Jump to content

Hvor føres båtplass i selvangivelsen

Whiskey

Recommended Posts

Det er vel strengt tatt kun et spørsmål om hvorvidt en fysisk båtplass regnes som fast eiendom (eller annet formuesobjekt, men fast eiendom er kanskje mest nærliggende). Gjør den det skal den inn i selvangivelsen som formue (og det finnes sikkert en alternativ post om det ikke er en post som heter båtplass). Ifm utleie av båtplass og mva-lovgivning så er båtplass definert som fast eiendom. Skulle da tro at det samme gjelder i skatteloven. Som det kommer  litt inn på over, si at du har 2 mill i banken, så er det da ikke slik at du kan gjemme bort disse ved å kjøpe deg mange båtplasser for dette beløpet. Ligningsverdien er imidlertid ikke sikkert at den er den samme, normalt er jo den noe lavere enn markedsverdi for fast eiendom. Dette kan sikkert skatteetatene gi noe svar på. Men det er sikkert noen advokater på forumet som sitter med riktig svar og lovhjemmel som kan komme inn på banen. :) 

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hvis man absolutt vil føre den opp vil det være som formue. Minuset er jo da at båtplassen kan bli enda dyrere, du vil bli formuebeskattet for den, har man ikke gjeld nok ellers til å unngå formuebeskattning.

Tror ellers dette er en moralsak som enhver får ta oppgjør med seg selv. Er jo store forskjeller, noen har 5000 i innskudd, andre har 500000!

Men en "eid" båtplass er vel i beste fall fiktiv? man har ikke noe skjøte, ei heller eier man fysisk noenting annet enn rettigheten til å benytte den? 

kan vel trekke noen paralleller mellom bolig i borettslag kanskje. man eier kun rettigheten til benytte den, men man eier fysisk ikke boligen. således betaler man f.eks heller ikke eiendomskatt, men denne dekkes igjennom felleskostnader. eller er jeg helt på jordet her nå? 

Jeg leier båtplass, så for meg er det kun en klar utgift. ;) 

Eiendomsskatt og formueskatt er to forskjellige ting. Eiendomsskatt betales bare i de kommuner som har innført det. Formueskatt skal alle betale over en viss grense. (Når man har mer i penger og eiendeler enn gjeld og dette passerer ett vist beløp 1,2 millioner tror jeg) Men her regnes også ligningsverdi av eiendommen inn i formuen. I eiendomsskatten er det en teknisk verdi satt av kommunen på eiendommen som danner grunnlaget for beskatning. Denne betales så kvartalsvis til kommunen, sammen med de andre kommunale avgiftene.

Jepp, mulig litt dårlig eksempel, men det jeg skal frem til er at man ikke eier noe som helst, selv om man "eier" en båtplass. 

man har skutt inn penger for rettigheten til å bruke en plass. man kan således ikke beskattes for verdien av båtplassen. 

kontantinnskuddet derimot, kan hende skal innberettes, men det blir vel som kontantbeholdning, som bl.a  penger på konto.

dersom man har en løsning der bruken av plassen "spiser" av innskuddet årlig, så innberetter man den gjenværende summen på neste års selvangivelse. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...