larsern87 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 jeg kjørte med ne VP MD17D med 3:1 utveksling og 18x16 prop. Ingen suksess. 8 knop på absolutt bånn pinne. Alt for lett propell. Men spent på farta med 75hester :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Er nok viktig å treffe med riktig propell. Men aberet med høy marsj/toppfart er høy tomgangsfart. Ser i flere tråder at folk ikke liker dette når de skal inn i havner, marinaer etc. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Flapsen skal monteres i løpet av neste uke, samt ny propell 17x19 kontra 17x17...spent!! Håper på 2 knop og litt løft i hekken!! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Hvor lange bolter brukte du larsern6? Gjennomgående med mutter på baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Det husker jeg faktisk ikke. ca 25-30mm, gjør ikke noe om dem blir litt for lange da dette kommer under benkene baki. Eventuelt bare å kappe av dem litt. Gjennomgående med store skiver på begge sider ja. Og limt med tec7 mellom flaps og skrog. Og selvfølgelig tettet godt rundt bolter da ;) Ja det med tomgangshastigheten har jeg og tenkt endel på. Håper ikke det blir for galt om jeg får beregnet en propell for marsj på 14-15 knop. får eventuelt hive ut et drivanker hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 He he. Blir spennede å høre hvilke fart du får. Hvilke motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Er en marinisert transit 2.5 liter, FSD motor :) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 er bare å montere vribar propell d så er saken løst iforhold til om propellen er for lett eller for tung ;) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ai, da får du jo mye moment i tillegg larsern, burde holde i bøtter og spann. Har selv nettopp kjøpt en med 53 hk. Burde holde det også. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Hei biozide. Fikk båten min i dag. Eieren sa den ikke hadde flaps, men det hadde den gitt:-) da trenger du ikke å stresse med forma for min del:-) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Hei biozide. Fikk båten min i dag. Eieren sa den ikke hadde flaps, men det hadde den gitt:-) da trenger du ikke å stresse med forma for min del:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hei biozide. Har du kjøpt flapsforma som solluxmannen hadde? Jeg er veldig interessert i flaps selv. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Da har flapsen kommet:) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det der blir bærre lekkert! Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 fått prøvd båten med flapsen ? Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 7.August.2016 Link til dette innlegget Svart 7.August.2016 Nå har jeg fått testet min båt iallefall, med 76hestern. Konklusjon, den orginale flapsen er for stor. Over 10-11 knop stuper baugen ned i sjøen igjen, og brøyter voldsomt. Ved å flytte passasjerer bak i båten, går den lett opp i 16knop. Tenker å kutte flapsen noen få cm bak båten, tvers over, slik at avslutningen er rett istedenfor spiss. Noen her som har samme erfaring? Litt interessert i å høre deres oppnådde hastighet, motor størrelse og utveksling + propell. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Jeg har bygget ut flapsen min slik at den har fått hjørner. Den er kun to-tre cm lengre enn originalt. Motor er en Volvo Penta D2 55hk med 2,5 i utveksling mener jeg det var. Propell er 17"x17" 4-blader. Jeg får ikke mer enn 12 knop. Men propellen lager mye støy fra 2000 omdr så noe må være galt. Når det gjelder flaps, så er det to størrelser. De er helt like, men den store stikker noen cm lengre ut rund det hele. Jeg har den lille sammenlignet med en annen båt som lå i opplag med meg. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hvor mye turtall har den motoren din på maks? Går selv med 18x15 propell, samme utveksling som deg og går 16 knop ved 3700 rpm om jeg får plassert noen folk baki. Overplaner veldig, så må kutte ned på flapsen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Min er oppgitt til maks 3000 omdr. Stopper på 2800 noe som er innafor.. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Ok. Min går til 4000 så ikke rart du trenger mer vridning enn meg da.Sjekket cutlesslageret ditt? Byttet mitt i før denne sesongen, og det hjalp virkelig mye. Angående flaps, demonterte min idag. Ble som en ny båt, tok sjøen ekstremt mye bedre, marsjer svært behagelig på 13 knop. Mistet 1 knop toppfart, og ligger nå på 14 knop. Blir nok som først tenkt, å kutte ned orginalflapsen en god del, da blir den helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.