Båtkjøper Startet 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2015 Vi har kjøpt vår første båt - hurra :-) Båten har en Yamaha 4-taktsmotor fra 2006. Motoren har gått i underkant av 250 timer. Når bør man bytte registerreim? Bør vi gjøre dette med en gang for sikkerhets skyld? Det er verksted i marinaen der vi har båten. Fikser de dette mens båten ligger på båtplassen? Formening om hva noe sånt vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Gratulerer med båt. Moro. Jeg har 4 takt yamaha f115 og den skal bytte reg reim på 500 timer eller 5 år. Skal stå om intervallet i instruksjonsboka/service boka. Det er ikke "dyrt" å bytte reg reim på disse. Tror prisen på min var ca 1500 eller noe sånt med jobb. I hvertfall mye billigere enn på en bil..... Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Tusen takk :-) Sjekket i manualen nå, og det står etter 1000 timer/5 år. Da bytter vi uansett for å være sikre.Vet du/dere om de kan gjøre det ved bryggen?Det hadde jo vært veldig praktisk..Får uansett ta en telefon til de til uken. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Reima skal inspiseres hvert år. Ser den helt og fin ut, og det gjør den ofte, så kan man jo vente et år til med å bytte om man vil. Forutsatt at timetallet er relativt lavt. Hadde en 1989 Mazda kassebil der reima var bytta i 1994, og den funket like godt i 2012 etter ca 100.000 km og 18 år. Redigert 1.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Hadde en 87 modell mitshubisi galant, der skulle reimen skiftes på 70 000 gjett hva som røk på 70 200 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 70.000 km var ikke langt. Kanskje reima var skadet av noe mekanisk eller flytende, eller at det var gått altfor mange år. Men uansett så tilsvarer det ca 1400 timer om man regner ca 50 km/t i snittfart. Trolig er snittfarten lavere og timetallet høyere om man tar med tomgangskjøring og bykjøring. Så det kan jo godt ha vært nærmere 2000 timer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Hadde en 87 modell mitshubisi galant, der skulle reimen skiftes på 70 000 gjett hva som røk på 70 200 Reg reimer for biler som din ryker ikke av seg selv på så kort kjørestrekning om den er av original type eller tilsvarende. Det som er vanlig er en av følgende faktorer: - at strammehjul ikke er skiftet sammen med reima. strammehjulslager skjærer seg og reima slites av - at vannpumpen som ofte drives av reg reim ikke ble skiftet ved reimskifte - de samme som over skjer. - manglende stramming/etterstramming av reima. (reima tanner over og ventilene treffer stemplene og reima slites av - u-haaa..) Konsekvensen er den samme for de to over nevnte faktorene. - oljelekkasje som rammer reima. tidligere måtte man på en måte velge et sted mellom oljebestandighet og varmebestandighet - som et eksempel. - det finnes andre muligheter men frekvensen av disse er så lav at jeg utelater disse trygt. Regreimer ryker nok aldri av seg selv - selv om den skulle være godt på overtid og enda mindre på påhengs enn på en bilmotorer fordi reima som regel kun driver kamakslen på påhengsen. Sjekker man den og skifter den etter påhengsprodusentens anbefalinger skal man føle seg trygg og den koster jo uansett så lite å bytte på en påhengs. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Sikkert mange grunner til at slik skjer. Bilen var 5-6 år og skulle inn til service ved 70000 hvor blant annet reimskifte var noe som da skulle utføres. Var nok maks uheldig men jeg lar det alldri gå på overtid mere. Ellers ble ingenting skadet i motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.