Stjernen ! Startet 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2015 Hei alle ! Jeg var i båten og skulle bytte olje,så oppdaget jeg att den ene mutteren i front på babord motorlabb var løs,jeg kunne skru den av for hånd. Når jeg ser på mutteren på styrbord side sitter omtrent 70 prosent påskrudd bolten,slik har det alltid vært. (burde vært locktite) Kan jeg bare stramme den løse så det blir likt som motsatt side ? Eller har jeg ett stort problem ? Må alt skrues til med moment og gir tilpasses osv? Mutterne bak sitter jo godt nedpå bolten. Håpet jeg kunne bare strammet til den ene som er løs. Motor er en BMW D50 Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Takk igjen for all hjelp ! Sitér dette innlegget Link to post
henkea8 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Står de inget om moment i manualen så er det bara og stramme men ikke før voldsomt bruk 2 st mutter (kontra mutter) isteden før loctite ellers så kan du bruka nylon mutter/låsemutter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Det er ikke sikkert at mutterne under labbene har flyttet på seg ingen risting eller ulyder.???... MEN Jeg hadde kontrollert at motor flens og akslings-flens var på linje. mange tråder om det evne. https://baatplassen.no/i/topic/4340-oppretting-av-motor-og-aksel/ Som henkea8 sier det bør være 2 muttere på oversiden. Redigert 2.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
henkea8 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Sant de må vara i linje og likt strammet så de ikke blir skjevt :) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Jeg fant ut ved nærmere undersøkelse att det var en mutter under ! Heldigvis så jeg strammet bare til igjen,trodde det lå på en skive el no under motorfeste. Men heldigvis en mutter i vær ende av motorlabb(logisk igrunn for justering). Men som jeg skrev over så er problemet att mutteren er bare 60% entra,på motorlabber i forkant. Så låsemutter når ikke langt nok ned,om jeg ikke setter den opp ned da !? Så jeg regnet med att locktite ville være det beste. Om jeg bruker sprengskive,så har jeg enda mindre gjenger og skru på.Så det er ikke aktuelt. Men er det slik att motorlabber uansett type jeg bruker,så skal jeg bruke samme moment? Eller kan momente variere med åssen labber man har ? Jeg ble bare veldig engstelig en liten stund,helt til jeg fant ut att det var 2 muttere ! Var redd jeg måtte justere alt på nytt,men ser ikke slik ut ! Takk alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.