Jump to content

Erfaringer med Uttern D77

Sørlandet2

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt. Vil tro den vil gi dere gode opplevelser.

Det er en tilbakekalling på at det er dårlig lufting til kjøleskap, koketopp. Skal være ventiler i forkant av byssa, bak førerstol. Vet ikke om det er montert fra fabrikk for deg, hvis ikke fint å få gjort før sesong.

Ellers fortsatt gode erfaringer her.

Det ble mye snakk om motorer effekt I denne tråden. Hva har du?

Min forhandler hadde bytta motor fra en med 300, til 350 hk. Det ga en fartsøkning på 1,7 kts. Så ikke serlig god valuta for de pengene.

Så den er tung og stabil. Med et skrog som trives godt i hastigheter 22-30 kts. Men ikke bygget for å gi fartsrekorder.

Jeg har hatt turer i bølger opp til to meter. Friskt, men med god respons I motor og trim, så gikk det veldig fint.

Lykke til.

• 1 år senere...

Er det noen som har byttet anker til noe annet enn skålanker på Uttern D77?

Hadde det vært sandbunn over alt her på Vestlandet hadde vi sikkert klart oss fint med skålankeret, men jeg sliter litt med å stole på dette med andre bunnforhold enn sand.

Jeg vurderer et 9kg Vulkan akter, Jeg er mest interessert i å høre erfaringer med hva som passer i rullen som er innfelt i badeplattformen.

• 1 år senere...

Hei

Vi har akkurat kjøpt en D77 (Brukt 2016 modell), og har så vidt fått prøvd den litt før det vanlige sommerværet kom tilbake til Vestlandet...

Det vi ser at vi har lyst til å gjøre er å bytte ankeret fra skålanker til Bruce anker, f.eks: M Anker - Maritim Båtutstyr. (Er ikke mye sandbunn her rundt Bergen/Os).

Det jeg lurer litt på er størrelsen vi bør ha (Ser at mange av kalkulatorene sier rundt 7,5 til 10 kg for vekten på en D77). Samtidig lurer jeg på å installere litt kjetting på enden mot ankeret (Kun tau på skålankeret som vi fikk med). 

Har prøvd å finne informasjon på nett angående ankervinsjen mtp maks vekt den tåler og om den klarer å føre inn kjetting. Noen som kan hjelpe eventuelt si litt om sine erfaringer?

Jon-Erik skrev for 9 timer siden:

Hei

Vi har akkurat kjøpt en D77 (Brukt 2016 modell), og har så vidt fått prøvd den litt før det vanlige sommerværet kom tilbake til Vestlandet...

Det vi ser at vi har lyst til å gjøre er å bytte ankeret fra skålanker til Bruce anker, f.eks: M Anker - Maritim Båtutstyr. (Er ikke mye sandbunn her rundt Bergen/Os).

Det jeg lurer litt på er størrelsen vi bør ha (Ser at mange av kalkulatorene sier rundt 7,5 til 10 kg for vekten på en D77). Samtidig lurer jeg på å installere litt kjetting på enden mot ankeret (Kun tau på skålankeret som vi fikk med). 

Har prøvd å finne informasjon på nett angående ankervinsjen mtp maks vekt den tåler og om den klarer å føre inn kjetting. Noen som kan hjelpe eventuelt si litt om sine erfaringer?

Slitan med ny båt :)

Vi hadde 10 kg Bruce på vår D77. Det fungerte veldig mye bedre enn skålanker her rundt Bergen.

Originalt står det en Quick Balder i D77. Din versjon tar kun tau, så vidt jeg fant ut den gang.

Jeg lagde meg Daumann av en dregg, litt flaggline og en sjakkel. Kom dessverre aldri så langt som til å bruke den før vi fik fotsyken og solgte båten.

kjibba skrev for 15 timer siden:

Slitan med ny båt :)

Vi hadde 10 kg Bruce på vår D77. Det fungerte veldig mye bedre enn skålanker her rundt Bergen.

Originalt står det en Quick Balder i D77. Din versjon tar kun tau, så vidt jeg fant ut den gang.

Jeg lagde meg Daumann av en dregg, litt flaggline og en sjakkel. Kom dessverre aldri så langt som til å bruke den før vi fik fotsyken og solgte båten.

Takk for info, var det bare å bytte anker mot anker, eller var det flere modifikasjoner som måtte til?

Håper vi får brukt båten litt før 3 fots syken tar oss :P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...