Engelbert Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 Motoren har fått en underlig effektkurve. Den ene motoren "henger" litt ved ca 1500 o/min frem til ca 2400 hvor den yter normalt igjen. Det kan virke som om kompressoren ikke slår inn i det hele tatt. Har denne en egen bryter som blir aktivisert? Jeg regner med at luft- og dieseltilførselen er normal, ellers hadde den ikke vært i orden ved høyrere pådrag. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Kan være sensoren for ladelufttrykk som trøbler (ofte kalt MAP-Sensor). Denne er plassert oppå manifoilen bak oljefiltrene. Det svarte dekselet over motoren må demonteres for å komme til. Prøv å bytte sensorene mellom motorene for å se om problemet flyttes til den andre motoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Engelbert Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Takk for svar. Kompressoren er vel slik at den gir trykk kun ved behov. Hvis sensoren er defekt, skulle den vel også ført til feil blandingsforhold når turboen slår inn ved ca 2400 o/min. Over 2400 o/min virker jo motoren normal. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Mulig det. Men å kryssbytte map-sensorene er en enkel avsjekk før man begynner å søke ettet mer kostbare alternativer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Der er servicebulletin på denne sensoren. Har byttet den på begge mine motorer etter fusk. Kraften forsvinner i nevnte turtallsområde og der var vel kun pga. tomotors installasjon at der var mulig å få båten opp i plan i det hele tatt. Så snart turtall og belastning er kommet opp på det nivået tubinene overtar ladingen av lufta er problemet borte og respons/kraft på det normale igjen. Veldig enkel sak å bytte sensoren, gjorde det selv hos meg ved begge anledningene. Er vel en Bosch.produsert sak. Ble erstattet på garanti uten spørsmål fra VP. Måtte faktisk diskutere et par runder med den lokale forhandleren for å overbevise dem om at det var langt mer praktisk og mindre kostnadskrevende at jeg byttet den selv da de allerhelst ville stå for byttingen også. Men det ville koste meg noen lapper i diesel og det ordnet seg. Forøvrig er dette samt en feil på en "vann i dieselsensor" på et av filterene eneste reklamasjoner jeg har hatt på disse motorene. VP har handtert sakene utmerket. Men motorene var også innenfor reklamasjonsperioden da feilene oppstod. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 21.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 For ordens skyld - det hjalp å bytte MAP-sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Som en Volvo Penta verksmester jeg har byttet mange av disse MAP sensorer, feilen er vanligvis den luft temp del av sensoren som pleier lese 100 C når de kollaps, styrenhet gi ikke noe feil kode som luft temp er variable fra minus to plus grader avhengig av hvor båten befinne seg i verden. Men styrenheten tro på sensoren så hvis det syns at luft temp er veldig høy så kutter den ned diesel mengde for å beskytte motoren, det vil gi redusert effekt. Hvis du har den turtellor med LCD display dere kan leser turbo trykk digitalt og ser hvis det er likt på begge motorer. Hvis du bytte over de MAP sensor og det er ikke noe bedre, så sjekk klotch på kompressoren, har skiftet noe av disse som det ikke koble inn og sklir som at kompressor ikke gi full lading. Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Takk for innspill. Motoren går greit etter bytting. Sjekk mitt andre innlegg vedrørende lavt oljetrykk. Kanskje en problemstilling du kjenner til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.