Tallisman Startet 1.Mai.2015 Del på Facebook Startet 1.Mai.2015 Jeg selv bruker og legge meg på en Max grense på ca 800w. Hvil nesten påstå att ved og utvise litt forsiktighet med strømforbruk så hadde vi båtfolk fått det litt bedre alle sammen. Ved og moderere seg litt i strømforbruk slipper en den hektiske aktiviteten som ofte oppstår på brygga med folk som springer att og frem og leter etter hovedbryter og lignende for og få strømmen tilbake. Min oppfordring til båtfolk er moderer deg i strømforbruk og informer eventuelt barn/kone om det same. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Hvorfor kan ikke gjestehavnene skrive på kontakten hvor mye man kan ta ut? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
SIR DAY Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 (redigert) I Tønsberg har de (tror jeg) 16 amper sikringer på uttakene, og er det få båter så kan man i teorien ta ut over 3 kW (feks. varmeovn+vannkoker) - problemet er når havna er full og mange har på varme, da ryker hovedsikringene på land. Dette er ett stadig gjentagende problem for dem der (...og det skjedde i går kveld da jeg var på besøk på en båt der...) Da er det sikrere løsningen de har i Horten hvor automatsikringene slår ut på hvert enkelt kontaktpunkt ved overforbuk, og ikke i hele havna. Det står også mange steder at "Landstrøm er KUN for lading".... Dette er vel den regelen som oftest brytest når det er litt kjølig ute. (.."-så der gikk strømmen igjen, ja, får vel slå av den 2 kW vifteovnen da...") :lol: :lol: :lol: :lol: Go helg til alle på tur! Redigert 1.Mai.2015 av SIR DAY (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Kjenner problemet, og mange steder, spesielt i Sverige står det ofte på stømstolpen: "Endas för ladding". Men så var det det da at de fleste har varmtvannsbereder på 600 - 1200W. Og litt surt å betale 30 kroner for landstrøm kun for lading? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 30 kroner er ike bare for den strømeffekten du har tatt ut, men betaler for oppbygging av anlegget ++ Såvidt jeg vet er det få gjestehavner som er en økonomisk gullgruve. Alternativet er dårligere mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SIR DAY Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Alternativet er dårligere Der savnet jeg den *liker*-knappen!! Det hørtes godt når enkelte fyrte opp generatoren sin der nede i går kveld!! Mer motorlyd enn på en flyplass!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
VannTro Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Har satt inn Victron Multiplus 12/3000/120. Dette er en lader/inverter hvor man selv kan juster hvor mange ampere som skal trekkes fra landstrømkontakten. Kan justeres i 0,5 amp. steg fra 5,5 amp og oppover. Det som skjer i praksis er at om man trekker mere strøm enn hva den er stilt inn på så "låner" den fra batteribanken. Når forbruket synker under hva den er stilt inn på å hente fra landstrøm blir det selvfølgelig lading ut av det. https://www.youtube.com/watch?v=0KMDVL9ZRMk Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Jo takk, har man en enorm batteribank kan man kanskje kjøre tunge 230V forbrukere på batteriet via en inverter. Men ofte er vel tilfellet for mange, at når en kommer til havn etter noen døgn i uthavn, så ønsker en å lade og ikke tappe ned allerede slunkne batterier. Ellers er det jo ikke vanskelig å forholde seg til et oppslag med feks. 600W max. Da avstår en enkelt og greit fra å sette på en vifteovn eller en vannvarmer og slår heller på Eber'n og varmer vannet på kokeapparatet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Når man kommer i havn er gjerne den største strømtyven, varmtvanns-tanken alt fornøyd og varmet opp og forbruket blir kanskje ikke stort større enn til lading og litt lys så i praksis blir det gjerne lading selv om man kniper inn på hva man trekker. Det jeg synes er genialt med systemet er at om jeg kliner til med elektrisk stekeovn/kokeplater/kaffetrakter etc. så "dreper" jeg ikke sikringen på land av den grunn. Jeg ser at behovet for et slikt system sikkert ikke er så påkrevet i alle båter, men jeg har så mange potensielle storforbrukere av strøm om bord at for egen del sparer jeg bekymringen av å få "sure naboer" ved å kunne sikre meg at jeg ikke overbelaster landstrømmen i kortere perioder. Fint for både deg og meg det Lars Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Her nevner du en ny og viktig årsak til problemer med landstrøm og hovedsikringer, nemlig: "elektrisk stekeovn/kokeplater/kaffetrakter etc". Dette er utstyr som ingen havn tar høyde for at skal kunne brukes. Det kan gå bra om en båt bruker slikt utstyr, men dessverre er det fler og fler som har slik utrustning. Er gass på vei ut? Det blir som hjemme, der har en gjerne en 63A hovedsikringer, men et utall av 10A, 16A og 25A kurser. Belaster en noen av disse kursene maksimalt, går hovedsikringen hjemme også. Du og jeg Vann Tro forstår dette, men det kan en ikke forvente at alle andre forstår. Sterkstrøm er jo et eget fag på linje med kondittorfaget, legeyrket osv. Jeg vet null om hjerteoperasjoner, så en kan jo ikke forvente at legen kan ohm's lov heller. Men takk for at du bruker ditt opplegg, med 5,5A setting vil du jo ta alt over lading og varmtvann fra egne batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Her var man beskjedene, målet bør vel være 16A pr. båt med dimensjonert landkobling som holder selv om havna er full og det er surt ute. Mange tar betalt som om dette var oppfylt, men begrenser allikevel uttak med små sikringer og forbud mot annet bruk enn lading. Som apropos, i USA er det ganske normalt med 2x50A (tilsvarer 2x 25A her), en kurs for generellt bruk og en for aircondition. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Vel, muligens en er beskjeden her i landet, men at en i en gjestehavn med la meg si 100 båter skulle ha et 16A uttak for hver båt hvor en faktisk samtidig skulle kunne trekke ut 16A til hver båt, begynner å bli litt av et anlegg. Det blir totalt 1600A eller 368kW! Så store hovedsikringer finnes selvfølgelig ikke, og skulle en dele dette opp på flere kurser med feks. hovedsikringer på 63A, ville det bli 25 kurser hver sikret med 63A. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Når man ser hva folk bruker av strøm rundt omkring er det egentlig litt urettferdig at alle skal betale samme beløp. Jeg har kun en liten lader tilkoblet men må betale det samme som alle andre. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Nå er du ekstrem Lars. Ingen anlegg hverken på land eller brygger trenger å dimensjoneres etter samtidig max uttak på alle kurser. Virkeligheten er ikke slik, det er normer for hva som normalt er nok, og det finnes mange havner med 16A uttak for alle. Som f.eks. i Kostersundet i fjor påske. Stapp fullt, regn og surt, og de fleste benyttet varmeovn. Null problem. Tilførsel til brygger er normalt (alltid) trefase, så regnestykket blir ikke så ille som det du setter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Du har naturligvis rett Lars H. Men verken du eller jeg har gass om bord, har vi vel? Du fyrer komfyren med diesel og jeg med 220 V. Så om landanlegget er fullt, så kjører jeg aggregatet til matlaging. Noen blir sure av det. Noen blir sure for alt mulig, uansett. Når det gjelder havners betaling for strøm i Sverige, så tror jeg ikke at de tjener rått på strømmen. Så vidt jeg husker fra i fjor, så var det flere havner som tok mellom SEK 40 og SEK 50 for å kunne plugge seg inn. I tillegg til en til tider rå havneleie. I Danmark er det strømmen på nettet sikkert like dyr som i Sverige. Da vi var i Hundested, så måtte vi forhåndsbetale for strømmen. Her er det måler som kutter strømmen når beløpet er brukt opp. Tror vi betalte minimumtakst DK 11. Denne strømskvetten holdt for vanlig lading, koking og varmtvann i 22 timer. Vifteovnen og avfukteren var i bruk, september og kaldt. I Gilleleje mener jeg vi betalte DK 250 for å ligge langsetter bryggen, og der var strømmen inkludert i bryggeleien. Så la oss nå si at vi på et kjølig døgn bruker 8 kW/døgn når alt går på landstrøm. Da tar i så fall en vanlig svensk havn nokså mange kroner pr. kWh. På egen bryggeplass i Strömstad er det fastavgift SEK 1000/år og i tillegg SEK 1,40/kWh (16 A sikring). For 8 måneder i fjor brukte Hulda 660 kWh. Tilførselen er til vanlig 440 V 3-fas. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Kostersundet i fjor påske. Stapp fullt, regn og surt, og de fleste benyttet varmeovn. Null problem. Mja. Kan ha blitt fjernet. Sist jeg var der var hvert enkelt uttak begrenset. Såvidt jeg husker 8A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Jo da, regnestykket var ekstremt, men det var ut fra som nevnt i USA. Og normalt bruker ikke alle fullt strømtrekk samtidig. Her hjemme har jeg 63A hovedsikring, men summerer jeg enkeltkursene er jeg oppe i 111A. Hittil har hovedsikringen holdt. Men det skal faktisk ikke mye til før en er oppe i 10A i en båt. En vifteovn på 2000W trekker jo hele 8,7A. Og da er det jo bare 300W igjen til annet bruk. Og det er som det sies at flere havner har 16A uttak. Jeg lå alene i Holmsbu for to uker siden, og da nølte jeg ikke med å fyre opp vifteovn osv. der jeg lå alene med 16A tilkobling. Hvordan det går med hovedsikringene der en sur og kald helg med full havn, vet jeg ikke. Å betale for forbruk, kan gjøres på forskjellige måter. Da jeg lå i gjestehavnen i Åsgårdstrand sist år, måtte jeg kjøpe poletter som varte et visst antall timer. Fant en ut at en trengte strøm lengre, var det bare å kjøpe fler poletter. Men helt problemfritt skal det visst ikke være når havnen er full og det er fler båter enn uttak. Er en da heldig å ha sikret seg et uttak kjøper en gjerne to poletter, og legger på den ene poletten ved ankomst. Etter en stund er strømtiden ute, men da trekkes ikke kontakten ut for å settes inn før til kvelden med den andre poletten når en igjen trenger strøm. Tenk om noen andre skulle okkupere uttaket? Vi er sannelig utspekulerte! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 I mange danske, noen svenske og en norsk (som jeg vet om, Rosendal) betaler man til kontokort og trekkes for den strøm som virkelig benyttes, så får du igjen restbeløp og depositum. Egentlig ganske greit, og i hvertfall rettferdig! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Selv har jeg ikke noen problemer med å skjønne at folk trives med både kjøleskap, komfyr, stekeovn og varmtvannsbereder som går på 220V, men jeg har også forståelse for at ikke alle gjestehavner kan takle belastningen. Jeg har samme opplegg som VannTro med Victron MultiPlus. På min (som er en eldre modell) kan jeg justere landstrømmen helt ned til fire ampere. Jeg kan ikke få skrytt nok av denne løsningen. Den gjør at jeg stort sett alltid kan koble meg til landstrøm og få ladet batterier uten at sikringen går. Og for å ha størst mulig fleksibilitet har jeg valgt gass til koking og har en stillegående dieselvarmer som kan varme varmtvannet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
MajorAndy Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Måske en sådan er en løsning i fremtiden: http://www.teslamotors.com/powerwall Lade op under sejlads og så har man 7 eller 10 KW til rådighed? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Måske en sådan er en løsning i fremtiden: http://www.teslamotors.com/powerwall Lade op under sejlads og så har man 7 eller 10 KW til rådighed? Jeg har allerede 13KWH Lifepo4 batteri i båten (13,3V/1000AH), og 654W med solceller. Kobler meg ikke en gang på landstrøm i hjemhavna.. Kjøleskap og inverter står på 24/7. Nå ligger vi i uthavn, og kjører varmeovn og varmtvann på inverter.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.