Marwin Startet 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2015 Under test av motor før kjøp, er det vel en ide å prøve motoren på max turtall, for å se om tempen blir for høy..... At kjølesystemet funker som det skal +++ Har hørt 10 minutter skal vær "en sandard".. (Selvsagt etter at motoren har oppnådd driftstemperatur!) Stemmer dette? Noen som vet ? (Motoren er en Volvo 41P fra 1996 med ca. 1100 gangtimer ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
index Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Ingen grunn til å plage motoren synes nå jeg! Holder den tempen på max minus 200 så har du ikke et kjøleproblem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Oi. Det var kjølevannstempen jeg tenkte på.... Og den koker på 100 grader.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
index Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Jeg også. Max turtall minus 200. Ikke så tydelig der kanskje.Og hvis motoren koker på 100 grader har du ikke trykk på kjølesystemet og ikke kjølevæske;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Godt tips Takker :-) Redigert 1.Mai.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 50/50 frostvæskeblanding har et kokepunkt på ca 130 grader, som øker ved trykk i kjølesystemet. Kjølesystem kan ha opptil 15 psi/1 bar overtrykk, og ved det trykket har vanlig vann et kokepunkt på 120 grader. I 2000 meters høyde har forøvrig vann et kokepunkt på 93 grader. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Les hva trådstarter spør om, hensikten er å teste motor før båtkjøp, ikke hva som er fornuftig etter at den er kjøpt. Motor tar ikke skade av test med fullt pådrag til temperartur er stabil. (20 min?) Går den varm, er kjøling for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Ville forhørt meg med både eier og merkeverksted/instruksjonsbok før jeg på generelt grunnlag dro på fullt over lengre tid slik som er foreslått her. De fleste nyere motorer håndterere dette, mens andre som har luntet rundt siden 80 og begynnelsen på 90tallet kan få problemer når man plutselig endrer bruksmønsteret og kjølere som ikke lengre er helt åpne. Har vært flere som har fått havari på motorene sin etter å ha kjørt på fullt over lengre tid like etter handel. Litt annerledes med en yrkesmotor som er bygget og dimensjonert for et visst turtall i dagesvis. Blir litt som med oss. En ungdom har som oftest små problemer med å sykle Trondheim - Oslo kontra en 50-60åring som har luffet i hagen med grillsko hele livet... Sett han på samme sykkelen og det smeller som oftest. Ville nok dratt på for å se om det oppgitte maksturtallet oppnås. Fortsetter temperaturen å stige forbi både 93 og 96 hadde jeg sakket ned og forhørt meg med eier. Men det er nå meg da. Stiger temperaturen videre er det og et signal til selger at her er det på tide å ta noen grep på vedlikeholdssiden før det går helt galt. Redigert 1.Mai.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Takker for tips Regina og Gudrun :-) Skal ut og teste over helga... Redigert 1.Mai.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Nei, det er riktig som du sier, Gudrun. Det er en forutsetningen å følge godt med på temperaturen. Stiger den for mye, så er det nok noe som ikke er helt åpent lenger. Men det er jo akkurat det som det er meningen å teste! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2015 Spennende dag i morgen (søndag). Skal teste om Volvoen holder mål. I så fall blir det kanskje handel.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 (redigert) - og spenningen stiger!- båttype? - bilder?Lykke til med testen! Redigert 10.Mai.2015 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Så ut til at motorkjølingen var ok. Velger annen båt pga teleflexstyring (ingen autopilot), kaputt motor-timeteller, mangelfult lenseutstyr (ikke elektrisk), OG at jeg har for knapp tid frem til ferien å få alt dette på plass. Ellers var båten meget fin! (Nimbus 31C) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
GunR Svart 12.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2015 Kaputt timeteller på motoren kan være grunn nok alene til å skygge unna.. Da kan det mangle annet vedlikehold også.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 Kaputt timeteller er ingen grunn til å skygge unna. Dessverre så er dette en stor svakhet hos VP. Men sjølve timetelleren er ok, det er kun displayet som er deffekt, og det er utskiftbart. Dei andre tingene er også bare bagateller hvis du ellers likte båten. Har båten vært uten desse tingene i 20 år, så overlever den fint noen måner til uten dette utstyret. Så har du vinteren til å pusse, gnikke og gjøre forskjellige oppgraderinger for å gjøre båten akkurat slik du vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Du har rett i det beilen :-) Problemet er tiden... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.