Jump to content

Spørsmål om fremgangsmåte for oppussing av treskrog

Bob amatør

Recommended Posts

Hei. 

Som tidligere nevnt, skal jeg pusse opp en trebåt. Skroget er malt, så jeg skal male det. Malingen som sitter på er forholdsvis grei. Den flasser ikke noe særlig, så jeg lurer på om det holder med ett strøk med maling? 

Er dette en grei fremgangsmåte? 

1) Først vasker jeg hele skroget, evt med rødsprit. 

2) Så pusser jeg det matt med sandpapir?

3) Deretter vasker jeg det igjen? 

4) Så påfører jeg 1-2 strøk med maling når skroget er tørt? 

Jeg er helt grønn på dette, så jeg tar imot gode råd med glede. 

Svarte deg i enn annen tråd også. Hvis det har seg slik at malingen som står på er grei trenger du ikke skrape den vekk slik som jeg nevnte i det andre svaret.

Framgangsmåten er grei, men ville lagt mest vekt på avfetting etter pussingen, den før kun hvis overflaten er veldig feit av oljer og lignende. En enkel vask med vann og såpe, tørking i om lag en dag hvis godt vær, matting av overflaten med sandpapir, avfetting med rødsprit eller aceton og så maling. Antall strøk kommer an på malingen og underlaget (post gjerne et bilde, lettere å komme med konkrete råd da :wink: ) Ville prøvd med et strøk først for så å se om du synes dette dekker godt nok. Ikke noe poeng med to strøk hvis det holder med ett, malingslaget blir bare tykkere av slikt. Men ser du antydning til at malingen ikke dekket godt nok, f.eks. at rillene fra slipingen viser gjennom strøket kan du ta et til.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...