Jump to content

Stor Inverter på 3000w

Tallisman

Recommended Posts

Jeg har fått en ny og ubrukt Inverter av typen Dc to ac Power Inverter med ren sinus som kan kobles til 12 v 24 v 48v dc input. 115v. 230v.output. 150w-3000w output cont.

Fra inverteren er det kabler som kan kobles direkte på batteri . Er litt i tvil om hva dette egentlig kan brukes til tror det går an og koble direkte til batteri ombord i båt men er dette noe en egentlig kan gjøre seg nytte av ombord i en 30 fots fritidsbåt. Spør for jeg er egentlig svært usikker på hva egentlig dette er .

Gudbevaremegvel

12 v og 3000 watt, den treng vel ikkje meir enn 20 sek på å tømma eit batteri på 120 Ah.

Men den må jo belastast med alle desse 3000 då, for å tømma batteriet so fort.

Kabel til denne "rakkaren"? 4 paralelle 50 kvadrat både i pluss og minus bør klara det.

Om sjølve batteripolen og polskoen klarer det, er eg tvilande til.

(eg kunne ikkj dy meg)

Magne

Begrensningen er uansett batteriene. Si at du har et batteri på 120Ah. Et slikt batteri tapper en aldri mer ned enn til 50%. Så kobler du en vifteovn på 2000W til inverteren. Den vil da trekke ca 160A via inverteren fra batteriet og du har brukt alle de 60Ah (50% av 120Ah) i løpet av 25 minutter! Men en inverter er jo kjekk å ha til forbrukere som trekker mindre strøm. Skal en ha pisket krem til 17. mai kaken, er det greit å kunne ta med seg håndmikseren hjemmefra og kjøre den fra inverteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du bør jo ha en god batteribank hvis du skal dra nytte av dette inverteren. Men hva skal du egentlig bruke den til? Kaffetrakter? Støvsuger?tv?

Jeg lurer på om denne inverteren din også kan brukes som batterilader , for da har den jo en bedre verdi tenker jeg. 

Jeg har montert noen invertere med lader. (mastervolt 1200, og 2400) . Disse er svære rent fysisk.

Følger du eksempelet til larsH så kan du koke kaffe 5 ganger på et typisk startbatteri.

Neinem Lars, krem piskes vel for hånd når man er i båten ;o)

Jeg har til dags dato ikke hatt brukt for inverter, det er selvsagt mulig at jeg går glipp av den beste kremen.

Ingen problem med håndlaget, her pisker jeg kremen på båttur for en god del år siden, merk at hår og skjegg ikke har fått det "distingverte" preget det har nå!

bilde

Men det kan jo være greit med litt ekstra kraft til jobben, selv uten 230V?

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

FInt å bruke til f.eks. vannkoker. Har en stor batteribank på ca. 1100 Ah, inverter på 2 kW samt generator. Det er ofte jeg varmer vannet til kaffen gjennom inverterprodusert 230V istedet for å starte generatoren.

Som det understrekes her er selvsagt batteribanken akilleshelen. Den må være stor nok til å klare belastningen men å varme en liter kaldt vann tar nå heller ikke mer enn 3 minutter med en 2kW vannkoker.

Jovisst det är givetvis lämpligt att ha en rimligt stor batteribank för att föda en 3000W inverter. Det handlar ju trots allt om 300A eller något sådant. Men nej, det är inga större problem att få batteripolerna att hålla, de flesta dieselmotorer av någerlunda storlek har ju startmotorer som drar ungefär så mycket. Eller trusters...

Värmefläktar är definitivt ingenting som lämpar sig för att drivas av inverterström, men det finns det många andra effektkrävande apparater som passar utmärkt t ex kaffemaskin, brödrost, hårtork, mikrougn, borrmaskin, vinkelslip, lödkolv, gräddvisp, mm mm, dvs sådana maskiner som visserligen drar mycket effekt men som bara är i drift under kort tid.

Men äver kylskåp går utmärkt att driva från en bra inverter.

120 Ah är nog inte tillräckligt, men om Du dubblar med ett ytterligare 120 Ah så kanske Du passerar minimigränsen. Eller kanske ännu hellre ytterligare ett 120Ah batteri. Ju mer batterier ju längre tid har Du ju till förfogande innan batterispänningen sjunker för mycket så att underspänningsskyddet löser ut. Med lämplig kabeldragning t ex som Dinamo skriver, så kan Du ju se till att alla batterierna får ta sin dela av lasten.

Sen skall man ju inte bortse från att man många gånger kan passa på att använda de mest effektkrävande apparaterna när båtmotorn är igång, och då hjälper ju generatorn till med ett bidrag.

:fishing:

Mange svar her men du har egentlig fått et meget avansert og kraftig instrument til båten som mange vil misunne deg. Denne dimensjonen/ytelsen må du normalt betale i hvert fall 10-12.000 for med ren sinus og kombinasjonene for ulike likestrøm- og vekselstrømbruk. DC/AC.

For å gjøre ordentlig nytte av den må du minst ha følgende på plass:

1) et landstrømanlegg ombord med ett eller flere uttak for 230V. Du bør også skille mellom noen kurser for høy- og laveffektuttak.

2) en batteribank (ikke startbatteri(ene)!!) som kan tappes for 12V strøm og som du sender via inverteren for å få ut 230 V i landstrømanlegget. Du bør ha i hvert fall 2-300 ampertimer (Ah) i denne banken, mange vil si det dobbelte.

3) en tre-veis bryter for 230 volt strøm (0 = av, 1 = landstrøm 230V, 2 = inverterstrøm 230V)

4) en kraftig batterilader for landstrøm og tilsvarende kraftig dynamo på motoren.

5) generelt et ordentlig strømopplegg ombord.

Poenget med inverter som noen over her har delvis fått frem er at det er utrolig kjekt å ha ombord fordi vi omgir oss med stadig mer elektronikk og utstyr som går på 230V strøm. Lytt ellers til de gode rådene om å ikke bruke denne til å kjøre store forbrukere som varmtvannstank, vifteovn, komfyr osv. Men til småelektronikk som pc-ladere, telefonladere, hårføner, vannkoker, (noen minutter høyeffekt), håndverktøy osv så er inverter utrolig kjekt.

Men pass på at du tapper batteriene raskt for strøm så den må brukes med vett og forsiktighet. Mange vil svare deg at alle de ovennevnte dingsene ofte kan kjøres på 12V strømuttak i båten og det er korrekt, men det er jo ikke sikkert du har slike 12V-uttak.

HVis du ikke er noenlunde dreven med elektro bør du overlate til en installatør å montere dette. Du må jo inn og tukle med 230V som uansett krever elektriker. 

Avslutning: Hvis du får dette montert opp riktig så har du en utrolig nyttig dings i båten som vil gi mye økt komfort. Men den krever en del forutsetninger av øvrig utstyr for å komme til sin rett.

Ingen problem med håndlaget, her pisker jeg kremen på båttur for en god del år siden, merk at hår og skjegg ikke har fått det "distingverte" preget det har nå!

bilde

Men det kan jo være greit med litt ekstra kraft til jobben, selv uten 230V?

bilde

Lars H.

Flotte bilder, du virker som en praktisk mann Lars, har du forsøkt denne: http://www.enklereliv.no/cream-shaker.html Redigert av Barbaria (see edit history)

Nå sporer vi vel litt av. Bildet med batteridrillen er ikke av meg, noe jeg fant på nettet. Ellers finnes det jo krem på sprayboks som er grei til en rask Irish Coffee. Men praktisk anlagt er jeg, - spesielt når det gjelder å få gjort ting enklere, raskere og mer effektivt.

Har hatt combiinvertere på 2000 og 3000w med tilhørende batteribanker, hhvis. 660 og 880 ampere. Det har vært utrolig kjekt å ha ombord, men selvsagt koster det litt å installere så hvis du bare har en liten båt hadde jeg ikke tatt en slik påkost. Du bør ha minst 600 ampere forbruksbank for å bruke så kraftig inverter. Det er ikke ofte vi bruker maksoutput på inverteren, men utstyr som både vannkoker, støvsuger, vaskemaskin og oppvaskmaskin har blitt brukt jevnlig ombord. Dessuten er det veldig kjekt å ha tilgang på 220v bestandig. Båtene mine har vært på 45-50 fot og når vi prater båter i slik størrelse og prisklasse er slikt utstyr absolutt på sin plass. Skal også ha tilsvarende anlegg i vår nye båt, men der nøyer vi oss med en 2 kw  combinverter fra whisperpower http://www.whisperpower.com/4/12/275/products/sinewave-inverter-charger/wp-hf-combi-12v-2000w-55a.html ogrund 600 ampere med batterier. Batteriene skal lades av motor og 5 140w solcellepaneler. Da burde vi ha nok strøm ombord.

Takker for svar . Jeg har ett forbruksbatteri på 120ah som jeg forstår er altfor lite og koble denn inverteren til. Derfor blir det nok mest sannsynlig att jeg legger denne Inverteren ut for salg dette er nok virklig en Super inverter for den som har stor nok batteribank og koble den til

Takker for svar . Jeg har ett forbruksbatteri på 120ah som jeg forstår er altfor lite og koble denn inverteren til. Derfor blir det nok mest sannsynlig att jeg legger denne Inverteren ut for salg dette er nok virklig en Super inverter for den som har stor nok batteribank og koble den til

Hei

Eg er interessert. Send meg gjerne ein PM.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...