Jump to content

Tips om Utehavner gjestehavner på Helgelandskysten

yfr

Recommended Posts

Sørfugløy ca. 20 nautiske sør for Bodø må dere få med dere.  Er det vær til å gå litt ut i havet vil jeg også anbefale Lovund og Myken.  Bebyggelsen på Sørfugløy er fantastisk gjennomført med mye restaurering, og hus som holder den opprinnelige stilen.  Der er gjestehavn med strøm, ingen butikk, men en kafe som er åpen onsdag og søndag hvis ikke jeg husker feil.  Det er også fine muligheter for å ta seg en topptur, og sannsynligvis en av landets fineste strender.  

Lovund er verdt et besøk.  Butikk, hotell, og her kan dere også ta en topptur.  Myken er mere spesiell, og her har vi landets eneste whiskydestilleri.  

Jeg kommer sikkert med flere anbefalinger senere :-)

Gjestehavner: Boka Norske Gjestehavner, gjestehavner.no

Uthavner: Over alt, kun fantasien som setter begrensningen. På grunn av forskjellen mellom flo og fjære (omlag to meter) må man ankre på svai, evnt. med hekkanker og langt landtau i baugen. Fortøyning mot svaberg er ikke et alternativ.

Helgelandskysten er slik at hovedleia/hurtigruteleia går nærmest fastlandet. Skjærgården, som er enorm i utstrekning, ligger vest for hovedleia ut mot havet. Jeg hører mange som er storfornøyde etter å ha gått hovedleia og sett denne delen av kyststrekningen. Sannheten er at de har gått glipp av det meste, man må ut i skjærgården for virkelig å forstå hva dette dreier seg om

Vær obs på at deler av skjærgården er naturreservat med begrensning på ferdsel i fuglesesongen, frem til midten av juli (er usikker på den eksakte datoen).

Problemet er at dere har for liten tid. Tre uker rekker knapt til en teaser av hva denne kyststrekningen har å by på.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Tenkte å ta turen sjøl i år; Fra Trondheim til Lofoten og Hinnøya rundt... (Hvis været holder...)

Har hørt mye om Flatanger-leia... Noen som kan beskrive?

Sør for Frøya er det "støvelhav" og bør unngåes hvis du ikke er lommekjent. Knarrlagsund er populært, og øyrekka fra Sula (utenfor Hitra) til Halten er heller ikke å forakte. Mausundvær anbefales.

Lofoten / Vestrålen: JEG har tenkt å gå opp vestsida av Raftsundet, innom Trollfjorden, så ut på nordsiden av Ulvøya 3-4 metersdyp) innom Stokmarknes, Sortland (Blåbyen), Risøyrenna til Harstad og ned Tjeldsundet....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær, Nusfjord, og Reine i Lofoten er fine plasser som vel er ganske obligatoriske hvis man er i Lofoten.  Er det vær til det vil jeg også anbefale å gå opp Sundstraumen mellom Nusfjord og Reine slik at dere kommer ut på yttersiden av Moskenesøya.  Mange fine strender, lite turister, og et rått landskap.  Ikke så mange gode havnene på yttersiden, men er er været fint vil dere være tilbake på innsiden etter noen timer, og det er også flere steder det er mulig å hive ut et anker hvis man vil.  Ikke alt man rekker over i løpet av 3-4 uker ferie, men man ser mye fint underveis, og en del av stedene får man sett ganske mye bare ved å droppe innom og ta en lunch eller et par timer på land.  Sandnessjøen, Brønnøysund, Bodø og Harstad er kjedelige greier hvis ikke man vil inn til en by, men jeg nevnte Sørfugløy 20 nautiske sør for Bodø tidligere, og et alternativ litt nord for Bodø er Kjerringøy gamle handelsted.  Fin havn med alt hva dere behøver (tror det er diesel der).

På Skålvær vil dette anlegget være klart rundt 1 juli. Ettersom det er en fraflyttet øy med 15 feriehus må det kanskje kalles for uthavn. Skålvær var på slutten av 1800 tallet et av Helgelands største handelssted. bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...