Jump to content

midtdeler av dobbeltseng

Framtia

Recommended Posts

Jeg har delte madrasser i de to akterlugarene, og vurderer å sette inn en midtdeler i den ene av disse. Formålet er å hindre at de som deler senga havner oppi hverandre. Det enkleste er å sette en bred fjøl på høykant mellom madrassene, men kanskje finnes det andre alternativer?. En leduk f-eks slik man bruker i sjøkøyer kanskje?. Kjekt om det ikke veie all verdens og kan fjernes/lagres ombord når den ikke er i bruk. Noen som har gjort dette, og vet har bilder eller beskrivelse av hva de har benyttet?

PS: tenkte at skille ikke skal gå hele madrassens lengde, men kun de innerste delen (hodeputeenden og ned til knehøyde kanskje for å gjøre det enklere å gå inn og ut av køya. Høyde ca 25 cm over madrassen bør vel holde.

bilde

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg ville installert en le-duk. Den kan lages kort og bare ligge på midtpartiet av madrassene, eller like lang som madrassene. Uansett må den holdes oppe av et innsydd tau som festes med sjakkel i hver ende (eller i "taket") Nederst er den festet permanent i køyebunnen. Dette krever at den ligger akkurat i skjøten mellom madrassene. Det må også benyttes separat laken på hver madrass. Dette slipper du hvis du ikke fester den nederst, men til gjengjeld vil risikoen for at man sklir under duken ved stor krenging være større.

I vår båt er noe lignende laget til. Fungerer helt ypperlig. Når den ikke er i bruk krokes den løs og lagres under madrassen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Denne er ikke lett. Har samme problem selv, og ikke funnet noen god løsning. Problemet med nye båter er at det er innerliner under cocpit som ikke er kraftig nok til å feste ett feste i taket. Det er mulig å få kjøpt som ekstrautstyr på en del båter, der det er lagd en forsterkning slik at en kan feste toppen av leduken i taket, men vanskelig å ettermontere. Har sett på muligheten til å borre ut 3 cm av innerliner og støpe fast ett punkt som er solid nok til lebrettet. Problemet er å få dette pent. Må enten være veldig solid eller ha ett bruddsted som ryker før glassfiberen spruter. I en broach er det enorme krefter når en stor mann blir kastet mot leduken. Eller på kryss når man er i lufta en stund før båten lander med ett brak i bunn av bølgedalen. Har mange netter på havet med denne løsningen, der festet i taket var forsterket ved bygging av båten,

Har også vurdert å støpe en plate som stikker 20 cm over madrassen i vevd karbon/glassfiber. Ser bra ut, tynt nok til å legge under madrassen. Men litt jobb å lage. Heller nå mot en stang i ytterkant, med tverrstag. Skeptisk til å få det solid nok. Enkelt feste i skottet innerst, leduk mellom. På gutteturer er også dette skillet gull, behøver ikke bare brukes på havet.

Mulig du har det mye enklere hvis du har hodet inn. Da kan du ha ett relativt høyt feste på leduken bak, og feste i fotenden helt nede i sengebunn. Skottet under rattet skal være enkelt å ha en gjennomgående bolt i med stor skive. Dette veier lite, og bare å legge under madrassen når det ikke er i bruk. En øyebolt høyt oppe er ikke  i veien. En seilmaker fikser leduk enkelt, men en kalesjemaker er kanskje billigere.

jeg har skikkelige sjøkøyer over dobbeltsengene, og disse er supre for bruk under seilas. Det jeg først og fremst tenker på nå er en liten hindring slik at noen urolige barn i 9-11 årsalderen kan dele dobbeltseng uten å sparke hverandre ihjel. Så både fjøl og leduk kan fungere tenker jeg. Leduk frister fordi den er lett å ha med når den ikke er i bruk, men trolig er dette noe som kun vil være ombord i ferieukene, så det spiller egentlig ikke så stor rolle.

Tanken er å ha hodet inn. To festeøyer i akterskottet, så en slags rekkestøtte som monteres gjennomgående i sengebunn ved hoftehøyde, og deretter et festeøye helt i forkant av sengen kan fungere for å spenne opp en leduk. Hva tror dere om noe sånt?:

bilde

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Godt forslag, Framtia. Kunne "rekkestøtten" være f.eks en nedkappet dusjstang, som står i spenn mellom sengebunn og taket i lugaren? Alternativt med et feste både i tak og sengebunn? Er stangen fjærbelastet stiller det ikke store krav til at festet i taket må tåle annen belastning enn å unngå at dusjstanga sklir (dvs ganske lite).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Løsningen din ser veldig bra ut. Det viktigste er at den er enkel, og nesten usynlig. Jeg ville ikke brukt en dusjstang, men som du har tegnet inn, en stang som er festet langs ett skott. Usikker på hva jeg ville valgt, har du en knekt karbonstav (til ski) er det førstevalget. Lett, pen og sterk nok. Barn har en tendens til å ligge på lugaren og spille eller lese underveis, så lag det solid nok til å brukes på kryss. Skulle gjerne kopiert løsningen, men med hodet ut går det ikke.

Slik er det løst hos meg, viper opp madrassen og den fester seg med borrelås.

Pute med borrelås kan være en løsning, eller lage en T-profil av plate som du skyver inn under og mellom madrassene ,da vil du få en plate som kommer opp og deler madrassene. God bredde under madrassen så blir denne stødig, den delen som kommer opp kan du jo polstre osv.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...