Jump to content

Svinghjulet virker å sitte fast ( Sabb diesel 10 hk )


Bob amatør

Recommended Posts

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "freista". Men jeg har ikke gjort noe sånt. Jeg forsøkte bare å sveive litt forsiktig, men den satt bom fast. Selv da jeg prøvde å bevege svinghjulet med hendene. Tenkte kanskje det hadde rustet litt eller noe. Hjelper det å banke litt på det med en hammer? hehe, jeg føler bare hvor dumme spørsmålene er når jeg skriver dem. :) 

 

Takk for svar. 

Link to post

Oppe på motoren, oppe på sylinderen, sitter en hendel. Den hendelen kan du forandre stillingen på. Når du forandrer på posisjonen så kan du veksle mellom at motoren har full kompresjon og at den ikke har noen kompresjon. 

Dette er en nyttig funksjon når du skal sveieve den iang, da stiller du hendelen på null kompresjon, sveiver til du blir rød og så hiver du hendelen over. Da vil den, om den får diesel, starte. 

 

Hvis du har prøvd å få sving på motoren med hendelen i begge posisjoner, og den har bare to, og svinghjulet fremdels står bom fast, da har du et problem. 

Jeg har ikke vært borti det selv, men jeg ville begynt med å gå inn dekslet til sumpen, der kan du se stempelet og veiven, dvs at du kan se om det er noe i veien med dem, eller om du kan få de til å røre seg. 

Så vil neste punkt være å åpne toppen, men det er en større jobb enn hva jeg har gjort. 

 

Leter du i registeret her på båtplassen vil du både finne en tråd som heter alt om sabb, det er en meget innholdsrik tråd. Du vil også , hvis du søker på Walther_S, finne en tråd han laget om full teksnisk gjennomgang av en riktignok to sylindra sabb, men der kan du se hvordan du tar av toppen.

 

Lykke til.

Link to post

Takk for svar. Jeg tenker at den bare har blitt litt surnet, fordi den har stått i ro så lenge. Jeg hadde jo ikke noe problem med dette før landsetting. Jeg tenker at jeg begynner med å tenke enkelt, og bare gir den noen dunk her og der. :) Jeg merket at gearet trengte olje også, så det er nok bare litt resultater av hvile. Får prøve meg frem. Takk for gode råd. 

Link to post

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "freista". Men jeg har ikke gjort noe sånt. Jeg forsøkte bare å sveive litt forsiktig, men den satt bom fast. Selv da jeg prøvde å bevege svinghjulet med hendene. Tenkte kanskje det hadde rustet litt eller noe. Hjelper det å banke litt på det med en hammer? hehe, jeg føler bare hvor dumme spørsmålene er når jeg skriver dem. :) 

 

Takk for svar. 

Freista er eit godt nynorsk ord for å prøva. Ein annen ting, eg trur eg ville forsøkt å skru ut sigarettpluggen i den motoren, gitt den nokre støt med smøreolje oppå stempelet, og so tatt i svinghjulet og tørna motoren med det, uten å setja innatt sigarettpluggen. Dermed er der ingen kompresjon. Sjå forresten etter at koblinga er kobla ut.

Link to post

Om svingjulet sitter fast er da dette et tegn på at motoren har satt seg, og ikkje svingjulet!
Svingjulet er festet til veivakslingen som går inn i motoren og er forbundet med råden som er festet til stempelet. Har stempelet satt seg er dette pga rust og er mest sansynligt så lenge motoren står i fri (nautral). I så fall kan du skade stempel ringene med og slå motoren rundt med slegge samt ødelegge andre ting.

Det eg ville gjort er følgande: ta ut dyse eller sigarett pluggen om motoren er utstyrt med det, tøm diesel inn på stempel topp, og la dette trekke noen dager, sett så en pipe på mutteren i senter på svingjulet og bruk en latmannsarm til og bevege svakt frem og tilbake, beveger det seg ikkje så venter du noen dager til.
 

når motoren går rundt, må du kjøre denn en stund på starter for og få restene av diesel, bytt olje og filter på motoren. 

Er motoren saltvanskølt ville jeg vurdert og gått over varmeveksler og topp pakning for og utelukke lekasjer inn i forbrenningenl

Link to post

Om svingjulet sitter fast er da dette et tegn på at motoren har satt seg, og ikkje svingjulet!

 

Er motoren saltvanskølt ville jeg vurdert og gått over varmeveksler og topp pakning for og utelukke lekasjer inn i forbrenningenl

 

 

En saltvannskjølt motor har ingen varmeveksler! Dessuten: toppakningen på Sabb G er todelt, en kopperring til sylinderen og en separat gummipakning til vannet. Så evt vannlekkasje vil lekke ut, ikke inn i sylinderen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

opplevde det samme med en sabb 2g, det viste seg at det var ventilene som ikke fikk smøring,det førte til at di sto fast.anbefaler at du tar opp lokket å ser før du bryter formye på svinghjulet 

Ventilane i ein Sabb G er smurt av koppen med veike i, som er heilt på toppen av motoren. Hvis den har vorte gløymt, noko som er fort gjort, so kan ventilane fort gå seg fast, ja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...