Whiskey Startet 30.April.2015 Link til dette innlegget Startet 30.April.2015 Da var tiden kommet for årets selvangivelse. Båten er ført opp, men har jo andel i båtforening på til sammen 7 meter bryggeplass jeg har betalt ca 350000 tilsammen for. Det er jo mye mer enn båten er verdt, men skulle ikke det vært ført opp et sted også? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Fjordgubbe Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Har ikkje tenkt tanken eingong! Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 (redigert) Men om jeg selger og får 350000 inn på konto plutselig virker det ikke litt rart? Bare doplangere som får sånt? Eller det er kanskje kontanter som puttes i madrassen det... Mulig det er løsningen (det var en spøk) Redigert 30.April.2015 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mouche Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Jeg har lett i flere dager, men heldigvis fant jeg ikke noe egnet sted å føre den så da lot jeg det være. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whiskey Svart 30.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Her sitter jeg og fyller ut 6 vedleggsskjema for noen aksjer i utlandet jeg har tjent ca 5000 kroner på... burde kunne trekke fra tap ved salg av båtplass og? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Havlengt Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Båtplass i sjølvmelding..? Det må vera under post for; "utgift til større og uforutsette utgifters ervervelse" Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 30.April.2015 Link til dette innlegget Svart 30.April.2015 Hahahahha, det var jaggu dagens! Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Dette regnes som formue Innskudd til båtforeninger for båtplass legges inn i post 4.1.6. utestående fordring http://www.smp.no/forbruker/article7435979.ece Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Hvor mange av oss har husket DET? Jeg ser det som en utgift, da det kun er deler av innskuddet vi får igjen ved salg.... Hva med medlemskontingenten? Det er jo en utgift! Og hva med det årlige verditapet på båten? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lady B Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Kort sagt: Det føres ikke... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Kanskje lite lurt å starte en sånn diskusjon . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Goodspeed Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Det er vel strengt tatt kun et spørsmål om hvorvidt en fysisk båtplass regnes som fast eiendom (eller annet formuesobjekt, men fast eiendom er kanskje mest nærliggende). Gjør den det skal den inn i selvangivelsen som formue (og det finnes sikkert en alternativ post om det ikke er en post som heter båtplass). Ifm utleie av båtplass og mva-lovgivning så er båtplass definert som fast eiendom. Skulle da tro at det samme gjelder i skatteloven. Som det kommer litt inn på over, si at du har 2 mill i banken, så er det da ikke slik at du kan gjemme bort disse ved å kjøpe deg mange båtplasser for dette beløpet. Ligningsverdien er imidlertid ikke sikkert at den er den samme, normalt er jo den noe lavere enn markedsverdi for fast eiendom. Dette kan sikkert skatteetatene gi noe svar på. Men det er sikkert noen advokater på forumet som sitter med riktig svar og lovhjemmel som kan komme inn på banen. :) Redigert 1.Mai.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jan E. Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Om en plutselig får spørsmål om hvorfor en ikke har ført opp båtplassen som fast eiendom, så er det vel bare å svare sorry!, Men dere ser jo ikke på det å bo i en båt som det å bo på en fast eiendom, så da droppet jeg å føre båtplassen som eiendom Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mouche Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Min båtplass er ikke fast, den beveger seg opp og ned både med tidevann og bølger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jori Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hvis man absolutt vil føre den opp vil det være som formue. Minuset er jo da at båtplassen kan bli enda dyrere, du vil bli formuebeskattet for den, har man ikke gjeld nok ellers til å unngå formuebeskattning. Tror ellers dette er en moralsak som enhver får ta oppgjør med seg selv. Er jo store forskjeller, noen har 5000 i innskudd, andre har 500000! Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Men en "eid" båtplass er vel i beste fall fiktiv? man har ikke noe skjøte, ei heller eier man fysisk noenting annet enn rettigheten til å benytte den? kan vel trekke noen paralleller mellom bolig i borettslag kanskje. man eier kun rettigheten til benytte den, men man eier fysisk ikke boligen. således betaler man f.eks heller ikke eiendomskatt, men denne dekkes igjennom felleskostnader. eller er jeg helt på jordet her nå? Jeg leier båtplass, så for meg er det kun en klar utgift. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Eiendomsskatt og formueskatt er to forskjellige ting. Eiendomsskatt betales bare i de kommuner som har innført det. Formueskatt skal alle betale over en viss grense. (Når man har mer i penger og eiendeler enn gjeld og dette passerer ett vist beløp 1,2 millioner tror jeg) Men her regnes også ligningsverdi av eiendommen inn i formuen. I eiendomsskatten er det en teknisk verdi satt av kommunen på eiendommen som danner grunnlaget for beskatning. Denne betales så kvartalsvis til kommunen, sammen med de andre kommunale avgiftene. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jepp, mulig litt dårlig eksempel, men det jeg skal frem til er at man ikke eier noe som helst, selv om man "eier" en båtplass. man har skutt inn penger for rettigheten til å bruke en plass. man kan således ikke beskattes for verdien av båtplassen. kontantinnskuddet derimot, kan hende skal innberettes, men det blir vel som kontantbeholdning, som bl.a penger på konto. dersom man har en løsning der bruken av plassen "spiser" av innskuddet årlig, så innberetter man den gjenværende summen på neste års selvangivelse. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jeg fører mine 40 tusen i forskudd for leie av båtplass i marinaen som utestående fordringer. Greit om marinaen går dukken, så er i alle fall mitt tilgodehavende innberettet og "dokumentert". Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Hvis marinaen går dukken så ser jeg ikke helt hva det har med saken å gjøre om du har innberettet, eller ikke, denne fordringen på din selvangivelse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TasleT Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Om bostyret i en "dukken" marina skulle finne på å avvise kravet av en eller annen grunn så har jeg i alle fall legitimert det år i forkant. Det sammen med transaksjonen fra banken. "Bedre føre var, enn etter snar"... Tapte fordringer er også greit å ha på det rene. Men hva den enkelte gjør med sine tilgodehavender er kanskje en annen sak. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.