Sørlandet2 Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 Kjøpte en Uttern D77 i vinter. Det etter å ha vurdert flere båter i klassen, som har fast seng og toalett med dør. Båten jeg kjøpte var i lokal butikk. Den var egentlig ikke utstyrt slik jeg ønsket, noe som i ettertid kanskje var like bra. Den var utstyrt med Verado 250 (hadde tenk 300) Samt utstyrt med alt tilgjengelig utstyr. Hadde vel ikke sett behov for varmeaperat og landstrøm. Jeg har nå logga ca 15 timer, og med det gjort noen arfaringer. Første inntrykket var hvor stille, og responsiv motoren er. El gir/gass er flott. Veldig lavt støynivå i alle turtall. I kombinasjon med stødig båt, ingen knirk, skramel. Toppfart 37 knop, selv i den fart er det heil greit å prate med de på bakre benk fra førerposisjon. Men i denne farten drar den mye bensin. Så marsjfart ligger på 22-30 knop. Behagelig på alle måter. Tar bølger fint. Hekkbølger fra andre båter forseres tryggt uten å være bekymre for kaffekoppen. Meget bra planløsning. Resulterer at båten blir sosial. Hyggelig å dra på tur med folk. Med resultat at mye av kjøringen er i 5 knop. Hyggelig for alle. Mye vekt på babord side. Anker/vinsj, kloakk, Vallas, startbateri, sittegruppe med stuerom. Så trimflaps er en nødvendighet. Ser nå at varme er veldig fint å ha. Landstrøm med baterilader også. Ankervinsj og baupropell med fjernkontroll gjør manuvrering til en lek. 250 hk funker også bra med lastet båt. Usikker hvordan 300 hk hadde påvirka forbruket. Jeg ligger nok 2-300 rpm høyere på marsjfart en en med 300, men den er så stillegående at jeg ikke ser det som problem. Så erfaringen er at båten funker som ønsket. Kikka noen ganger på denne testen før valget ble tatt. Han oppsummerer også på en fin måte. https://hamnenplay.solidtango.com/video/140929-uttern-d77 Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Denne bør du legge inn i erfaringsdatabasen her:https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/hovedside Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Ja, skal legge den inn der. Viste haktisk ikke det var egen sie for erfaringdatabase. Mye bra det. Skal bare få noen bilde først. En ting til. Båten var utstyrt med rustfritt skål-anker. Tror det er 12 kg. Etter alt jeg har lest om anker her på forumet så er det vel bare "et" anker som funker... Men selger sa, mye sandbunn på Sørlandet, så dette funker. Skjønner nå han hadde rett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Det er relativt kurant å omprogrammere motoren til 300 hk om ønskelig. Det er jo uansett samme motor, bare forskjellig software i motorstyringen. Men må vel ha et par tommer større stigning på propellen. Redigert 2.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 (redigert) Har tenkt på omprogramering. Men ikke lyst å endte den originale ecu. Ser det er kostbart å få en 300 hk ecu. Kan nok finne en annen ecu å sende den til omprogramering. Men det, pluss en ny propell blir kostbart. Hadde vert moro å sett en effektive på på 250 kontra 300. Hvor effekten er økt? Mer på topp,høyere maks-turtall, men er jo mellomregisteret som er interessant. Og som nevnt så funker det bra I dag, kommer godt ut av vannet med lasta båt. Redigert 2.Mai.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Siden det er kompressor så er nok kraften økt stort sett hele veien. Max turtall er det samme, 6400 rpm. Det er "gamle" 350 SCI som har høyere turtall (max 6800). Brukte 300 ECU er nok vanskelig å få tak i, vil anta de er ganske etterspurt. Men fra 2015 har 350 også turtallsområde 5800-6400 https://www.mercurymarine.com/en/us/engines/outboard/verado/six-cylinder-225-350-hp/ 350 er forøvrig blitt en "standard" effektklasse etter at 400R kom http://features.boats.com/boat-content/2015/02/mercury-marine-reveals-verado-350-mercury-racing-verado-400r-at-miami-boat-show/ D77 er jo godkjent for 2x200 så tipper 1x350 hadde vært det ultimate med ca samme toppfart som 2x200, ikke langt unna iallefall. Rundt 46-47 knop tipper jeg. Mindre vekt og mindre motstand i vannet. Mere effekt? Turtallsområde 6400-7000 ! Redigert 3.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Ser du jobber på Mercury verksted teerex. Ser du til stadighet oppfordrer til å oppgradere/chippe motorer via uautoriserte verksted. Er du/dere på forhandleren ok med dette? Hvordan stiller dere til garantisaker med oppgradere motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Jeg vil vel heller si at jeg opplyser om muligheten til det. Det er ingen direkte oppfordring fra min side. Jeg har iallefall ingen egeninteresse i det. Det er naturligvis helt opp til den enkelte båteier å få gjort dette. Og ofte blir det gjort etter at garantitiden er utløpt såvidt jeg forstår. Men har så langt ikke hørt om noen problemer knyttet til det, i og med at det normalt sett ikke er en oppgradering til effekt ut over den effekt motortypen originalt leveres med fra fabrikken. Og dermed ingen belastning som motoren ikke er konstruert for. Det er ikke få motorer som har fått dette gjort over hele kloden. Lundins Marin gir forøvrig full garanti på nye oppgraderte motorer de leverer fra seg i Sverige. Det stod forøvrig en interessant artikkel i Dagens Næringsliv var det vel, for en ukes tid siden, om akkurat dette. Dessverre har jeg ikke avisen tilgjengelig. Egentlig må man jo se de lavere effekttrinn som en elektronisk struping av motoren, for å tilfredstille ønsket om valgmuligheter eller for båter med effektgrenser. Etter at hk-avgiften forsvant regner jeg med at det blir mindre av dette her i Norge siden det nå ikke lengre koster så mye ekstra å kjøpe motor i et høyere/høyeste effekttrinn. Personlig har jeg dårlig erfaring med Lundins Marin men det gjaldt en Honda som de tydeligvis ikke helt forstod seg på. Det endte vel egentlig med at jeg betalte for ingen økning i effekt. Men alle med Mercury er strålende fornøyde så langt jeg kjenner til. Det er iallefall fakta, som jeg ikke har noen grunn til å betvile. Jeg har ikke jobbet der så lenge at jeg har fått med meg noen garantisaker på motorer som evt. kan ha vært omprogrammert. Det er heller ikke mitt ansvarsområde. Redigert 3.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Ble mye frem og tilbake I det du skriver teerex. I den en setningen er du fornøyd med Ludins Marin, og I den andre ikke. Mye av det de gjør, og du har anbefalt I andre tråder, er å økende effekt ut over det som er orginalt. Jeg har drevet litt med racing, mc. Sett hva som funker, og det som ikke funker. Hvor all tuning skjer I benk, med god kontroll på Eksosgass temp. Så er bare skeptisk til å økende effekt ut over fabrikkens data. Men mulig jeg tar veldig feil I henhold til båtmotorer. Er Best Marin, Harstad du jobber for? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Som jeg skriver er folk (altså ikke jeg personlig) fornøyde med Lundins vedr. omprogrammering av Mercury-motorer, ut i fra det jeg har lest på nett verden rundt og hørt lokalt av erfaringer gjennom en årrekke. Som jeg også skriver er jeg personlig ikke fornøyd vedr. Honda-motoren de skulle oppgradere for meg siden det rett og slett ikke ble noen merkbar økning i effekt for akkurat den motortypen (uten sammenligning forøvrig med andre motorkonstruksjoner/merker). Årsaken til at jeg ønsket mere effekt var nettopp at Honda selv hadde lansert en utgave med større effekt av samme motorblokk. At det finnes både gode og mindre gode erfaringer med et firma er vel ikke så unormalt, og det kan vel være greit å få det fram uten at det skal skape noen forvirring. Videre så har naturlig nok de aller fleste som har oppgradert sin motor ikke økt effekten ut over fabrikkens høyeste effektutgave. dvs. det er utført omprogrammering som tilsvarer fabrikantens egen software. Og jeg antar at de fleste venter til garantiperioden er over, uten at jeg har noen statistisk kjennskap til det. De få jeg personlig kjenner som har fått omprogrammert til effekt noe ut over fabrikkens høyeste effekttrinn har ikke hatt noen problemer med sine motorer. Naturligvis blir det på eget ansvar, og hadde det ikke funket så hadde det vært kjent forlengst. De "spenstige" motoreiere som stolte på kompetansen til Lundins og har fått sin ønskede motoreffekt er vel neppe å klandre for deres valg. Jeg anbefaler forsåvidt ingenting, men jeg opplyser at det finnes en mulighet for å gjøre det som jeg vet fungerer i praksis ut i fra de erfaringer som er gjort gjennom noen år. Det er vel ikke akkurat noe magisk eller skummelt med dette. Lundins utvikler, tester og selger sine produkter til flere utenbordsmotormerker. Lundins er såvidt jeg har lest meg til, blant de ledende i verden på racetuning av Mercury motorer siden tilbake på 90-tallet. Så det er altså ingen fersk bakgårdsbedrift uten nødvendig kompetanse og erfaring. Men hvis det hjelper på din skepsis i denne tråden så vil jeg personlig ikke anbefale noen å øke effekten ut over fabrikanten største effektutgave av en gitt motorkonstruksjon, siden det naturlig nok gjøres på eget ansvar da det kan forårsake alvorlig motorskade som ikke dekkes av noen form for garanti eller reklamasjonsrett dersom motoren er innenfor den tidsrammen. Men i denne tråden var heller ikke det et tema, så da er vi litt ute på jordet. Husk også at det er relativt moderate turtall vi snakker om på båtmotorer, vedr. at du nevner racing med MC. I MC-verdenen er det vel heller ingen motorer som leveres originalt som overladet i våre dager, hverken med turbo eller kompressor. Så det blir ikke helt det samme. Verado 2,6 liter startet på 200 hk og er nå oppe i 400 hk originalt, så det sier jo litt om hvor solid grunnkonstruksjon denne motoren har (og det gjelder også 1,7-literen). Redigert 3.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Det jeg reagererte på er at du som jobber for autorisert forhandler, og i post 4 anbefaler omprogramerkng på en ny motor. Uten at du har kjennskap til garantivilkårene. Men fint å vite. Du sier du ikke anbefaler oppgraderinger ut over fabrikkens maks. Er par søk her på båtplassen så kommer det opp en haug med treff der du snakker om at det går fint å oppgradere til mer en fabrikkens tall. Mange tror alle motorer med samme blokk er samme. Ofte er det andre kammer, råder, stempler og annet. Så blir vel litt enkelt når du, som mange andre ønsker å oppgradere slik du gjorde på den Honda motoren. Verado 350 har også mange endringer. At mc motorer har høyt turtall, og med det er annet, er både sant og usant. Det som knekker de fleste motorer er økt lading, effekt på lave turtall. Skaper store belastninger. Dette spesielt på motorer med overlading, både bensin og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Teerex har rett i det at den ordinære serien med Verado i fra 225-300 er identiske, 350 er noe annerledes designet. Det er et MEN, for å tune motoren så må Ecm modulen "brytes" opp, da ryker forseglingen og vi kan få problemer med korrosjon innvendig over tid, selv om vi prøver å tette dette som godt som mulig. Jeg har snakket med en forhandler som fikk tunet en slik Ecm til en Verado kunde med et Norsk firma (firmaet forblir anonymt) . Da forhandleren skulle starte opp så smalt motoren i gir og skjøt fart fremover en livsfarlig hendelse. Hva skjedde, jo DTS blir styrt i fra samme Ecm som motorfunksjonene, så her har det blitt klusset med noe som ikke burde blitt gjort. Medaljen har i enkelte tilfeller en bakside. Sitér dette innlegget Link to post
SVP03 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Hej. Er ved at købe sådan en båd. Har fået tilbud med 350 hk Verado, men er i tvivl om det skal være 2x200 Verado. Topfarten er lidt højere, hvilket ikke betyder så meget, men er 2x200 ikke bedre ved 20-30 knob, både på forbruk og stabilitet. Men sådan en 350 Verado er jo også fin. For fuld last bruker en 350 120 l/t og en 200 75 l/t, med 2 nok 140 l/t. Hvad er jeres erfaringer med en motor kontra 2 motorer ? Redigert 21.Juli.2015 av SVP03 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Så test i svensk video. Ble imponert. Flott og allsidig båt, men med omtalt utstyr kommer den på borti 800 000 kr. Det er mye penger for en båt som ikke engang har et skikkelig toalett, synes jeg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SVP03 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Om jeg kigger på en Finnmaster T8 eller Uttern D77 som er det samme som en Quicksilver 805 er det et nød toilet. Det store ordner man vel på land :-) Sitér dette innlegget Link to post
Anton Hardarson Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 omprogrammering eller bytte ecu til annen størelse en motoren er solgt med = 0 garanti Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Det jeg reagererte på er at du som jobber for autorisert forhandler, og i post 4 anbefaler omprogramerkng på en ny motor. Uten at du har kjennskap til garantivilkårene. Men fint å vite. Du sier du ikke anbefaler oppgraderinger ut over fabrikkens maks. Er par søk her på båtplassen så kommer det opp en haug med treff der du snakker om at det går fint å oppgradere til mer en fabrikkens tall. Mange tror alle motorer med samme blokk er samme. Ofte er det andre kammer, råder, stempler og annet. Så blir vel litt enkelt når du, som mange andre ønsker å oppgradere slik du gjorde på den Honda motoren. Verado 350 har også mange endringer. At mc motorer har høyt turtall, og med det er annet, er både sant og usant. Det som knekker de fleste motorer er økt lading, effekt på lave turtall. Skaper store belastninger. Dette spesielt på motorer med overlading, både bensin og diesel. Det jeg skriver er at basert på erfaringer fra flere Verado-eiere som jeg kjenner personlig (ja helt personlig), samt andre erfaringer rundt om på nettet over en årrekke, så funker dette som forventet uten ubehagelige overraskelser. Gjelder både opp til fabrikantens høyeste effektuttak for modellserien, og utprøvd effektuttak godt over dette på visse modellserier. Jeg er forøvrig ikke her på forumet som representant for hverken Lundins Marin, Mercury eller andre evt. kommersielle interesser. Det blir naturligvis opp til hver enkelt båteier å avgjøre om og evt. hvordan de vil omprogrammere/oppgradere sine motorer hvis det skulle være ønskelig av en eller annen årsak. Vil som nevnt anta at de fleste venter til garantitiden er over, men det er sikkert også individuelt uten at jeg vet noe mere detaljert om det. Det spiller naturligvis ingen rolle for meg personlig hva eiere evt. velger å gjøre med sine motorer, men vi lever visstnok i en fri verden og dette er jo ingen hemmelighet som jeg kommer med avsløringer om. Det har vært artikler om dette i div. båtmagasiner og andre media. Hvis jeg hadde visst om noen negative erfaringer vedr. omprogrammering av i dette tilfellet Verado-motorer så hadde jeg naturligvis nevnt det dersom temaet hadde kommet opp. Setter også pris på å bli opplyst om slike ting selv. At det finnes mer eller mindre useriøse aktører på markedet er også mulig, noe innlegg #12 kan tyde på. Jeg tolker dette som folkeopplysning vedr. muligheter som finnes, men du tolker det som en direkte anbefaling. Så da blir vi vel ikke enige på det punktet, det kan vi vel være enige om.... Er fullt klar over at både Verado 350 SCI og den nye Verado 350 har endringer i forhold til 225-300 serien. Har heller ikke nevnt noe om omprogrammering ut over 300 hk da jeg ikke har kjennskap til det. God båtsommer videre Redigert 22.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Poopadoop Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Hej. Er ved at købe sådan en båd. Har fået tilbud med 350 hk Verado, men er i tvivl om det skal være 2x200 Verado. Topfarten er lidt højere, hvilket ikke betyder så meget, men er 2x200 ikke bedre ved 20-30 knob, både på forbruk og stabilitet. Men sådan en 350 Verado er jo også fin. For fuld last bruker en 350 120 l/t og en 200 75 l/t, med 2 nok 140 l/t. Hvad er jeres erfaringer med en motor kontra 2 motorer ? Forbruk med 2 motorer blir jo mindre enn med 1 da motoren trenger å jobbe mindre. Husk at du også har mye mer stabil båt med 2 motorer, og kan gjøre flere triks bla.a når du skal legge til. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Stiffler Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Forbruk med 2 motorer blir jo mindre enn med 1 da motoren trenger å jobbe mindre. Husk at du også har mye mer stabil båt med 2 motorer, og kan gjøre flere triks bla.a når du skal legge til. Nåh.. Dersom en båt skal holde 20 knop, så krever det en viss energi, om du tilfører energien med en eller to motorer blir det "samme". Eg skriver "samme" fordi den med 2 vil ha høyere motstand i vannet, og er tyngre og vil derfor kreve mere energi. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Det går som regel bra å tune opp en Verado men ha i bakhodet att en ny ECM koster ca 60.000 kr, det er mye penger bare så det er sagt. Sitér dette innlegget Link to post
SVP03 Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Nåh.. Dersom en båt skal holde 20 knop, så krever det en viss energi, om du tilfører energien med en eller to motorer blir det "samme". Eg skriver "samme" fordi den med 2 vil ha høyere motstand i vannet, og er tyngre og vil derfor kreve mere energi. Fandt et sted hvor en D77 havde 300 hk eller 2x150 EFI. De 2*150 EFI har større topfart, og bedre økonomi ved under 4000 rpm, selvom de vejer lidt mere og som du siger har lidt større modstand, hvis ikke modstand er det samme da der er smallere ben på. Hvis jeg skal sammenligne 2*200 Verado med 300 Verado som jeg så vil have en 6 hk nødmotor på motorbeslag til. + er 50 hk mere, mere stabilitet, bedre acceleration, måske lidt bedre økonomi ved 25 knob. - er højere samlet vægt 170 kg, 50 tkr danske, hvilket man kan købe en del benzin for, højere samlede støj vil jeg gætte på selvom 2*200 kører med lavere rpm. Så er lidt svært valg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Jeg hadde nok valgt 2 x F150 istedenfor 2 x Verado 200 om jeg skulle ha to motorer. F150 veier mindre, støyer litt mindre og koster mindre, og har en enklere konstruksjon og litt enklere vedlikehold enn Verado 200. Og marsjfarten er bra nok med 2 x F150 selv om akselerasjonen med 2 x Verado 200 nok er imponerende. 2 x F150 har totalt 6 liter sylindervolum mot 1 x Verado 300/350 som har 2,6 liter og 2 x Verado 200 som har totalt 3,5 liter. Men kompressoren(e) ordner opp i forskjellen da. Men 1 x Verado 350 (ikke 350 SCI men den nye modellen) er nok mest fornuftig vedr. økonomi siden vekt og motstand i vannet er lavere enn dobbel installasjon. Det er nok også mere behagelig lyd av 1 stk 6-syl motor enn 2 stk 4-syl (samt 2 stk kompressorer) Redigert 22.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Litt nye erfaringer med båten. Hva som er rett motor skal være usagt, men når det snakkes om at det trengs 400 hk for å få D77 til å funke, så kan en jo lure på om 250 funker.. Skulle ut en tur i går med "hele" familien. Ni voksne. Maks last på båten. Som tidligere nevnt, blir mye lest på babord side, da de fleste sitter der. Dro ut fra havna på skakke.. Usikker på hvordan dette skulle gå.. Ga gass, og som tidligere, kom lett opp i plan før jeg fikk gitt full gass. Trimma ut i 25 knop. Turtall 4700 (1500) under maks. Behagelig fart for alle. Rolig støynivå. Med fullt utslag på trimmflaps så fikk jeg båten til å i vater. Hadde sikkert vært moro med 400 hk, men 250 funker. Veldig bra skyv i motoren. Fint med kompresor. Sitér dette innlegget Link to post
SVP03 Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Lyder fint. Er nået så langt at den enten bliver en D77 med 350 Verado eller Flipper 880 med 2x250. Sitér dette innlegget Link to post
Elisa79 Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Hei Sørlandet2, artig å lese dine erfaringer med UtternD77. Vi kjøpte en ny d77 i november, som da gikk rett i vinteropplag. Det blir spennende å gjøre sine første erfaringer til våren :) Vi falt for det samme som du skriver her, nemlig atskilt toalett og fire gode sengeplasser under dekk. Vi er 2 voksne og 2 barn, så vi satser på å kunne feriere litt i båten til sommeren. Dagene telles ned ;) Mvh Elisa79 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.