Raymond Romsdal Startet 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2015 Har omsider fått av tappepluggen til olja på drevet.. tapper av 50%vann og 50% olje.. Er det håp for dette drevet eller er det bare og kjøpe nytt? Nokk en kostelig overaskelse.. etter en vinter med motor overhaling pga. skjært stempel.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Må jammen si du støter på mye overraskelser, uflaks. Tips til deg, send en PM til adeneo her på forumet. Han kan masse om disse drevene og hvordan du nå skal feilsøke for å se om det er håp for drevet. For du er inne på noe, ikke vits å finne lekkasjepunktet er alt kav utslitt innvendig. Jeg føler jeg kan for lite til å råde deg til hverken det ene eller andre i saken Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Det er jo ikke sikkert drevet er ødelagt, de tåler vanligvis forholdsvis mye. Du bør forsøke å inspisere så mye som mulig uten å plukke hele drevet ned, og dersom det ser greit ut, forsøke å finne lekkasjen og fikse denne. Det er vanlig at dersom man ikke finner noe, og det kjennes greit ut å rotere drevet og alt ser normalt ut osv. så setter man det på igjen og satser på at det går greit. Lekkasjen må selvfølgelig fikses, men det er ikke sikkert vann i oljen har ført til havari av drevet, det kommer an på hvor mye vann det er snakk om, og hvor lenge det har vært slik. Redigert 1.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Er dette drevet som har stått på maskinen som syl.1 hadde skjært seg på.. kan det være no sammenheng? Kjenner ingen forsjell på drevene når jeg vrir på knuta på drev 1 vs. drev 2.. Skal prøve å se om jeg får koblet trykkluft på drevet.. må bare finne ut hvor mye trykk man skal trykke med.. må leite fram manualen om ingen her har det i hode? trykk og vakumtest? Var heller ingen o-ring på tappepluggen.. vet ikke om det skal være det på dette drevet? gummi o-ring på peilepinna.. kan det være at de som bytta olje på drevet før jeg kjøpte den har droppa pakninga om jeg er så uheldig,heldig.. Dette drevet har mao. ikke vært spessielt mye i bruk ifjord.. ikke at det nødvendigvis gjør saken bedre... brukt ca.30driftstimer iløpet av sesongen før motor havarerte... etter dette så har den bare hengt på slep.. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Var oring på tappeskruen men, en avreve oring på en stk stor umbrako skrue på toppen av drevet.. satt litt lett trykk på og der kom lufta opp.. tok ut mutteren som forsåvidt var helt løs.. satt i ny oring og zalo vann på alle lekasje plasser.. ingen bobler.. Hva tror dere om å vaske drevet internt med diesel, tappe av, fylle ny olje og se hva som skjer? Beste er jo seff å levere inn å få det overhalt men, hørt rykter om at det koster MØE..? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Hvis du kikker under sidene manualer, finner du manual på drevet og der står det hvordan du skal utføre trykktest. Du kan også søke på tråder her, så finner du det. Skal opp til ett vist trykk, der skal det holdes ganske lenge. Er to tester som skal gjennomføres, trykk og vakuum. Det viktigste er at den holder tett på trykktesten, Vacumtesten er litt kunstig, suge vann inn simulerer den. Lekkasjepunktene vil være ved propellaksel. Forutsetter da at det er tett på peilepinne,og fåfyllingsplugg. Avtappingspluggen er den du skal koble opp måleren. Samme o-ring på peilepinne og avtappingsplugg. Skal en hardpakning på ved påfyllingspluggen (sitter ved girskifteren). Synes det du har foreslått ellers hører fornuftig ut. (Er også i tråd med det adeneo indikerer(han har jeg stor respekt for når det gjelder drev og motor)) Veldig dyrt å overhale drevet, bare ett kon alene er rundt 10.000,- setter man bort jobben. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Det går fint å vaske gjennom drevet med diesel. Husk at o-ringer og pakninger på skruene på drevet skal byttes hver gang skruene skrues ut, Ikke fordi det strengt tatt er nødvendig, men fordi det kan bli veldig dyrt å spare 4,- kroner på en o-ring, sett på nye, alltid. Jeg husker ikke tallene på trykk- og vakuumtestene, men man bør generelt sett faktisk ligge litt under manualen, særlig vakuumtestingen kan ha en tendens til å lage lekkasjer der det ikke tidligere var lekkasjer, og bør utføres etter boken, med noe lavere trykk. En lekkasje i den størrelsesorden du sannsynligvis har, vil være rimelig åpenlys uansett, og mangel på o-ring på en skruene kvalifiserer, det er helt klart noe som har et stort potensiale for å lekke. Som nevnt, Aquamatic drevene til Volvo tåler enormt mye juling, og klarer seg vanligvis ganske bra selv med en del vann i oljen, og den enkleste og billigste måten å se om alt virker som det skal, er å prøve drevet på båten. All annen inspeksjon vil jo kreve deling av drevet, ta ut propellaksel og så videre, som er såpass mye jobb at det er veldig kjedelig dersom alt ser helt fint ut. Du merker jo uansett raskt om drevet er kaputt, og da er det som regel billigere å kjøpe et brukt drev enn å kjøpe nye gear til det du har. Redigert 1.Mai.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Jupp, har stått med diesel inatt og om det er noe som kryper bedre en diesel? helt tørt under drevet og etter bytte av o-ring holdt drevet på trykk.. sto 1,25bar så trykket med 0,8bar.. gjorde trykktest igår før drev ble fylt med olje.. Skal hente ny olje på mandag, lar det stå med diesel for og forhindre eventuelt luft inn i drev og forhold for å ruste.. Fylte diesel på drev nr 2 og.. så får man ut det meste av gammel olje og kun ren og fin ny olje.. så føles det muligens litt bedre ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.