Roger og Olina Startet 2.Mai.2015 Del på Facebook Startet 2.Mai.2015 Var på tur i går og merket at det kom en pipelyd (høy Cx5) når jeg passerte 1500 o/min. Har prøvd å lokalisere lyden og det virker som den kommer fra impellerpumpa. Denne har da messinghus. Om det er lageret som er i ferd med å gå fløyten. Er det noe problem å bytte? Kan det være andre ting med pumpa som kan foresake denne pipelyden? Jeg sprayet rema med siliconspray. Uten at det ble noen forandring. Tips mottas med takk Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 (redigert) Når jeg leste overskriften tenkte jeg at det var en impeller som var i ferd med å gå tørr, men iom at du skriver 1500 rpm så regner jeg med at det er plenty med kjølevann og kjøling? Er jo simmerring inni der, men aldri hørt at de har laget lyd. Hvor gammel er impelleren? Har du en reserve du kunne byttet med bare for å sjekke? Evt ta av impellerlokket, spray inn silikonspray og test igjen. En annen ting du kan gjøre for å utelukke selve impelleren, er å starte opp uten impeller på avkjølt motor. Plukk den ut, men la reima drive selve pumpa. Gi frigass til 15-1700 rpm og hør. Går fint å kjøre ubelastet motor uten sjøvannskjøling i 30-40 sekunder uten at eksosslangen blir varm. Se og kjenn inne i pumpehuset også om overflaten er glatt og fin og sjekk impelleren du tar ut for slitasje. Lykke til :-) Redigert 2.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Tak for gode tips SAP. Impelleren satt jeg i ny i år. Så den har gått knappe 2-3 timer. Det er godt med kjøling og kjølevann. Jeg tenkte også litt på om dette kunne skje om jeg satt den i slik at den sto i feil rettning? En annen ting jeg glemte å nevne. Den starter ikke med denne kvininga før motoren har gått ca 5-10 min. Når jeg satt i den nye impelleren, så sjekket jeg om det var noen skarpe kanter der. Noe det ikke var. Snål sak dette Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Sikker på at impelleren er riktig, eller riktig innsatt? Original eller uoriginal? Tenker på om den kanskje er litt for lang eller ikke dyttet helt inn så den presser hardt mot lokket? Plukker du ut impelleren og fyrer opp så får du kanskje bekreftet eller utelukket :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Jeg kan plukke den ut for å teste. Jeg kjøpte den på Biltema husker jeg ikke feil. Med de samme målene. Men jeg får sjekke det opp Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 (redigert) Uten å føle at jeg har 100% kompetanse så bruker jeg også silikonspray på impelleren, men IKKE på reima vel ? Om man skal ha noe på er reim så er det vel reimspray for å hindre at reima slurer. Det at pipelyden kommer først etter en stund kan vel tyde på at det har med lageret(som blir varmt) å gjøre ? Har du turbo, kan det være et lager der som er slitt og gir fra seg pipelyd når det blir varmt ? For å sjekke lageret på impellerpumpa tar du ut impelleren, tar av reima og dreier rundt for hånd for å få et inntrykk om alt "går som smurt". Redigert 3.Mai.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Godt poeng VannTro :-) Plukk av reim og impeller, kjenn etter svaaaak lugging når du drar sakte rundt og hør etter "lagerlyd". Spinn den litt fort rundt og hør etter også. Jeg føler meg ganske sikker på at du finner ut av det om gjør testene beskrevet hittil :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Takker folkens, Skal få testet det til neste helg. Pendler mellom Kr.sand og Skien, så er bare hjemme i helgene frem til vi får oss ett hus i Telemark. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Nå vet jeg ikke hvilken motor det er snakk om, men de fleste har ikke reimdrift på sjøvannpumpa og da hjelper det ikke så mye å ta av reima. Pumpa kan ikke roteres fritt selv om reima tas av. Men skulle det være reimdrift er det selvfølgelig et godt forslag. Og er reima først av ville jeg kjent på sirkulasjonspumpa som sirkulerer kjølevæsken om det er slark i den. Den er reimdrevet og kan også lage pipelyder hvis den er slitt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 TS skriver at han mistenker impeller og at han hadde prøvd silikonspray på reima. Tolket det da slik at reima da var til drift av impellerpumpa i og med at problemet oppstod etter bytte av impeller. TS kan kanskje klarlegge om pumpa hans er register eller reimdrevet? Min Cummins har reimdrevet sjøvannspumpe. Sjøvannspumpa kan roteres helt fint om man som jeg skriver over tar ut impeller OG kobler av reima. Smart å dreie på alt, lytte og kjenne når reimene er av. Selv merket jeg lagerlyd fra et løpehjul i fjor høst med denne metoden. Fikk tak i nytt lager og presset ut/ i vinter med god hjelp fra et BP medlem :-) Godt poeng VannTro :-) Plukk av reim og impeller, kjenn etter svaaaak lugging når du drar sakte rundt og hør etter "lagerlyd". Spinn den litt fort rundt og hør etter også. Jeg føler meg ganske sikker på at du finner ut av det om gjør testene beskrevet hittil :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Den er reimdrevet. Står en god, gammel Bedford 330 i båten. Men ekstern impellerpumpe. Vannpumpa ble byttet i fjor høst. Så den håper jeg fungerer en del hundre timer til Så det går en reim på dynamo og vannpumpa og en reim som går til impellerpumpa. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Har impellerpumpa egen reim så er det bare å ta bort denne og kjøre motoren litt. Er lyden da borte så har du lokalisert feilen. Vær dog obs på at det da ikke går sjøvann gjennom varmeveksler og eksos når testen utføres. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Og turbo hyl er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Er ikke Turbo på denne gamle traveren Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Da har jeg løsnet en av slangene, tømt for vann og sprayet inn Silicon. Fikk ikke vært ute på sjøen i dag, men lot motoren gå 20-30 min og ingen pipelyd så langt. Men noen som vet hva denne skruen på pumpa er? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Tja, drenering? -om den er på et lavt punkt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 (redigert) Det er sikkert den som holder denne halvmånen inne i pumpehuset som gjør at impellerens vinger klemmes sammen og dermed danner pumpeeffekten. Halvmåne er vel litt feil å si siden det bare er en 1/4 måne Redigert 9.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Tja, drenering? -om den er på et lavt punkt. Nja, tror ikke det. For den står på toppen. Men godt forslag Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Det er sikkert den som holder denne halvmånen inne i pumpehuset som gjør at impellerens vinger klemmes sammen og dermed danner pumpeeffekten. Halvmåne er vel litt feil å si siden det bare er en 1/4 måne Akkurat, det skal en ikke se bort fra at det kan være. Men kan også være at den skal smøres her med f.eks olje? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Jeg har aldri hørt at det er smøremuligheter for impellerpumper, så det er det neppe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMe Svart 9.Mai.2015 Del på Facebook Svart 9.Mai.2015 Den holder fast kammen i pumpa (halvmånen) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2015 Akkurat. Takk for gode svar og hjelp folkens Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.