Jump to content

Stygt merke på motor og akterspeil, hvordan reparere?

ErikHM

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte i dag en ny Ryds skjærgårdskip, som jeg fikk billig pga. noen kosmetiske skader.

Skadene er ikke store greiene, og gjør ikke noe med båtens egenskaper, men de er veldig irriterende. Begge skadene er under vannlinja. Den ene skaden er i bunn av akterspeilet, hvor ca 5 cm med gelecoat har skallet av. Regner med at dette kan fikses med gelecoat på tube?  :smiley:

Den andre skaden, er på undervannshuset på motoren. Det ser ut som om motoren har truffet en stein eller lignende, som har etterlatt seg ett stygt merke på ca 1x1cm, med dype riper. 
Det jeg lurer på, er om det finnes noen form for sparkel eller lignende som jeg kan reparere denne skaden med?

Lurer også på hva slags maling jeg skal bruke etterpå, for å gjøre reperasjonen mins synlig??

Setter pris på raske svar  :thumbsup:

Redigert av ErikHM (see edit history)

Skaden på skroget kan enkelt fikses med epoxyprimer, type antipest eller lignende, legg på 3-4 strøk så blir det mye tettere enn med gelcoatsparkel, siden det er under vannlinja så har jo ikke utseendet noe å si, bare pass på å vaske og tørke godt ut først.

Skaden på undervannshuset hadde det vært greit med et bilde av.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Gelcoatsparkel fra f.eks. Biltema (nei ikke på tube, men blandes med herder) fikser det meste hvis det er kosmetisk.

Men om det er under vannlinja og båten bunnsmøres så kan man sikkert sløyfe det og bruke epoxyprimer rett på først hvis man vil forenkle reparasjonen.

Undervannshuset på motor kan vel sparkles med litt av hvert, f.eks. epoxysparkel eller kjemisk metall f.eks.

Og det finnes lakk til de forskjellige motorene å få kjøpt i assorterte båtutstyrsforretninger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...