boble65 Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 Har slipt bort gammelt bunnstoff med eksentersliper (40papir) og ser der er endel plasser med tynn gelcoat,med det følge av at jeg slipte meg gjennom gelcoat. Kan jeg bare male med topcoat over el er det noen andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjef Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hvis du har slipt båten for å legge på epoxy primer så er det bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Har du først slipt av bunnstoffet, kjøp deg epoxyprimer (eks. Jotun Antipest) og ha på 3-4 strøk. Da varer det til "evig" tid. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hadde egentlig tenkt å bare slipe bort gammelt bunnstoff og legge nytt. Men da ruller jeg bare på ett strøk el to med topcoat og matter ned. Så epoxyprimer,grunning, bunnstoff :-)? Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Du kan droppe topcoat. Bruk epoxy primer i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Guzzi skrev On 2.5.2015 at 20.11: Du kan droppe topcoat. Bruk epoxy primer i stedet. rett på glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 boble65 skrev On 2.5.2015 at 20.05: Hadde egentlig tenkt å bare slipe bort gammelt bunnstoff og legge nytt. Men da ruller jeg bare på ett strøk el to med topcoat og matter ned. Så epoxyprimer,grunning, bunnstoff :-)? Nei ikke noe topcoat. Om bunnstoffet er slipt av, kun påfør epoxyprimer, så bunnstoff. Om du påfører 4 strøk med F.eks Jotun Antipest, lager du en vanninntregningsbarriere som er bedre enn gelcoat. Du får et nytt vanntett sjikt. Men sørg bare for å påføre mange nok strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Som de andre sier, topcoat er unødvendig, epoxy rett på. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Aiai, blir jo mye mindre arbeid :-) deilig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Gelcoat/topcoat er jo mest for finish/utseende. Under vannlinjen har den ikke så mye funksjon hvis det allikevel skal være epoxy-primer grunning. Men for meg som ikke har bunnstoff på 18-fotern så er det gelcoat-sparkel som er tingen for rep av evt. skader i topplaget. Redigert 3.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 teerex skrev On 3.5.2015 at 4.43: Gelcoat/topcoat er jo mest for finish/utseende. Nix. Gelcoat er båtens "hud". Det er den som beskytter laminatet mot ytre påvirkning. Gelcoat til marint bruk idag er vinylester. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Jo men glassfiberlaminatet fungerer jo i seg selv, styrkemessig, uten gelcoat utenpå. Men det blir vel som et umalt hus.. etter noen år er det stygt og råttent. (dvs. stygt kan det jo være som nytt også). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Så, da ruller jeg 4-6 strøk epoxyprimer og så bunnstoff? Bestandig trodd at det bare er og smøre på topcoat på bar glassfiber.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Det skader vel ikke med topcoat men det er ikke nødvendig siden epoxyprimeren er mere vanntett enn topcoaten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydkorset Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 boble65 skrev On 3.5.2015 at 11.55: Så, da ruller jeg 4-6 strøk epoxyprimer og så bunnstoff? Bestandig trodd at det bare er og smøre på topcoat på bar glassfiber..Et av epoxyens fine egenskaper, er at den har en utrolig god heft på polyester.Topcoat er en toppstrøksmaling først og fremst for finishen sin del, men den har vel ikke noe under vannlinja å gjøre. Men om du har slipt frem flere "månekrater" bør jo det sparkles først. Jeg har helslipt en 27fots Viksund full av plastpest selv. Alle blærene ble punktert med vinkelsliper, så det var en del krater etter jobben var gjort. Dette fikset jeg med å lage meg sparkel av epoxy og densitetsfyller. Etter maaange strøk med epoxy, kom bunnstoffet til slutt. Fra vannlinje og opp sprøytet jeg med topcoat over epoxyprimeren, for å få en lekker finish. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Ingen månekrater el plastpest her, kun slipt litt igjennom gelcoat en god del plasser. Den var tynn endel plasser så går ut fra den har vært slipt endel på før :-) sparer meg jo masse arbeid vist jeg bare kan rulle på epoxyprimer så bunnstoff.:-) har jo også bygd opp kjølen på ny ett par meter, der har jeg malet med topcoat. Men matter det bare ned med 40 papir der og :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 teerex skrev On 3.5.2015 at 12.10: Det skader vel ikke med topcoat men det er ikke nødvendig siden epoxyprimeren er mere vanntett enn topcoaten. Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Har brukt topcoat under vannlinjen da det jo egentlig er gelcoat med voks å fikk beskjed om at det var bra? Men blir jo billigere å gjøre det med epoxyprimer. 200 kr pr kilo for topcoatn :-( å går fort endel.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Og der fant jeg jotun yachting katalogen i skapet:-) lese lese... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Må sies at jeg ikke er noe redd for plastpest. Båten er jo 35 år og har noen skader og riper under men finner ingen antydning til verken plastpest,delaminering, el råtten glassfiber. Bortsett fra der tidligere eiere har gjort reparasjoner. Dårlige reparasjoner.. Veldig dårlige reparasjoner.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 boble65 skrev On 3.5.2015 at 16.28: Har brukt topcoat under vannlinjen da det jo egentlig er gelcoat med voks å fikk beskjed om at det var bra? Helt rett. Dette feltet renner over av myter og epoksifetisjisme. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Så egentlig er det hips om haps om jeg maler med topcoat el epoxyprimer under båten? Topcoat bygger kanskje mer pr strøk en epoxy? Får sjekke prisen å se hva som blir fornuftigst. Nå har jeg jo allerede noen kvadrat som er ferdig malt med tre strøk topcoat så sånn sett hadde det jo vært greit og fortsette med det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Jeg skal ikke påstå at ikke epoxy primer fungerer rett på støp, men det er normalt at en profesjonell reparasjon av en båt skade under vann blir utført ved at laminatet blir erstattet med nytt laminat. Så blir det påført gelcoat/toppcoat i minst samme tykkelse som det er på resten av bunnen. Så blir det påført epoxy primer etter produsentens anvisning (antall lag) og til slutt bunnstoff. Derimot har jeg ved flere anledninger sett at ved høytrykks vasking av bunn slipper primer lettere fra områder som det mangler gelcoat. Om dette skyldes at det ikke er pusset før påføring av primer skal jeg ikke mene noe om. Vil som Mulligan sterkt anbefale å først påføre gelcoat/toppcoat før primer da man da tilbakefører båten til samme kvalitet som den hadde før skaden. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sydkorset Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Les nå hva malingsprodusentene anbefaler. Du finner mye info og fremgangsmåte der. Jotun har god beskrivelse av aktuelle temaer på sine sider. Mye synsing her nå tror jeg. Men tallene er tydlige- etter at epoxyen ble introdusert på båt, har omfanget av plastpest gått ned. Hva enkeltes motstand mot epoxy er grunnet av, skjønner jeg ikke, men båtfolk er generelt konservative mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Jotun anbefaler i sitt blad 3 strøk antipest og to strøk bunnstoff. Der er det nok ment utenpå gelcoat på båt. Til bruk på ny gelcoat før påføring av bunnstoff står det om antipest/epoxygrunning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.