Jump to content

Trekke VHF kabel i mast

Thilde

Recommended Posts

Hei.

Jeg har brukt to metoder ved kabeltrekking i mast.

Den ene er å bruke et fall. Fest et tau i fokkefallet, trekk dette helt opp. Tape fast en snor i fallet der det går inn i

masta nede på dekk. Trekk deretter fallet ned igjen så snoren følger med fallet opp igjen inni masta. Så må du opp i masta å "fiske" ut snoren med en ståltråd gjennom det hullet du skal ha kabelen ut i gjennom. Samme "fiskeopperasjon" må du også gjøre ved mastfoten.

Den andre metoden jeg har brukt er på brøkdelsrigg,man må jo komme seg opp i masta, og da blir jo storseilfallet brukt til personheis (noen har jo to storseilfall) ta med en fiskesene og et lite lodd opp i masta slipp dette ned i gjennom ledningshullet å fisk det ut ved mastefoten. Bakdelen med denne metoden,er at senen kan svinge sen rundt et eller flere fall inne i masta.

Red: slått målstreken her?

Redigert av Langedahl (see edit history)

Det er bare en måte gjøre dette riktig på, og det er å ta ned masta. Jeg antar det gjelder den Beneteau Oceanis 45 som står i signaturen din. Som Vindøyet skriver, har du egne kanaler (plastrør eller spor i masteprofilen) inne i masta, hvor kabler skal ligge. Hvis kabler legges fritt inne i røret, vil du få slitasjepunkter og ødelagte kabler. Trekker du den gjennom med et fall, har du heller ingen garanti for at den ikke er tvunnet et antall ganger rundt fallet. Du vil dessuten få en evig irriterende "klang-lyd" når kabelen slår i masterøret. Irriterende for deg, men også for naboen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...