seil69 Startet 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2015 (redigert) Er det noen her med Hanto 22 snekke som kan si meg hvilket fartspotensiale denne har ?? Har kjøpt meg en slik 1985 modell, men med sjark-overbygg. Har satt inn ny 38 HK motor, men får "bare" 8 knop som maks fart. Båten har fabrikkmontert fast trimplan. Båtens vekt ?? Redigert 2.Mai.2015 av seil69 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Jeg hadde en med Yanmar 3gmd på 23,5 hk, da var max 7 knop, marsfart på 6knop. Den hadde flaps. Tror nok at 8 kn er maks hva du får ut av dette skroget, Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 22,5 hk skulle det være. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Syntes dette hørtes veldig lite ut med den motoren. Er det en 38hk Yanmar?. Skager 660, som jo er samme skrog som din, m/flaps, gjør jo 13 knop med en 29hk Yanmar (Yanmar 3YM30). Nå har jo din båt sikkert mere solid overbygg, og sikkert da mere vekt, men allikevel burde du jo få mere fart enn dette. Sikker på riktig propell/turtall etc? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Det hjelper ikke å sette i større motor hvis utvekslingen videre er den samme.Propell er sikkert allt for liten.10-11 knop skal du klare med en slik motor i bra stand. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
biozide Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Det hjelper ikke å sette i større motor hvis utvekslingen videre er den samme.Propell er sikkert allt for liten.10-11 knop skal du klare med en slik motor i bra stand. Helt riktig Miki-222, jeg bytta ut en sliten Isuzu 36 hp med en Nanni 50 hp, gammelt gir 2,57:1 nytt 2,74:1. Med samme propell fikk jeg en 0,5 - 1 lavere fart. Var helt grønn på området den gang, den nye motoren fikk rpm på over 3000 mot anbefalt 2800. Nå har jeg fått ny propell med 2" mer stigning som skal monteres før sjøsetting i år. Ønsket effekt er : lavere maks turtall og bedre skyv i propellen, derav høyere fart. Sitér dette innlegget Link to post
seil69 Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Takk for svar. I første innlegg glemte jeg å skrive at jeg har hydraulisk vridbart propell-utstryr. Splitter ny motor er Nogva Nanni på 38 HK v/3000 omdr. Justerer propellstigning slik at full fart = 3000 omdr. Gammel motor på 30 HK v/3000 omdr. hadde girutveksling 2.2:1. Ny motor har girutveksling 2.0:1. Fartsøkning med ny motor er 0.5 knop. Har vært i kontakt med Skager, de har modifisert undervanns-skroget noe på sine båter, og Skager 660 er jo en åpen båt, så sikkert mye lettere enn min. Ang vekt så er det mye mindre overbygg på sjark-utgaven sammenlignet med snekke-utgaven av Hanto 22.. Sjarken har også en veldig enkel innredning, kun en benk på hver side inne pluss et par hyller. Så vil anta at sjarken er lettere enn snekke-utgaven. Har også hørt av propell-leverandører at fast propell er mere effektiv enn vridbar. Har sluregir på ny-motoren, så vurderer å skifte propell-utstyr. Flere innspill ??? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 tror du kan regne ca 1 knop pr meter vannlinje med den type skrog med større motor graver den seg bare ned kan nok øke farten litt med flaps kansje med ett par knop Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.