Jump to content

Skuffet C-map

kirkes

Recommended Posts

:headbang:

I dag ble båten sjøsatt med ny kartplotter og oppdatert kart, C-map. Etter litt knoting virket kartploltteren. MEN båten på plotteren var ikke der båten egentlig var!! Noen ganger viste plotteren at jeg kjørte på land, men det gjorde jeg jo ikke. Det virket som om det var en feil på mellom 50 til 100 meter :confused: Er det riktig! Jeg trodde feilgrensen lå mellom 5 10 meter. Her trenger jeg tilbakemelding om noen som har C - map. Det aktuelle området er Bamble kysten.

Hilsen

Kirkes

Det første jeg ville sjekket er at BÅDE kartplotter og GPS er stilt inn på samme datum, normalt skal det være WGS-84. Er de stilt inn på forskjellig datum kan godt feilvisningen være over 100 meter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Da tror jeg du har noe feil med innstillingen din. Eller at du viser for stort område slik at det blir unøyaktig av den grunn. Hvis du zoomer ned og innstillingen er korrekt skal du ha svært liten feilmargin. Jeg har følelsen av at min plotter er på meteren riktig, men kanskje jeg tar feil der, uansett er det ikke store feilmarginen. Det er ihvertfall så nøyaktig at jeg ikke trenger å ta spesielle hensyn i så henseende. Slik har det vært overalt jeg har vært i området Oslo/Kr.sand t/r, innom de fleste avstikkere på strekningen og det samme i området Oslo/Koster t/r. For meg har kombinasjonen SIMRAD/C-Map vært glimrende.

Jeg tipper at du blir godt fornøyd etterhvert når du får 'alt på plass'.

Lykke til :seeya:

Redigert av Baltic (see edit history)

:headbang:

Noen ganger viste plotteren at jeg kjørte på land, men det gjorde jeg jo ikke. Det virket som om det var en feil på mellom 50 til 100 meter :confused:  Er det riktig! Jeg trodde feilgrensen lå mellom 5 10 meter. Her trenger jeg tilbakemelding om noen som har C - map. Det aktuelle området er Bamble kysten.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm......

Dette ligner på det jeg opplevde da jeg kjøpte båt på Bømlo... Kartplotteren viste båten på land og med feil på 50 - 100 meter. Feilen hos meg var at C-Map-kartet som sto i kartplotteren ikke dekket området og plotteren brukte derfor et "verdenskart" som ligger inne som default. ..

Derfor undres jeg på om kartplotteren din egentlig har fått tilgang til kart-brikken eller om det er en brikke for et annet farvann.. :confused::confused:

Og så regner jeg med at du har nye kart? Eldre brikker kan ha stor feilvisning hvis det er gamle kart som ligger inne.

Forøvrig skal C-map gi deg bra valuta for pengene. Min brikke (som ikke er nyere enn 2002) viser tom. den private brygga ved Kragerø hvor vi ligger deler av sommeren, med pinlig nøyaktighet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...