Jump to content

Skal skillerele kobles til D+ på begge generatoren hos meg?

Maika

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med to motorer.

Inn og ut av havn kjører jeg begge motorene, men ellers vanligvis bare den ene. Dvs at jeg ønsker at begge motorene primært skal lade startbatteriet, og deretter forbruk.

Løsningen er vel et skillerele, og så vidt jeg har skjønt skal det en føler på D+ på generatoren, samt en på minus på startbatteriet (i tillegg til hovedstrømmen som går fra pluss på startbatteriet til pluss på forbruksbatteriene).

I mitt tilfelle, skal releet kobles til D+ på begge generatorene, eller vil det bli problemer når begge motorene kjører?

I flg skjemaet ovenfor vil reléet klappe til, og koble sammen start- og forbruksbatteriet så fort dynamoen begynner å lade. Dette betyr at start- og forbruksbatteriet vil lades samtidig. Når motoren stanses og dynamoen slutter å lade, vil releet koble ut og de to batteriene skilles igjen.

Hvis du ønsker at forbruksbatteriet skal lades først - før startbatteriet kobles inn i ladekretsen - må du bruke et spenningsavhengig relé ("BEP-rele") istedenfor. Dette er også forklart i Ingars beskrivelse. 

Et slik VSR rele har ingen tilkobling til dynamo. Det er bare en + kabel til hver batteribank samt en tynn ledning til minus. Når spenningen overstiger rundt 13,5 volt på startbatteriet kobler releet bankene sammen og alle batteri lades. Når motor stoppes synker spenningen til under 13 volt og rele kobler bankene fra hverandre igjen.

Du finner koblingseksempel både på maritim og biltema i monteringsanvisningene. Begge forhandler slike rele.

Jeg stusser litt over ønskene og løsningen for å lade ett batteri før et annet.

Om du bruker den ene eller andre løsningen som er nevnt her, vil det i svært liten grad påvirke hvilket batteri som lades først. De vil lades samtidig.
Med rele som registrerer spenning på 61/D+ vil batteriene kobles sammen med en gang dynamoen (en dynamo) begynner å levere strøm. Det batteriet som er mest sultent vil få mest strøm.

Med BEP eller andre spenningsfølsomme releer må spenningen på batteriet som "lades først" komme opp i 13,5 V eller deromkring før batteriene kobles sammen. Etter sammenkobling er vi i samme situasjon som med den første løsningen. Før sammenkobling lades altså det "første" batteriet, men opplading til 13,5 V er tilnærmet ingenting! Sammenkobling vil skje få sekunder etter start!
Når det gjelder fordeling av ladning mellom batteriene er disse løsningene nokså likeverdige.

Om du vil lade det ene batteriet først, må du finne/lage en løsning som ikke kobler batteriene sammen før det prioriterte batteriet har hatt 14,4 V ei stund.
Ulempen med dette er at du i lang tid vil "kaste bort" mye av ladekapasitet fra dynamoen.

Jeg hadde forstått det sånn at Skyllermarks sin løsning alltid ladet startbatteriet først, men det var sikkert jeg som misforsto. Det gir vel heller ikke stor mening, releets oppgave er vel å skille forbruk fra start når det ikke er lading. Glem derfor det opprinnelige ønsket mitt om å lade start først:)

• 1 måned senere...

Også her en liten kommentar til dette.

Nesten alle er meget bekymret om at startbatteriet i alle fall skal lades først.
Dette er for så vidt helt unødvendig å tenke stort på det siden startbatterier vanligvis ikke utlades med mer enn 0,5Ah t.o.m. med verst startende og tunge motorer.
Og de fleste startposedyrer av mindre og normal til lettstartende motorer krever ikke en gang halvparten av det.

Prosedyrer som kjapp utjeningslading etter bruk er også bare noe som trengs hovedsakelig for batterier som tømmes med mer enn 7%.
Dette er noe som flest krever at f.eks. noe tung ankervinsj må gå i flere minutter.
Vanligvis trekker ikke en gang normal bruk av trustermotorer så mye kapasitet fra et normal dimensjonert startbatteri,
.. mja, så sant ikke eieren må kjøre noen runder karusell i båthavnen. :rolleyes:

Så, slapp av, folkens, det er ikke så farlig som de fleste mener hvis ladesystemet er ok ellers. :smiley:

Og ang. VSR gjelder det samme tanke.
Det er ikke noe problem hvis spenningen økes rask på start og at ladespenningen går med en gang videre til andere batterier.
Spenningen går jo ikke forbi første batteriet men presser også inn på den og lader videre nettopp sålenge det finnes økt spenning.

Husk: Spenningen "flyter" alltid fra høyest til lavest nivå.
Det betyr at det går fra dynamo til -alle- batteriene sålenge dynamoen produserer spenning som er høyere enn andre steder.
Akkurat som med hageslange, vannet fordeler seg i alle rettninger men flyter ikke tilbake sålenge det finnes noe høyere trykk på inngang.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Men som nevnt tidligere: Med forbruk som primærbank så er belastingen over releet mye lavere, og det vil få en lengre levetid. Samt at man unngår tripping, noe som lett skjer om forbruksbanken er større enn startbatteriet og godt nedtappet (noe den som regel er). Så jeg ville lagt forbruk som primær. Batteriene lades jo som nevnt uansett ikke I prioritert rekkefølge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

1) Med forbruk som primærbank så er belastingen over releet mye lavere, og det vil få en lengre levetid.

2)Samt at man unngår tripping, noe som lett skjer om forbruksbanken er større enn startbatteriet og godt nedtappet (noe den som regel er).

3)  Batteriene lades jo som nevnt uansett ikke I prioritert rekkefølge...

Til 1) Det tilhører jobben at man velger et relé/fordeler som er tilpasset maksimal belastning.

Det betyr at man tar hensyn til ikke bare til maks ladestrøm men også mulig overflow.

Finnes det fare for det da velger man komponenter som kan dette.

Et eksempel mot teorien ovenfor er jo at f.eks. startbatterier kan være svekket, eller belastet med enda mer enn bare startmotoren.

Da i så fall kan denne strømmen også trekkes over reléet.

Er det baugtruster eller ankervinsj da går det fort at den henter seg strøm fra alle steder.

Til 2) Ser vi på 1) da blir reléet satt i ekstra fare siden den senser på primærside.

Spenningen der vill alltid være høyre enn på sekundærbatteriet,

noe som gjør at reléet åpner forsinket og vill alltid først slippe mye strøm igjennom før den kan reagere.

Til 3) Prioritert er relativ.

Litt prioritert blir det uansett hvis spenningen på primærside skal overstige reléets triggerpunkt først.

Snakker man bare om startbatteriet da spiller dette ikke noe stor rolle.

Men for andre anvendelser finnes det reléer med forskjellige egenskaper, justerbar triggerpunkt, og t.o.m. strømbegrensning.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...