Jump to content

Feil ved effektutvikling i Volvo Penta D6


Engelbert

Recommended Posts

Motoren har fått en underlig effektkurve. Den ene motoren "henger" litt ved ca 1500 o/min frem til ca 2400 hvor den yter normalt igjen.

 

Det kan virke som om kompressoren ikke slår inn i det hele tatt. Har denne en egen bryter som blir aktivisert?

 

Jeg regner med at luft- og dieseltilførselen er normal, ellers hadde den ikke vært i orden ved høyrere pådrag.

 

Forslag?

Link to post

Kan være sensoren for ladelufttrykk som trøbler (ofte kalt MAP-Sensor). Denne er plassert oppå manifoilen bak oljefiltrene. Det svarte dekselet over motoren må demonteres for å komme til.

 

Prøv å bytte sensorene mellom motorene for å se om problemet flyttes til den andre motoren.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Der er servicebulletin på denne sensoren. Har byttet den på begge mine motorer etter fusk. Kraften forsvinner i nevnte turtallsområde og der var vel kun pga. tomotors installasjon at der var mulig å få båten opp i plan i det hele tatt. Så snart turtall og belastning er kommet opp på det nivået tubinene overtar ladingen av lufta er problemet borte og respons/kraft på det normale igjen.

 

Veldig enkel sak å bytte sensoren, gjorde det selv hos meg ved begge anledningene. Er vel en Bosch.produsert sak. Ble erstattet på garanti uten spørsmål fra VP. Måtte faktisk diskutere et par runder med den lokale forhandleren for å overbevise dem om at det var langt mer praktisk og mindre kostnadskrevende at jeg byttet den selv da de allerhelst ville stå for byttingen også. Men det ville koste meg noen lapper i diesel og det ordnet seg.

 

Forøvrig er dette samt en feil på en "vann i dieselsensor" på et av filterene eneste reklamasjoner jeg har hatt på disse motorene. VP har handtert sakene utmerket. Men motorene var også innenfor reklamasjonsperioden da feilene oppstod.

Link to post
  • 3 uker senere...

Som en Volvo Penta verksmester jeg har byttet mange av disse MAP sensorer, feilen er vanligvis den luft temp del av sensoren som pleier lese 100 C når de kollaps, styrenhet gi ikke noe feil kode som luft temp er variable fra minus to plus grader avhengig av hvor båten befinne seg i verden.

Men styrenheten tro på sensoren så hvis det syns at luft temp er veldig høy så kutter den ned diesel mengde for å beskytte motoren, det vil gi redusert effekt.

Hvis du har den turtellor med LCD display dere kan leser turbo trykk digitalt og ser hvis det er likt på begge motorer.

Hvis du bytte over de MAP sensor og det er ikke noe bedre, så sjekk klotch på kompressoren, har skiftet noe av disse som det ikke koble inn og sklir som at kompressor ikke gi full lading.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...