Engelbert Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 Jeg opplever at oljetrykket blir lavt (alarmen går) når motoren blir riktig varm. Jeg har nok olje på motoren. Jeg har ellers uorginale oljefiltre for første gang. Hva skjer hvis by-pass filteret ikke virker skikkelig og begge filtrene står åpne hele tiden? (har kanskej ikke noe med filtrene å gjøre) Har dere ellers noe tips i denne sammenheng? Motoren var helt flott i fjor høst. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Anbefaler å sette på orginale filtrer. Tror det løser problemet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Var der ikke en anden tråd herinde for nylig om en som havde samme problem med uoriginale filtre på sin Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Her var tråden : https://baatplassen.no/i/topic/117022-volvo-penta-d4-260-med-tomgangsproblemer/ Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Takk for innspill. Vet dere om det har noe å si for oljetrykket hvis det er "full-flow" gjennom begge filtrene hele tiden? Det er vel først når det ene filteret tetter seg at det andre tas i bruk. Hvordan virker egentlig denne mekanismen? Er det ene filteret fjærbelastet? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hvorfor i himmelens navn benytter du uoriginale filtere til motoren så lenge de originale bare koster ca. 300 kr. pr. stk og det kun er to filtere pr. motor? Styr unna, sericedelene til D6 er ikke ekstremt kostbare som originale. Veivhusventilasjonsfilteret koster litt men det er uansett kun snakk om noen få lapper hver årlige service koster for disse motorene mht. delekostnader selv om man kjører rent originalt. Ikke risiker noe tull pga. piratdeler. Bypass slår vel inn ved høyt difftrykk pga. fjærbelastet anordning uten at jeg har sett på systemet i detalj. Det er iallefall slik de fleste slike systemer er oppbygd. Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Det er sannsynligvis trykksensoren Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Jeg byttet trykksensor uten særlig suksess. Lavt trykk er tilstede ved tomgang etter etter varmkjøring. Er det noen som vet om det finnes fjærregulert underspyling av stempler på denne motortypen (i likhet med eldre volvomodeller)? Jeg kommer vel til å prøve bytte av oljefiltre også. Trykke faller vel hvis disse er for tette (bare kjørt en times tid). Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ja å begynne med å sette originale deler inn i motoren er ingen dårlig ide. Tror ikke det er noen underspyling på D-serien uten at jeg har sett på dette i detalj. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Joda, D4/D6 har underspyling. Uten den hadde de skjært seg på noen få minutter. Oljetrykket må over en viss verdi før ventilen til disse åpner, den sitter i blokka innenfor varmeveksleren. Bruker du riktig motorolje, og har den vært byttet nylig? Bypassfilteret filtrerer foresten hele tiden. Trykksensoren sitter i oljekanalen etter trykkfilteret og viser reelt trykk som går til lagrene m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Vet du om underspylingen er lukket ved tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Joda, D4/D6 har underspyling. Uten den hadde de skjært seg på noen få minutter. Oljetrykket må over en viss verdi før ventilen til disse åpner, den sitter i blokka innenfor varmeveksleren. Bruker du riktig motorolje, og har den vært byttet nylig? Bypassfilteret filtrerer foresten hele tiden. Trykksensoren sitter i oljekanalen etter trykkfilteret og viser reelt trykk som går til lagrene m.m. Se der ja, der lærte man noe nytt.:-) Det visste jeg ikke. Et fint forum der det er mye folk med tung kompetanse innenfor mange ulike områder. Regner med dette er av en forbedret type enn de som har trøblet på tidligere KAD varianter ettersom man aldri har hørt noe som helst om dette ang. D-serien.? Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Motoren har helt ny olje, Castrol 15-40 vds2. Regner vel med at det er usannsynlig at oljen er tynnet ut med diesel. Det kan jo hende at oljen blir for varm og dermed blir for tynn. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Om termostaten virker som den skal og kjølevannstemperaturen er ok er det vel neppe her problemet ligger. Ville først forsøkt med originale filter. Motoren skal jo bli 85 grader i varm tilstand, hverken mer eller mindre. Har du høyere temperatur enn dette? Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Vanntemperaturen er normal på begge maskiner. Den ene har litt lavere oljetrykk over hele registeret - og for lavt ved tomgang (etter varmkjøring) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Ved lekkasje i dieselpumpen kan det faktisk komme diesel inn i motoren og tynne ut oljen men det vil du vel oppdage på peilepinnen. Vet ikke om dette har skjedd på D6 noen gang. Du kan jo også koble på et manometer og sjekke om oljetrykket er reelt. For så vidt fort gjort å skru ut og kryssbytte oljetrykksgiverne også. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Nå har jeg byttet giver og filtre. Dessverre ingen bedring. Er det noen som vet hvor ventilen til regulering av underspylingen er? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Nummer 11 her. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 I dag ble det endel skruing. Jeg tok ut ventilen for underspyling i håp om at denne var fast. Den beveget seg greit da jeg monterte sammen. Det ser imidlertid ikke ut til å ha hjulpet. (Jeg fikk ikke kjørt et "hot run"). Etter noe tomgangskjøring faller oljetrykkket raskere på den ene motoren. (Typisk 0.5 bar ved 60 grader kjølevannstemperatur). Noen som vet når termostaten til oljekjøleren åpner? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Termostaten skulle åpne ved 95-98C, og åpnet min 7.5mm ved 110C. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 ....det betyr jo at det ikke er noe galt med termostaten. Kan dere være feil i selve instrumentet ? (det er vel ikke så sannsynlig?) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Det er bare en måte å finne ut det på, sett på et manometer. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hva er virkemåten til ventilene på bildet (nr 27)? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Den ene skal åpne for å by-passe trykkfilteret hvis dette går tett og den andre skal begrense trykket ved å slippe overskuddet tilbake i bånnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hva skjer hvis denne står åpen hele tiden? ---her kan jo trykkfallet jeg leter etter kanskje forklares den andre skal begrense trykket ved å slippe overskuddet tilbake i bånnpanna - har ikke reduksjonsventilen i oljepumpa samme funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.