Jump to content

Spørsmål vedr ventiljustering VP KAD 44

Navic II

Recommended Posts

Hei. 

Idag skal jeg offisielt overlevere Scand'n til ny eier. Jeg har komplett skriftlig servicehistorikk for de siste 8 årene, (faktura-kopier av utført servicer) 

Disse står typisk linje for "servicearbeid" og antall timer, + listet opp deler med pris på disse. 

men jeg finner ikke noe som kan dokumentere at det er blitt foretatt ventiljustering. 

Jeg har kontaktet verksted (som har hatt service- og vedlikeholdet sammenhengene i 8 år) og spurt, og de kan ikke dokumentere noe utover de fakturakopiene, men de er godt kjent med VP, og ventiljusteringsintervall på KAD44/300 og mener at det er sannsynlig at dette er foretatt, men kan ikke garantere dette 100% dersom det ikke står spesifikt i fakturaene. 

Kjøper av båten er litt nervøs for dette, og redd for at det om det ikke er foretatt, at motoren potensielt kan ha skader pga dette. 

Jeg har forøvrig informert om at det bør taes service med tilhørende ventiljustering før sesongen i år, for å være på den sikre siden. 

Motoren malte som en katt i høst, og ryker ikke, hverken under drift, eller oppstart. den har gått 690 timer. 

spørsmålet er da, hvis det som "worst case scenario" IKKE ble foretatt ventiljustering på 600 timer, så har denne nå ruslet 290 timer siden siste justering. 

vil dette være et problem? 

og ettersom motoren pr dd er i toppform, vil det i grunn ha noen betydning at det evt har gått over intervall, dersom den nå får en justering før den taes i bruk?

da bør vel alt være i skjønneste orden? 

Såvidt jeg har forstått utifra innlegg her på forumet så tar en ventiljustering 2-4timer avhengig av hvor enkel tilgangen til motoren er etc. Med en timespris på 1000,- kr burde dette beløpe seg til 2000-4000kr hver gang. Den skal vel justeres for hver 200. time. At dette ikke er fremkommet på kvitteringen din hvis det er gjort er nok kanskje i utgangspunktet litt rart, sett i sammenheng med min egen erfaring når Volvo har service og rep på min 43-motor. Da ble ventiljustering postet spesielt. Andre har kanskje egne erfaringer å bidra med her?

Såvidt jeg også har skjønt er at en 44-motor går helt fint til den "raser" hvis ventiljustering ikke er utført. Andre her på forumet kan kanskje verifisere dette?

Sitat fra en annen forum-tråd:

Det som er ille er at da KAD44 kom, så neglisjerte mange mekanikere dette med ventiljustering, sinde man var vant til 42,43 og 32 hvor det ikke skjer noe særlig. Så det raste en del 44 og 300 før verkstedene fikk dette med seg. var det et engelsk båtblad hvor en 44 raste på demotur fordi verkstedet ikke hadde justert? Og den hadde gått 3-400 timer?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av nopain99 (see edit history)

Har noe erfaring med ventiljustering på bilmotor (da jeg er bilmekaniker), og min mening er at så lenge motoren går som den skal, så er det ingen krise. Men jeg har vært borti tilfeller hvor akselen til vippearmene har knekt, sannsynelig pga. ventiler som ikke er justert. Ujusterte ventiler kjennetegnes først og fremst på tikkelyd fra øvre del av motor. og evt. noe redusert motoreffekt.

Hvis det står på dette mhp et salg, hadde jeg glatt betalt for en ventiljusterijng. Det er småpenger i forhold til det som står på spill.

Argumentet til Shaggylaggy er grunnen til at flere KAD44/300 raste "siden de gikk greit".  På Jodaen vår justerte vi på 600 timer og de var litt off alle sammen. Dette skjer pga doble ventiler pr sylinmder og det y-arm systemet som Volvo har valgt. Plasseringen av ventildekslet skulle designeren av motoren vært skutt for å ha laget.

KAD32 f.eks som har 2 ventiler pr sylinder er det ikke så farlig med, de kan glatt gå 400-500 timer uten justering.

Vennlig hilsen

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det som er spesielt med 44-300 er at det er 4 ventiler pr. sylinder. En "bro" skal trykke på 2 ventiler samtidig. Om denne jobber skjevt, dvs at den treffer den ene ventilen før den andre så er dette uheldig på sikt. Når man justerer så kan du ikke vite om denne treffer skjevt uten å justere på nytt. Dvs alle må justeres hver gang selv om det ikke var behov for det.

Trur ikkje det er risiko for skade p.t. dette grunngitt med at motor går fint utan tikking og har normal effekt og røyk.

Men eg ville ha fått utført jobben med ventiljustering før overlevering, la gjerne ny eigar vera med..

Så har du ei høne å plukka med "merkeverkstedet" ditt, som nevnt så tek jobben så lang tid at dei neppe ville latt vera å føra det opp på jobbseddelen... :nonod:

Glemte å si at man bør skifte alle 13 kobberringene til lekkoljerøret fra dysene. Disse bør stå på faktura om ventiljustering er gjort.... Er lakken hel på alle dysemutterne?

Dysene skal vel også sjekkes på 600 timer. Er dette gjort? Burde stått på faktura også.

Har inntrykk at service på båtverksted ofte betyr oljeskift og altfor ofte bytte av reimer. Min mening.

Mulig jeg var litt klønete på måten jeg ordla meg, men jeg har ingen betenkeligheter med å betale for en ventiljustering. :)

Det som var saken er at kjøper var redd for at motoren kan ha tatt skade av å muligens ha overkjørt intervallen, selv om den virker til å være i toppform. 

Jeg fikk snakket med Vollen båtservice tidligere, og de sa at den første justeringen på 200 timer var kritisk, men de resterende var skjeldent mye å justere. 

det var ihvertfall helt uproblematisk om den har gått 90 timer over intervall, og om det ikke var ulyder (kakling) eller særlig røyk så var det ingenting å bekymre seg for. 

han anbefalte å ta en service med ventiljustering nå før sesongen, så er nok motoren good-to-go i nye 200 timer uten noe problem. :) 

Som Vollen Båtservice sier så er den første justeringen mest kritisk, klaringene forandrer seg mindre etter hvert. Det er en god del å gå på ift intervallet så lenge det ikke blir neglisjert. Vær klar over at mange motorer får trangere klaringer etter hvert fordi ventilsetene slites. De slutter altså å tikke men risikerer brente ventilseter. På motorer som har gått 1000 timer kan det være snakk om kun en sjekk av klaringene, ingen justering nødvendig. For oss som liker å vite hva vi har i motorrommet er det en selvfølge å gjøre denne jobben selv, det er like selvfølgelig som å inspisere tankene jevnlig. Da føler vi oss trygge på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...