Jump to content

Gilbert 21 lei å få i plan med Mercury XR2 200HK


HanHansen

Recommended Posts

Hei kjøpte nylig en Gilbert 21 med en Mercury XR2 Racing motor på, går som ett skudd men den er lei å få i plan. For å få den i plan må jeg gasse rett opp til 4500-5000 rpm før den legger seg ned. Sitter en 21 tommer propell på. Propellen "slipper" vannet hvis jeg gradvis gasser på for å få den i plan.

 

 

Noen som har noen tanker/erfaringer på hvorfor den slipper vannet så fort?

Link to post

kan komme av propell og monteringshøyde.   Kan du legge ut bilder? 

 

propellen kan feks være en "cleaver" , hvor eksosen slippes ut over propellbladene og ikke inni propellnavet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikke så lett uten bilder. Som Ivar sier så er monteringshøyde og propelltype sannsynlige årsaker. Og det er gjort for at du skal få maks toppfart. Dersom du ønsker å gjøre båten mer brukervennlig vil du kunne modifisere dette og få noe mindre maks hastighet. Enten bytte propell, montere motor lavere eller montere motoren på en motorheis som gjør at du får både maks hastighet og kan kombinere det med lett å få i plan.

 

Men du bør ha mye å gå på for om du oppnår 7000 rpm ved full gass, som er greit for en Xr2, så skulle du ligge med 60 knop på fullt pådrag.

Link to post

Se der ja, "normalt" ville den platen som er over propellen være i høyde med forsettelsen av det laveste punktet på skroget. Som du ser har du motoren langt høyere. Det betyr at propellen "ventilerer" dvs den drar luft i vannet som gjør at motstanden blir lavere, og propellen klarer ikke å skyve effektivt når det som den forsøker  skyve er luft og vann. Effekten forsvinner i luft. Derfor må du "lure" den opp i fart/plan.

 

Dette er toppen for høy fart på maks når bare den nedre delen av propellen er i vannet, men det fungerer ikke for å skyve båten opp i plan.

 

Den eneste løsningen som gir deg samme maks og bedre planing er å montere en lift/heis. Men du flytter tyngepunktet lengre bak og mulig negativ utvikling på båtens oppførsel på vannet.

 

Du kan også prøve med en "set back" - en rigg som du monterer bak på båten som motoren monteres på - det gir deg motoren lengre bak og dermed mer vann på propellen. MEN du flytter også tyngdepunktet lengre bak og kan rote til båtens egenskaper i vannet. 

 

Alt vil gå ut over maks hastigheten: du kan senke motoren litt ned for å finne en bedre skyv for å få den i plan. Det vil redusere rpm ved maks hastighet og farten ved maks. Kanskje så mye at du må bytte propell fordi du kommer for lavt i turtall.

 

Du kan skifte propell til en propell med bedre grep også i planingsdelen, enten en Turbo Lightning som er den jeg kjenner med best grep av 3 blad, eller skifte til en flerbladet som også vil klare å gi godt skyv i planing men også lavere maks hastighet (4 blad eller 5 blad),  - men det er litt udda å ha høy montering for topp hastighet på maks, samtidig som du skifter til propeller som gir deg lavere maks hastighet.

 

Jeg ville ha senket motoren gradvis hull for hull for å se hvordan oppførselen endrer seg. Kanskje finner du en lavere plassering som gir deg litt lavere maks, og litt bedre grep i plan? Uten at turtallet blir så lavt at du må skifte den?

 

En motorheis koster deg ca 11-12000,- her i landet og du kan ta den inn fra US for $1200,-.

Link to post

IKKE kjøp en Ballistic.

 

1. Den har ikke en bladutforming som som gir godt grep ved høy montering/bruk. Den mangler cuppingen som gjerne biter godt ved høy montering/bruk.

 

2. Dessuten er det feil at den gir baugløft, den har lav rake som er det som skal gi baugløft. I forhold til mange andre propeller.

 

Men dypt i vannet med antiventilasjonsplaten godt nedi vannet kan den for enkelte båter gi grei ytelse, men det er ikke ofte dette er den beste propellen. Men grei nok i forhold til greie alu...

Link to post

Båten er faktisk overaskende stabil under høy fart på grunn av at motoren er montert såppas høyt opp.

Ikke mye som må til for å holde den stødig :)

 

Skal se litt på saken, kanskje jeg bare må være fornøyd med sånn den er nå :?

He, he, den var jaggu montert høyt.

 

Men den står jo i nederste hullet, så her er litt å gå på. Jeg ville sluppet motoren ned til nest øverste hull. Og se etter en Ballistic, som etter min mening gir best løft ved høy tilt.

 

Og lær deg å kontrastyre, disse båtene har en jibber for et godt ord :giggle:  (vi har hatt to)

Link to post

Notert, takk for svar:D

IKKE kjøp en Ballistic.

 

1. Den har ikke en bladutforming som som gir godt grep ved høy montering/bruk. Den mangler cuppingen som gjerne biter godt ved høy montering/bruk.

 

2. Dessuten er det feil at den gir baugløft, den har lav rake som er det som skal gi baugløft. I forhold til mange andre propeller.

 

Men dypt i vannet med antiventilasjonsplaten godt nedi vannet kan den for enkelte båter gi grei ytelse, men det er ikke ofte dette er den beste propellen. Men grei nok i forhold til greie alu...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...