet. Legg deg inntil brygge og hjelp motoren opp. Planke til å holde den oppe med. Og deretter opp med skruen og fyll på.

Du har fått gode tips her som er sannsynlig feil. Men din beskrivelse var ikke så omfattende. Når du trykker for å få motoren til å tilte helt opp, hvor langt går den og hvilke lyder eller hva skjer når den stanser.

Dersom den stanser på veien og siger ned igjen - sjekk om ikke skruen for å tilte manuelt står åpen - skru til denne.

Går trimmotoren og du hører at det slurer/eller turtallet blir høyere når trim-motoren ikke lenger klarer å løfte motoren? -da er det manglende olje i trimsylinderen.

Og- som det sies over. Noen ganger må du få akterspeilet litt opp av vannet for å fylle olje. Vekt i front eller noe i hekken som løfter. Tau til kai eller lignende.

Den kan ligge i noen uker, men det vil gro på undervannshuset. Og det er herk å få av inne i kjølesystem. Men det er lett å få sjekket de tipsene du har fått slik at du kan få dette i orden!

Hei.
Fikk ikke til å løfte motoren slik det ble beskrevet, men det kan være manglende kunnskap og håndlag.

Jeg har vel konkludert utfra beskrivelsene at den nok må opp og få booket tid med noen som kan se på den (ikke den beste tiden å bestille drop-in time, nå midt i høysesongen...)

Men takk for alle råd så langt.

Hvis du skal løfte den for hånd må skruen åpnes ca 1 omdreining. Måtte det på min når jeg tok den ut av opplag. Vi var to personer, en til og holde og løfte og en til og løsne skruen. satt deretter motoren på støtta.

Husk at hvis du skal kjøre kan den ikke stå på støtta...

• 9 måneder senere...

På Merc' en vår tok tiltmotoren kvelden.  Det kan være releer, og da er ikke prisen så ille. Heldigvis har vi en kjempeflink autorisert mekaniker ved hytta som skaffa en delemotor til en god pris

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 år senere...

Jeg har et oppfølgingspøsmål til denne.  Min Yamaha 115 HK fra tidlig 90 tall sliter også med å komme opp. Når jeg trykker på "ned knappen" går den ned med det samme. Når den skal opp må jeg trykke fort en masse ganger på "opp-knappen" før den plutselig tar tak. Når den da begynner å løfte virker alt normal men hvis man så slipper og vil løfte noen cm til så må man igjen trykke mange mange ganger på knappen.  Kan det være dårlig kontakt noe stedi selve bryteren eller er det trolig at tiltmotoren er på vei til å ryke ?  

Høres ut som elektrisk feil. Enten releet for «opp» som er gåent/dårlig kontakt, eller i bryteren på gasshendel.

lett å bytte om releer, slik at du bytter opp og ned relee med hverandre for å se om det endrer hvilken vei som har problemet.

eller bytt om på ledningene opp til knapper for trim. Også lett å få til!

I følge brukehåndboken så skal tilsperrene aktiveres og stengene kjøres inn i sylindrene når båten ikke er i bruk, alltid.

Har du gjort dette? Hvis ikke så er det enkelt og greit groe som har satt seg på stengene og etterhvert blitt med inn i sylindrene. Og da må det byttes.

Hvis du har alltid utført dette, så vet jeg ikke.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Hvis det klikker i releene, både opp og ned, så kan det være skitt og støv på motorens kommutator og børster. I så fall vil det hjelpe med et lett slag på powertrim-motoren med baksiden av et skrujern, enkel og billig test. 

Hvis disse slagene hjelper, skrues powertim-motorens stator av og rengjør kommutator og børster. Børster kan pusses lett over med fint sandpapir. Dette tar en times tid, krever ingen deler, men båten må på land.

Link viser bilde av powertrim system til f115, som eksempel.

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/115hp/f115tjr-0407/power-trim-tilt-assy-2

amerelium skrev for 16 timer siden:

I følge brukehåndboken så skal tilsperrene aktiveres og stengene kjøres inn i sylindrene når båten ikke er i bruk, alltid.

Har du gjort dette? Hvis ikke så er det enkelt og greit groe som har satt seg på stengene og etterhvert blitt med inn i sylindrene. Og da må det byttes.

Hvis du har alltid utført dette, så vet jeg ikke.

Dette er for å unngå groe og korrosjon på stemplene , og dermed skade på tetninger osv.   Forårsaker neppe at releet slutter å klikke

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...