Maika Startet 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2015 Jeg har en seilbåt med to motorer. Inn og ut av havn kjører jeg begge motorene, men ellers vanligvis bare den ene. Dvs at jeg ønsker at begge motorene primært skal lade startbatteriet, og deretter forbruk. Løsningen er vel et skillerele, og så vidt jeg har skjønt skal det en føler på D+ på generatoren, samt en på minus på startbatteriet (i tillegg til hovedstrømmen som går fra pluss på startbatteriet til pluss på forbruksbatteriene). I mitt tilfelle, skal releet kobles til D+ på begge generatorene, eller vil det bli problemer når begge motorene kjører? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Jeg fant nå at Ingar har svart at det er ok denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Såvidt jeg kan skjønne viser den tegningen et eksempel der man lader forbruk først. Det sikreste er vel at pluss går direkte til Start og så gjennom Rele videre til forbruk? Uansett, den tråden skal leses:) B Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 I flg skjemaet ovenfor vil reléet klappe til, og koble sammen start- og forbruksbatteriet så fort dynamoen begynner å lade. Dette betyr at start- og forbruksbatteriet vil lades samtidig. Når motoren stanses og dynamoen slutter å lade, vil releet koble ut og de to batteriene skilles igjen. Hvis du ønsker at forbruksbatteriet skal lades først - før startbatteriet kobles inn i ladekretsen - må du bruke et spenningsavhengig relé ("BEP-rele") istedenfor. Dette er også forklart i Ingars beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Ah, ok. (Jeg ønsker forlvrig at start lades først.) Men er et voltsensitivt rele også ok å koble til d+ på begge motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Ja, du kobler sammen B+ fra begge dynamoene og inn på startbatteriet. Her kobler du også "BEP-releet" til på samme terminal. Når så forbruksbanken kobles til andre terminalen på BEP-releet, vil releet sørge releet for at forbruksbanken får lading så fort startbatteriet er oppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 B+ skal på rett på + på batteri, ja. Det jeg lurer på om styreledningen fra releet skal kobles til D+/61/Lamp, Ind. på begge dynamoene, eller har ikke releene D+ lenger? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Et slik VSR rele har ingen tilkobling til dynamo. Det er bare en + kabel til hver batteribank samt en tynn ledning til minus. Når spenningen overstiger rundt 13,5 volt på startbatteriet kobler releet bankene sammen og alle batteri lades. Når motor stoppes synker spenningen til under 13 volt og rele kobler bankene fra hverandre igjen. Du finner koblingseksempel både på maritim og biltema i monteringsanvisningene. Begge forhandler slike rele. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Aha, releet i Skyllermarks grunnsatser (som har tegningene jeg har brukt som utgangspunkt) er ikke spenningsstyrt, men dynamostyrt, jeg visste jeg skulle lest litt mer før jeg postet:) Da blir det vel et DVSR på meg ved anledning, takk for svar folkens! Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg stusser litt over ønskene og løsningen for å lade ett batteri før et annet.Om du bruker den ene eller andre løsningen som er nevnt her, vil det i svært liten grad påvirke hvilket batteri som lades først. De vil lades samtidig.Med rele som registrerer spenning på 61/D+ vil batteriene kobles sammen med en gang dynamoen (en dynamo) begynner å levere strøm. Det batteriet som er mest sultent vil få mest strøm.Med BEP eller andre spenningsfølsomme releer må spenningen på batteriet som "lades først" komme opp i 13,5 V eller deromkring før batteriene kobles sammen. Etter sammenkobling er vi i samme situasjon som med den første løsningen. Før sammenkobling lades altså det "første" batteriet, men opplading til 13,5 V er tilnærmet ingenting! Sammenkobling vil skje få sekunder etter start!Når det gjelder fordeling av ladning mellom batteriene er disse løsningene nokså likeverdige.Om du vil lade det ene batteriet først, må du finne/lage en løsning som ikke kobler batteriene sammen før det prioriterte batteriet har hatt 14,4 V ei stund.Ulempen med dette er at du i lang tid vil "kaste bort" mye av ladekapasitet fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jeg hadde forstått det sånn at Skyllermarks sin løsning alltid ladet startbatteriet først, men det var sikkert jeg som misforsto. Det gir vel heller ikke stor mening, releets oppgave er vel å skille forbruk fra start når det ikke er lading. Glem derfor det opprinnelige ønsket mitt om å lade start først:) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Også her en liten kommentar til dette.Nesten alle er meget bekymret om at startbatteriet i alle fall skal lades først.Dette er for så vidt helt unødvendig å tenke stort på det siden startbatterier vanligvis ikke utlades med mer enn 0,5Ah t.o.m. med verst startende og tunge motorer.Og de fleste startposedyrer av mindre og normal til lettstartende motorer krever ikke en gang halvparten av det.Prosedyrer som kjapp utjeningslading etter bruk er også bare noe som trengs hovedsakelig for batterier som tømmes med mer enn 7%.Dette er noe som flest krever at f.eks. noe tung ankervinsj må gå i flere minutter.Vanligvis trekker ikke en gang normal bruk av trustermotorer så mye kapasitet fra et normal dimensjonert startbatteri,.. mja, så sant ikke eieren må kjøre noen runder karusell i båthavnen. Så, slapp av, folkens, det er ikke så farlig som de fleste mener hvis ladesystemet er ok ellers. Og ang. VSR gjelder det samme tanke.Det er ikke noe problem hvis spenningen økes rask på start og at ladespenningen går med en gang videre til andere batterier.Spenningen går jo ikke forbi første batteriet men presser også inn på den og lader videre nettopp sålenge det finnes økt spenning.Husk: Spenningen "flyter" alltid fra høyest til lavest nivå.Det betyr at det går fra dynamo til -alle- batteriene sålenge dynamoen produserer spenning som er høyere enn andre steder.Akkurat som med hageslange, vannet fordeler seg i alle rettninger men flyter ikke tilbake sålenge det finnes noe høyere trykk på inngang.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Men som nevnt tidligere: Med forbruk som primærbank så er belastingen over releet mye lavere, og det vil få en lengre levetid. Samt at man unngår tripping, noe som lett skjer om forbruksbanken er større enn startbatteriet og godt nedtappet (noe den som regel er). Så jeg ville lagt forbruk som primær. Batteriene lades jo som nevnt uansett ikke I prioritert rekkefølge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volfro Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Slik har eg det også funker fint. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Et spørsmål på siden: Skyllermarks anbefaler diagonal lading gjennom batteribanken. Er det noe i det, eller er det bare teori og har egentlig ingen praktisk betydning forutsatt at kablene/koblingene mellom batteriene er gode nok/godt nok dimensjonert slik at spenninggsfallet blir ubetydelig? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 1) Med forbruk som primærbank så er belastingen over releet mye lavere, og det vil få en lengre levetid. 2)Samt at man unngår tripping, noe som lett skjer om forbruksbanken er større enn startbatteriet og godt nedtappet (noe den som regel er). 3) Batteriene lades jo som nevnt uansett ikke I prioritert rekkefølge... Til 1) Det tilhører jobben at man velger et relé/fordeler som er tilpasset maksimal belastning. Det betyr at man tar hensyn til ikke bare til maks ladestrøm men også mulig overflow. Finnes det fare for det da velger man komponenter som kan dette. Et eksempel mot teorien ovenfor er jo at f.eks. startbatterier kan være svekket, eller belastet med enda mer enn bare startmotoren. Da i så fall kan denne strømmen også trekkes over reléet. Er det baugtruster eller ankervinsj da går det fort at den henter seg strøm fra alle steder. Til 2) Ser vi på 1) da blir reléet satt i ekstra fare siden den senser på primærside. Spenningen der vill alltid være høyre enn på sekundærbatteriet, noe som gjør at reléet åpner forsinket og vill alltid først slippe mye strøm igjennom før den kan reagere. Til 3) Prioritert er relativ. Litt prioritert blir det uansett hvis spenningen på primærside skal overstige reléets triggerpunkt først. Snakker man bare om startbatteriet da spiller dette ikke noe stor rolle. Men for andre anvendelser finnes det reléer med forskjellige egenskaper, justerbar triggerpunkt, og t.o.m. strømbegrensning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.