Jump to content

Fart Hanto 22

seil69

Recommended Posts

Syntes dette hørtes veldig lite ut med den motoren. Er det en 38hk Yanmar?. Skager 660, som jo er samme skrog som din, m/flaps, gjør jo 13 knop med en 29hk Yanmar (Yanmar 3YM30). Nå har jo din båt sikkert mere solid overbygg, og sikkert da mere vekt, men allikevel burde du jo få mere fart enn dette. Sikker på riktig propell/turtall etc? 

Det hjelper ikke å sette i større motor hvis utvekslingen videre er den samme.Propell er sikkert allt for liten.10-11 knop skal du klare med en slik motor i bra stand.

Helt riktig Miki-222, jeg bytta ut en sliten Isuzu 36 hp med en Nanni 50 hp, gammelt gir 2,57:1 nytt 2,74:1. Med samme propell fikk jeg en 0,5 - 1 lavere fart. Var helt grønn på området den gang, den nye motoren fikk rpm på over 3000 mot anbefalt 2800. Nå har jeg fått ny propell med 2" mer stigning som skal monteres før sjøsetting i år. Ønsket effekt er : lavere maks turtall og bedre skyv i propellen, derav høyere fart.

Takk for svar. I første innlegg glemte jeg å skrive at jeg har hydraulisk vridbart propell-utstryr. Splitter ny motor er Nogva Nanni på 38 HK v/3000 omdr.

Justerer propellstigning slik at full fart = 3000 omdr.  Gammel motor på 30 HK v/3000 omdr. hadde girutveksling 2.2:1.  Ny motor har girutveksling

2.0:1. Fartsøkning med ny motor er 0.5 knop.  Har vært i kontakt med Skager, de har modifisert undervanns-skroget noe på sine båter, og Skager 660 er jo en åpen båt, så sikkert mye lettere enn min.

Ang vekt så er det mye mindre overbygg på sjark-utgaven sammenlignet med snekke-utgaven av Hanto 22.. Sjarken har også en veldig enkel innredning, kun en benk på hver side inne  pluss et par hyller. Så vil anta at sjarken er lettere  enn snekke-utgaven. Har også hørt av propell-leverandører at fast propell er mere effektiv enn vridbar.  Har sluregir på ny-motoren, så vurderer å skifte propell-utstyr.  Flere innspill ???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...