Jump to content

Max turtall... Hvor lenge?

Marwin

Recommended Posts

Under test av motor før kjøp, er det vel en ide å prøve motoren på max turtall, for å se om tempen blir for høy..... At kjølesystemet funker som det skal +++

Har hørt 10 minutter skal vær "en sandard"..

(Selvsagt etter at motoren har oppnådd driftstemperatur!)

Stemmer dette? Noen som vet ?

(Motoren er en Volvo 41P fra 1996 med ca. 1100 gangtimer )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

50/50 frostvæskeblanding har et kokepunkt på ca 130 grader, som øker ved trykk i kjølesystemet.

Kjølesystem kan ha opptil 15 psi/1 bar overtrykk, og ved det trykket har vanlig vann et kokepunkt på 120 grader.

I 2000 meters høyde har forøvrig vann et kokepunkt på 93 grader.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ville forhørt meg med både eier og merkeverksted/instruksjonsbok før jeg på generelt grunnlag dro på fullt over lengre tid slik som er foreslått her.

De fleste nyere motorer håndterere dette, mens andre som har luntet rundt siden 80 og begynnelsen på 90tallet kan få problemer når man plutselig endrer bruksmønsteret og kjølere som ikke lengre er helt åpne.

Har vært flere som har fått havari på motorene sin etter å ha kjørt på fullt over lengre tid like etter handel. Litt annerledes med en yrkesmotor som er bygget og dimensjonert for et visst turtall i dagesvis.

Blir litt som med oss.

En ungdom har som oftest små problemer med å sykle Trondheim - Oslo kontra en 50-60åring som har luffet i hagen med grillsko hele livet... Sett han på samme sykkelen og det smeller som oftest.

Ville nok dratt på for å se om det oppgitte maksturtallet oppnås.

Fortsetter temperaturen å stige forbi både 93 og 96 hadde jeg sakket ned og forhørt meg med eier. 

Men det er nå meg da. :giggle:  

Stiger temperaturen videre er det og et signal til selger at her er det på tide å ta noen grep på vedlikeholdssiden før det går helt galt.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kaputt timeteller er ingen grunn til å skygge unna. Dessverre så er dette en stor svakhet hos VP. Men sjølve timetelleren er ok, det er kun displayet som er deffekt, og det er utskiftbart. Dei andre tingene er også bare bagateller hvis du ellers likte båten. Har båten vært uten desse tingene i 20 år, så overlever den fint noen måner til uten dette utstyret. Så har du vinteren til å pusse, gnikke og gjøre forskjellige oppgraderinger for å gjøre båten akkurat slik du vil ha den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...