Thilde Startet 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2015 Er det noen som har erfaring med å montere VHF antenne samt trekke kabel i mast, når masten står oppe? Tips og råd motas. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Slipp ned i masta en trekketråd med en mutter i enden. Ikke bruk rustfri for den er ikke magnetisk. Så bruker du en magnetpenn for å hente ut tråden nede. Deretter trekk du kabelen den veien som er lettest. Men det krever minst 2 pers. En oppe og en nede. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 (redigert) Hei. Jeg har brukt to metoder ved kabeltrekking i mast. Den ene er å bruke et fall. Fest et tau i fokkefallet, trekk dette helt opp. Tape fast en snor i fallet der det går inn i masta nede på dekk. Trekk deretter fallet ned igjen så snoren følger med fallet opp igjen inni masta. Så må du opp i masta å "fiske" ut snoren med en ståltråd gjennom det hullet du skal ha kabelen ut i gjennom. Samme "fiskeopperasjon" må du også gjøre ved mastfoten. Den andre metoden jeg har brukt er på brøkdelsrigg,man må jo komme seg opp i masta, og da blir jo storseilfallet brukt til personheis (noen har jo to storseilfall) ta med en fiskesene og et lite lodd opp i masta slipp dette ned i gjennom ledningshullet å fisk det ut ved mastefoten. Bakdelen med denne metoden,er at senen kan svinge sen rundt et eller flere fall inne i masta. Red: slått målstreken her? Redigert 4.Mai.2015 av Langedahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Det er egne kanaler i masta for kabler. De skal ikke ligge sammen med fallene. Hvis du har Selden mast så ligger det bilde av tverrsnittet i dokumentasjonen din. Det gjør også beskrivelser om hvor i masta du skal trekke kabler, men ikke hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Det er bare en måte gjøre dette riktig på, og det er å ta ned masta. Jeg antar det gjelder den Beneteau Oceanis 45 som står i signaturen din. Som Vindøyet skriver, har du egne kanaler (plastrør eller spor i masteprofilen) inne i masta, hvor kabler skal ligge. Hvis kabler legges fritt inne i røret, vil du få slitasjepunkter og ødelagte kabler. Trekker du den gjennom med et fall, har du heller ingen garanti for at den ikke er tvunnet et antall ganger rundt fallet. Du vil dessuten få en evig irriterende "klang-lyd" når kabelen slår i masterøret. Irriterende for deg, men også for naboen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Bjørkski Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jeg har brukt stakefjær, fungere både når maste står eller er tatt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.