Jump to content

Stoppet av tollbåt i dag, og kontroll av vest?

Knappern

Recommended Posts

På vei hjem fra Engelsviken ble vi stoppet av tollbåten ved Larkollen :giggle:

Er det flere som har blitt stoppet? Lurte på hvor vi hadde vært og om vi hadde på vest? selv om vår båt er 8,23 meter..Har dem myndighet til å ta vestkontroller eller var det bare tilfeldig?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Lurte de på om dere hadde på vest når de stoppet dere?

Kanskje på tide med en tur til optikeren ;-)

Men prinsipielt et interresant spørsmål om tollvesenet har hjemmel til å utføre vestkontroller også.

De utfører vel ikke bilbeltekontroller på landeveien?

Kystvakta har vel det meste av myndigheter tror jeg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

På vei hjem fra Engelsviken ble vi stoppet av tollbåten ved Larkollen :giggle:

Er det flere som har blitt stoppet? Lurte på hvor vi hadde vært og om vi hadde på vest? selv om vår båt er 8,23 meter..Har dem myndighet til å ta vestkontroller eller var det bare tilfeldig?

Vel siden båten er 8m +, så fik dere ikke påtale eller bot for ikke å ha på vesten. Men alle fritidsfartøy skal ha med vest til alle ombord! Så spørsmålet var helt naturlig!

Aileen ll

Det er mange statlige organer som har begrenset politimyndighet. Det være seg Kystvakt, toll, sjenkekontroll, befal, spesielle institusjoner osv.

Private har i utgangspunktet ikke noe generell politimyndighet (dørvakter, securitas osv.). de har bare samme "myndighet" som eier av stedet de betjener. Og dermed litt økt myndighet i forhold til vanlige personer, men ikke mye.

Toll har full mulighet til å spørre og undersøke hva de vil, så lenge de holder seg innenfor sine gitte statutter. Og der er nok det som går på sikkerhet på området de kontrollerer innenfor (les. vestkontroll, antall personer i båten osv.)

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Så lenge det er rom for tolkning, bør det da gå til vår favør? 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-04-27-409

§ 3.Unntak fra kravet om bruk av flyteutstyr

Personer om bord på utleiebåt på små innsjøer eller innenfor et avgrenset område er unntatt kravet til bruk av flyteutstyr.

Personer som deltar i organisert idrett eller konkurranser er unntatt kravet til bruk av flyteutstyr, der dette vanskeliggjør gjennomføringen eller anses åpenbart unødvendig. Det er en forutsetning at sikkerhetsbestemmelser fastsatt av den respektive idrettsorganisasjonen følges.

Jeg er med i bedriftslag i Curling, dette er organisert. Der er det åpenbart unødvendig å bruke redningsvest.  :lol: Og alle sikkerhetsbestemmelsene for sikkerhet i curling er fulgt. 

Da vil jeg jo si at jeg er fritatt?  :pray:

Det sies ingenting om at idretten som er fritatt må være av den form at den utføres på sjøen. Idrett er idrett, ost er ost. 

Så til en annen sak; jeg forundrer meg veldig at lover og regler kan endres med vinden uten at dette informeres til oss borgere på en skikkelig måte. Det avhenger av at vi leser aviser og henger på forumer. Vesentlige endringer som dette burde blitt adressert MINST til samtlige som er registeret i småbåtregisteret. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...