Jump to content

tips til montering av flaps på Sollux 24

biozide

Recommended Posts

Det husker jeg faktisk ikke. ca 25-30mm, gjør ikke noe om dem blir litt for lange da dette kommer under benkene baki. Eventuelt bare å kappe av dem litt.

Gjennomgående med store skiver på begge sider ja. Og limt med tec7 mellom flaps og skrog. Og selvfølgelig tettet godt rundt bolter da ;)

Ja det med tomgangshastigheten har jeg og tenkt endel på. Håper ikke det blir for galt om jeg får beregnet en propell for marsj på 14-15 knop. får eventuelt hive ut et drivanker hehe.

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Nå har jeg fått testet min båt iallefall, med 76hestern. 
Konklusjon, den orginale flapsen er for stor. Over 10-11 knop stuper baugen ned i sjøen igjen, og brøyter voldsomt. Ved å flytte passasjerer bak i båten, går den lett opp i 16knop. 
Tenker å kutte flapsen noen få cm bak båten, tvers over, slik at avslutningen er rett istedenfor spiss.

Noen her som har samme erfaring? 

Litt interessert i å høre deres oppnådde hastighet, motor størrelse og utveksling + propell.

• 2 uker senere...

Jeg har bygget ut flapsen min slik at den har fått hjørner. Den er kun to-tre cm lengre enn originalt.

Motor er en Volvo Penta D2 55hk med 2,5 i utveksling mener jeg det var. Propell er 17"x17" 4-blader.

Jeg får ikke mer enn 12 knop. Men propellen lager mye støy fra 2000 omdr så noe må være galt.

Når det gjelder flaps, så er det to størrelser. De er helt like, men den store stikker noen cm lengre ut rund det hele.

Jeg har den lille sammenlignet med en annen båt som lå i opplag med meg.

Ok. Min går til 4000 så ikke rart du trenger mer vridning enn meg da.
Sjekket cutlesslageret ditt? Byttet mitt i før denne sesongen, og det hjalp virkelig mye.

Angående flaps, demonterte min idag. Ble som en ny båt, tok sjøen ekstremt mye bedre, marsjer svært behagelig på 13 knop. Mistet 1 knop toppfart, og ligger nå på 14 knop.

Blir nok som først tenkt, å kutte ned orginalflapsen en god del, da blir den helt perfekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...