gixen Startet 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2015 Heisann! Jeg er i kjøpsfase på ny båt og går nå gjennom tilvalgslisten for å vurdere hvorvidt jeg skal velge ferdig installert fra leverandør eller om jeg skal ta noe av installasjonsjobben selv. Båten er Galia 670 MC. Jeg liker teknikiske dupeditter, og er generelt glad i å gjøre ting selv. Ting som toalett, vann etc. kommer jeg til å be om ferdig installert fra leverandør. Punktene jeg er usikker på er som følger: 1. Kartplotter Jeg kommer til å gå for Raymarine. Dette er også merket som blir levert med båten. Bør jeg gå for A eller E serien? Spørsmålet er mest rettet mot touch vs. hybrid. Jeg har ikke gjort tekniske installasjoner i båt før, og er usikker på hvorvidt det lønner seg å gjøre selv kontra å kjøpe ferdig installert. Hva bør jeg regne i timer for min egen del dersom jeg installasjonen selv? 2. Varmer Båten kan leveres med kombinert koketopp / varmer av type Wallas. Jeg tror i utgangspunktet at jeg ønsker en vanlig dieselvarmer med dyser rundt i kabinen. Dette er vel også en fordel mtp. å holde dugg borte fra vinduene. Er dette en jobb som "hvem som helst" med teknisk innsikt kan klare å gjøre selv? Noen som har erfaringer med denne typen installasjoner som kan si noe om omfang i timer? 3. Landstrøm Båten kan leveres med landstrøm. Jeg tenker i stedet å kjøpe en landstrømpakke og installere selv. 4. Trimtabs Trimtabs er jeg mer usikker på om jeg bør begi meg ut på, fordi det innebærer vel hull i skrog osv. Tar jeg feil, er dette noe jeg bør kunne klare selv? I utgangspunktet er det ikke tidsbruken jeg er redd for, men om disse tingene skulle ta to måneder å få til vil ihvertfall vinninga gå opp i spinninga for å si det slik. Håper på flere gode innspill. mvh, Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Kartplotter kan du trygt installere selv. De aller fleste nye kartplottere er lette både å montere og å sette opp slik du vil ha dem. Selv monterte jeg to stk. Ratymarine e7 (hybrid touch) i min forige båt og var svært fornøyd med kombinsajonen av touch og knapper. Touch er veldig fint å bruke når båten ligger i ro eller fjorden er flat. Med litt fart og bølger så syntes jeg at styrestikka/hjulet/knappene var greiere å bruke enn kun touch. Hvor lang tid du bruker på å installere kartplotteren varierer litt fra båt til båt, om du skal felle den inn i styrekonsollen eller montere den på stativ oppå, og om du har ekstrautstyr som ekkolodd og annet som skal kobles til. Enkleste installasjon med plotteren på stativ oppå styrekonsollen og ikke noe ekkolodd eller annet er unnagjort på en halvtime. 4 skruer for å montere stativet, ett hull må bores for strømledningene og så må 12V kobles til og så er du ferdig. Skal den felles inn så går det litt mer tid for å skjære ut hull til den, men dette er også en høyst overkommelig oppgave. Skal du ha ekkolodd på den, så må du montere svinger og trekke kabel til den samt stille inn plotteren til å bruke svingeren. Med hekkmontert eller innvendig montert svinger så er også dette en overkommelig jobb. Regn med maks en time hvis det er trangt å trekke kabel. Lykke til! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
gixen Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Ingenting å lure på når det gjelder instalasjon av plotter ihvertfall! Jeg ser helt klart utfordringene med touch i fart. Er dette noe som også er relatert til hvor stor skjermen er? Større skjerm=lettere å operere? Mvh, Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg har kun prøvd 7-tommeren til Raymarine. Jeg vil anta at en større skjerm kanskje vil være lettere å treffe "knappene" på enn en liten skjerm når båten er i fart, men jeg tviler på at forskjellen er særlig stor. Nå er det riktignok en stund siden jeg så prislistene, men forskjellen mellom hybrid og ren touch var ikke særlig stor om jeg ikke husker feil. Definitivt verdt det om det ikke er plassen det kniper på. De rene touch skjermene er litt smalere enn hybrid, men det kan hende jeg husker feil . Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kaskazi Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Kartplotter, trimplan og landstrømpakke av "Plug & p®lay" kan du montere selv. Ikke vær redd for å bore hull i skroget! Avfett og bruk Sxikaflex eller tec7 i hullene. Jeg lurer på om det ikke er krav til å benytte autoriserte fagfolk for montering av varmeren. Det meste av den jobben kan du likevel gjøre selv, som f.eks. å montere varemeslanger mm. Sørg for å legge et uttak til frontvinduet, hvis mulig. Når det gjelder valg av kartplotter, ville jeg gått for en hybridversjon. I litt sjø er det vanskelig å betjene en ren touch-plotter. Ekkolodd til plotteren er veldig nyttig. Giver kan som nevnt monteres innvendig, dog med noe redusert effekt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Har aldri hørt om at man må bruke autoriserte fagfolk for og montere en 12V dieselvarmer. Hvem godkjenner disse "fagfolka"? Alt utstyret kan fin monteres selv uten store problemer. Bruk god tid til plassering slik at alt blir ryddig, funksjonelt og pent. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Må vel bygge inn dieseltank om du vil bruke dieselvarmer? For disse finnes vel kun med utenbordsmotor, eller tar jeg feil her? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Må vel bygge inn dieseltank om du vil bruke dieselvarmer? For disse finnes vel kun med utenbordsmotor, eller tar jeg feil her? Helt riktig Sturee, det er utenbordsmotor på disse, så må evt. legge til rette for en liten dieseltank. Det er vel sikkert noen regler her om plassering i forhold til bensintank? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Har aldri hørt om at man må bruke autoriserte fagfolk for og montere en 12V dieselvarmer. Hvem godkjenner disse "fagfolka"? Alt utstyret kan fin monteres selv uten store problemer. Bruk god tid til plassering slik at alt blir ryddig, funksjonelt og pent. Ikke for 12 V installasjonen, men for drivstoff og eksos. Ville i hvertfall sjekket om forsikringsselskapet har slikt krav før jeg startet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.