30hk 3 syl 1997 Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 Hvilken propell skal jeg ha til denne? har en 10 1/2 i stigning på tipper jeg. og den bare spinner og treffer turtallsperra når jeg har 2/3 av gassen :( evt. hva trenger jeg hvis jeg går for vanlig proppell og cleaver/overflates proppell? takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
30hk 3 syl 1997 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Det er en ekstra-kort stammet motor. og sitter perfekt på vannflaten. måtte tilte motoren mye ned for og få noe fart. ( pga. av at jeg ikke har cleaver propell ) men tiltes 1 hakk opp når jeg skal få på cleaver. så motoren er perfekt rigga opp. men jeg vet at jeg har får liten propell på ! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Om jeg husker rett har denne 13" stigning på GH 430 og 28 knop. Du må forvente mer fart og derfor enda større stigning. Hvor mye fart forventer du å få? Yamaha hadde på 90-tallet en bok med et stort antall båter og rett propell til ulike motorer. Kanskje din også står der. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 ta av propellen og se etter merking i bosset (navet) , tipping på prop.størrelse er ikke alltid godt nok. Men slik som det beskrives her kan det like gjerne være gummivulkinga som har sluppet... eller bare at monteringa bare er alt for høy for den propellen du har. kanskje like greit å sjekke med "kilden" , winrace i arendal, de kan sikkert selge deg rett propell til ditt formål Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
30hk 3 syl 1997 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Takk for hjelpen folkens:) meget nyttig. farten jeg forventer er 40knop + monteringa kan være litt for høy for denne propellen, ja. men har lite kavitasjon, så jeg tror nok det er propellen som er for liten i stigningen. jeg tror jeg har på en 20-25hk propell? 10 i stinging regner jeg med at ikke er orginalt for en 30hk ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 brodern har 12" på en 15 fots lettplanende båt med samme motor, kunne sikkert hatt 13" også. Så 10" blir knøttlite på en slik båt da =) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Tipper du skal opp mot 20", men det er nok en god ide å høre med Winrace. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.