Jump to content

slipt gjennom gelcoat under båt,legge på topcoat?

boble65

Recommended Posts

Hadde egentlig tenkt å bare slipe bort gammelt bunnstoff og legge nytt. Men da ruller jeg bare på ett strøk el to med topcoat og matter ned. Så epoxyprimer,grunning, bunnstoff :-)?

Nei ikke noe topcoat. Om bunnstoffet er slipt av, kun påfør epoxyprimer, så bunnstoff. Om du påfører 4 strøk med F.eks Jotun Antipest, lager du en vanninntregningsbarriere som er bedre enn gelcoat. Du får et nytt vanntett sjikt.

Men sørg bare for å påføre mange nok strøk.

Gelcoat/topcoat er jo mest for finish/utseende.

Under vannlinjen har den ikke så mye funksjon hvis det allikevel skal være epoxy-primer grunning.

Men for meg som ikke har bunnstoff på 18-fotern så er det gelcoat-sparkel som er tingen for rep av evt. skader i topplaget.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jo men glassfiberlaminatet fungerer jo i seg selv, styrkemessig, uten gelcoat utenpå.

Men det blir vel som et umalt hus.. etter noen år er det stygt og råttent. (dvs. stygt kan det jo være som nytt også).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det skader vel ikke med topcoat men det er ikke nødvendig siden epoxyprimeren er mere vanntett enn topcoaten.

Så, da ruller jeg 4-6 strøk epoxyprimer og så bunnstoff? Bestandig trodd at det bare er og smøre på topcoat på bar glassfiber..

Et av epoxyens fine egenskaper, er at den har en utrolig god heft på polyester.

Topcoat er en toppstrøksmaling først og fremst for finishen sin del, men den har vel ikke noe under vannlinja å gjøre.

Men om du har slipt frem flere "månekrater" bør jo det sparkles først.

Jeg har helslipt en 27fots Viksund full av plastpest selv. Alle blærene ble punktert med vinkelsliper, så det var en del krater etter jobben var gjort. Dette fikset jeg med å lage meg sparkel av epoxy og densitetsfyller. Etter maaange strøk med epoxy, kom bunnstoffet til slutt. Fra vannlinje og opp sprøytet jeg med topcoat over epoxyprimeren, for å få en lekker finish.

Ingen månekrater el plastpest her, kun slipt litt igjennom gelcoat en god del plasser. Den var tynn endel plasser så går ut fra den har vært slipt endel på før :-) sparer meg jo masse arbeid vist jeg bare kan rulle på epoxyprimer så bunnstoff.:-) har jo også bygd opp kjølen på ny ett par meter, der har jeg malet med topcoat. Men matter det bare ned med 40 papir der og :-)

Må sies at jeg ikke er noe redd for plastpest. Båten er jo 35 år og har noen skader og riper under men finner ingen antydning til verken plastpest,delaminering, el råtten glassfiber. Bortsett fra der tidligere eiere har gjort reparasjoner. Dårlige reparasjoner.. Veldig dårlige reparasjoner..

Så egentlig er det hips om haps om jeg maler med topcoat el epoxyprimer under båten? Topcoat bygger kanskje mer pr strøk en epoxy? Får sjekke prisen å se hva som blir fornuftigst. Nå har jeg jo allerede noen kvadrat som er ferdig malt med tre strøk topcoat så sånn sett hadde det jo vært greit og fortsette med det:-)

Jeg skal ikke påstå at ikke epoxy primer fungerer rett på støp, men det er normalt at en profesjonell  reparasjon av en  båt skade under vann blir utført ved at laminatet blir erstattet med nytt laminat. Så blir det påført gelcoat/toppcoat i minst samme tykkelse som det er på resten av bunnen. Så blir det påført epoxy primer etter produsentens anvisning (antall lag) og til slutt bunnstoff. 

Derimot har jeg ved flere anledninger sett at ved høytrykks vasking av bunn slipper primer lettere fra områder som det mangler gelcoat. Om dette skyldes at det ikke er pusset før påføring av primer skal jeg ikke mene noe om.

Vil som Mulligan sterkt anbefale å først påføre gelcoat/toppcoat før primer da man da tilbakefører båten til samme kvalitet som den hadde før skaden.

Knude  :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Les nå hva malingsprodusentene anbefaler. Du finner mye info og fremgangsmåte der. Jotun har god beskrivelse av aktuelle temaer på sine sider.

Mye synsing her nå tror jeg. Men tallene er tydlige- etter at epoxyen ble introdusert på båt, har omfanget av plastpest gått ned. Hva enkeltes motstand mot epoxy er grunnet av, skjønner jeg ikke, men båtfolk er generelt konservative mennesker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...