Jump to content

Spørsmål om bunnsmøring av trebåt

Bob amatør

Recommended Posts

Jeg skal bunnsmøre skroget på trebåten min, og har aldri gjort dette før. Jeg lurer på om de samme reglene gjelder her, som ved vanlig maling. Tingen er bare at bunnen på båten er ganske "grov" og ikke like glatt som øvrige deler av skroget. Derfor lurer jeg på om det holder å bare vaske med rødsprit, for deretter å påføre ny bunnsmøring over den gamle, uten å pusse? Tips? 

Gå gjerne over med en "grillsvamp" (den svarte typen er grov, selges blant annet hos Coop Bygg/Byggmix) før du stoffer. Da får du vekk løst bunnstoff og danner et godt underlag til nytt bunnstoff. Med mindre det ligger olje utenpå det gamle bunnstoffet trenger du ikke avfetting/rødsprit. Har det gamle bunnstoffet flasset helt av bør du disse stedene grunne med f.eks. Arcanol (heter vel Bengalac for metall nå), en grå grunning som fungerer fint direkte på tørt tre under bunnstoff.

Flott, takk skal du ha. :) 

Det som er greien, er at det nesten ikke ser ut som at den trenger ny bunnsmøring. Den som er der nå sitter godt, og det er ikke noe avflassing eller skjell fra havet eller noe. Jeg tenkte bare det var greit å gi den et strøk, for jeg regner med at bunnstoff også har en tettende effekt? 

Typen bunnstoff jeg har kjøpt heter "030 Warrior". Aner ikke om dette er bra, men damen i butikken anbefalte den. Det står at den er kobber-basert. 

Takk for tips! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...