Jump to content

Lavt oljetrykk Volvo Penta D6

Engelbert

Recommended Posts

Jeg opplever at oljetrykket blir lavt (alarmen går) når motoren blir riktig varm.

Jeg har nok olje på motoren.

Jeg har ellers uorginale oljefiltre for første gang. Hva skjer hvis by-pass filteret ikke virker skikkelig og begge filtrene står åpne hele tiden? (har kanskej ikke noe med filtrene å gjøre)

Har dere ellers noe tips i denne sammenheng?

Motoren var helt flott i fjor høst.

Hvorfor i himmelens navn benytter du uoriginale filtere til motoren så lenge de originale bare koster ca. 300 kr. pr. stk og det kun er to filtere pr. motor?

Styr unna, sericedelene til D6 er ikke ekstremt kostbare som originale. Veivhusventilasjonsfilteret koster litt men det er uansett kun snakk om noen få lapper hver årlige service koster for disse motorene mht. delekostnader selv om man kjører rent originalt. Ikke risiker noe tull pga. piratdeler.

Bypass slår vel inn ved høyt difftrykk pga. fjærbelastet anordning uten at jeg har sett på systemet i detalj. Det er iallefall slik de fleste slike systemer er oppbygd.

• 3 uker senere...

Jeg byttet trykksensor uten særlig suksess. Lavt trykk er tilstede ved tomgang etter etter varmkjøring. Er det noen som vet om det finnes fjærregulert underspyling av stempler på denne motortypen (i likhet med eldre volvomodeller)?

Jeg kommer vel til å prøve bytte av oljefiltre også. Trykke faller vel hvis disse er for tette (bare kjørt en times tid).

Joda, D4/D6 har underspyling. Uten den hadde de skjært seg på noen få minutter. Oljetrykket må over en viss verdi før ventilen til disse åpner, den sitter i blokka innenfor varmeveksleren. Bruker du riktig motorolje, og har den vært byttet nylig? Bypassfilteret filtrerer foresten hele tiden. Trykksensoren sitter i oljekanalen etter trykkfilteret og viser reelt trykk som går til lagrene m.m.

Joda, D4/D6 har underspyling. Uten den hadde de skjært seg på noen få minutter. Oljetrykket må over en viss verdi før ventilen til disse åpner, den sitter i blokka innenfor varmeveksleren. Bruker du riktig motorolje, og har den vært byttet nylig? Bypassfilteret filtrerer foresten hele tiden. Trykksensoren sitter i oljekanalen etter trykkfilteret og viser reelt trykk som går til lagrene m.m.

Se der ja, der lærte man noe nytt.:-) Det visste jeg ikke. Et fint forum der det er mye folk med tung kompetanse innenfor mange ulike områder.

Regner med dette er av en forbedret type enn de som har trøblet på tidligere KAD varianter ettersom man aldri har hørt noe som helst om dette ang. D-serien.?

Ved lekkasje i dieselpumpen kan det faktisk komme diesel inn i motoren og tynne ut oljen men det vil du vel oppdage på peilepinnen. Vet ikke om dette har skjedd på D6 noen gang. Du kan jo også koble på et manometer og sjekke om oljetrykket er reelt. For så vidt fort gjort å skru ut og kryssbytte oljetrykksgiverne også.

I dag ble det endel skruing. Jeg tok ut ventilen for underspyling i håp om at denne var fast. Den beveget seg greit da jeg monterte sammen. Det ser imidlertid ikke ut til å ha hjulpet. (Jeg fikk ikke kjørt et "hot run"). Etter noe tomgangskjøring faller oljetrykkket raskere på den ene motoren. (Typisk 0.5 bar ved 60 grader kjølevannstemperatur).

Noen som vet når termostaten til oljekjøleren åpner?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...