Jump to content

Mercruiser 7,3 D-tronic 300, hvor kjøpe eksosmanifold?

Jtk1

Recommended Posts

• 11 måneder senere...

Dette er en ford Power Stroke motor så du kan bruke manifold for denne. http://www.summitracing.com/int/search/part-type/exhaust-manifolds/make/ford/engine-size/7-3l-445

Men jeg kjenner ikke til overgangen mellom manifold og marinisert våt eksos videre i drev eller hvordan dette er konstruert. Mulig du må mekke litt for å få denne delen til et Y rør til drevet. Denne er ikke lenger tilgjengelig fra Mercruiser.

Mercruiser er en marine motor og manifolder til bilmotor går dårlig.

De lages ikke lenger ifølge www.mercruiserparts.com ,http://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/31235/11867/90  

så da kan det bli vanskelig å få tak i nye.

Ravns Garage har Mercruiser deler, om det finnes aftermarket manifolder, så vet kanskje de det.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Vel, jeg antok at delen faktisk ikke kunne skaffes - det mener jeg at kom frem at ikke er mulig å skaffe. Da må man søke løsninger.

Da må du enten kjøpe en annen motor, eller begynne med noe kreativt.

Ettersom det er mulig å kjøpe tørre eksosmanifolder kan du begynne med det og tenke ut om det er mulig å lage en eksosløsning som passer båten etter utløpet fra en manifold som passer motoren. Med litt løse biter og annen morro fra en Ford Power Stroke motor. Det er fullt mulig, men en masse ræl.

Min antagelse er at det er lettere å lage resten av eksosanlegget marint fra en manifold som passer motoren enn å lage nye eksosmanifold(er) som erstatning for en som er defekt... - for snart er det sommer....

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Det er en på forum, Nilspils som lager ny manifold i rustfritt. kan jo få noen tips der, eventuellt om han tar imot bestilling.

https://baatplassen.no/i/topic/122188-tora-får-motoroverhaling-spørsmål-vedr-marinisert-volvo-b18/page-4?

Redigert av Chris284 (see edit history)

Det er en på forum, Nilspils som lager ny manifold i rustfritt. kan jo få noen tips der, eventuellt om han tar imot bestilling.

https://baatplassen.no/i/topic/122188-tora-får-motoroverhaling-spørsmål-vedr-marinisert-volvo-b18/page-4?

Jeg tar nok ikke imot bestillinger, men jeg legger ut bilder og beskrivelser etter hvert. Håper å ha den ferdig til 17. mai (omtrent).

Har du et bilde av manifolden din?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er JTK1 som har problem, jeg bare svarte på tidligere innlegg.

Det er en V8, så det er snakk om to stk. han må ha.

Uansett så blir det bra det du lager Nilspils, så hadde ikke vært noe problem å starte produksjon av

manifolder. Du renger et lokale og noe utstyr og tilskudd fra distriktenes utbyggings fond, så hadde du vært igang.

Pst  - dere, -delen har altså gått ut fra Mercruiser slik at det er mange treff fra Google som ikke er relle da det er NLA status på delen som får tilslaget på i de listene dere finner når dere goodgler . NLA = no longer available...

Boats.com, mercruiserparts, crowleymarine, go2marine med mange flere har alle hatt denne delen da den var tilgjengelig, og har mange deler til 7.3 motoren. Men ikke exhaust manifold...dessverre...

• 3 år senere...
NilsPils skrev On 18.4.2016 at 16.02:

Jeg tar nok ikke imot bestillinger, men jeg legger ut bilder og beskrivelser etter hvert. Håper å ha den ferdig til 17. mai (omtrent).

Har du et bilde av manifolden din?

Hei, hvordan gikk det med Manifolden du laget? Hva laget du den av? Har du bilde? Jeg må muligens lage meg en

Vest84 skrev On 1.3.2020 at 23.24:

Hei, hvordan gikk det med Manifolden du laget? Hva laget du den av? Har du bilde? Jeg må muligens lage meg en

Manifolden er ferdig oppsveiset og ligger klar for avretting på flensene. Den har ikke blitt montert enda av diverse asndre grunner. Jeg jeg tar sikte på å ta opp arbedet med den og få den montert i år.

Sveisingen gikk relativt greit, bortsett fra at jeg undervurderte litt hvor mye rustfritt stål deformerer seg ved sveising. Da den er av rustfritt stål har jeg lagt om til ferskvannskjøling av manifolden. Det for å unngå problemer med stor varmeutvidelse. Dessuten er det også sikkert en fordel korrosjonsmessig. Motorblokka er allerder ferskvannskjølt.

Nå er jeg på overvintring i Thailand. Skal se om jeg får skaffet noen bilder når jeg kommer hjem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...