Bob amatør Startet 4.Mai.2015 Del på Facebook Startet 4.Mai.2015 De opprinnelige naglene på treskroget mitt har sett sine bedre dager, og derfor lurer jeg på om det er noen fare dersom jeg setter inn nye treskruer, eventuelt mellom de opprinnelige naglene? Det jeg er litt usikker på, er om det er noen fare for at jeg gjør mer skade enn godt. Jeg er usikker på hvilken størrelse skruene skal være på, og hvor mange jeg skal bruke osv. Båten lekker en del, så jeg kommer til å bruke mye Tec7 og fett på skroget. Før jeg begynner å pusse opp, kommer jeg til å gå over med Tec7 og disse skruene. Deretter vasker jeg og maler, for deretter å smøre hele skroget inn med fett av en eller annen sort. Noen feil her? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Første spørsmålet vert då om dei opprinnelige saumen (naglane) er av jern eller kobber. Fordi ein miks av jernsaum, rustfri skrue og sjøvatn set i gang ein elektrisk prosess der jernet og treverket blir taparane. Men å smørja heile skroget med feitt Der fins då so mange gode impregneringsoljer, i tillegg til eit utall av oppskrifter på å blanda sjølv. Blandinger som inneheld tjøre er som regel svært gode, men umulig å få maling til å stå på. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 IKKE bruk herdende tettemasser på trebåt! (Tec7) etc. Du vil fylle gapet, men når treet trutner så vil det sprenge og da er du like langt! Anbefaler bruk av fettbaserte tettestoffer! Rustfrie skruer har jeg ingen erfaring med. Men vær obs på galvanisk tæring som ble nevnt tidligere Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bob amatør Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Takk for svar. Er glad jeg spurte, for dette med jern og kobber hadde jeg ikke peiling på. Det eneste svaret jeg kan gi, er at han som satt inn en del syrefaste treskruer da jeg hadde den kort tid på land, er veldig erfaren, så jeg antar at det er av den typen som passer med syrefaste treskruer. Greien er at jeg må sette inn flere, og lurer på om det er steder hvor jeg må holde meg langt unna osv. Hvor skal jeg sette skruene? Jeg vil nødig at noe sprekker. Christensen: Takk for svar til deg også. Har aldri hørt om galvanisk tæring, så jeg er glad dere nevnte disse tingene. Kan du anbefale noe spesielt innen fettbaserte tettestoffer? Magne: Angående den siste setningen din. Hva hvis smører tjøre oppå malingen, og ikke omvendt da? Har det noen hensikt? Mener å huske at jeg leste om en båtbygger som alltid smurte inn trebåtene med en eller annen form for fett, før sjøsetting, og da var de ifølge kilden potte tett. Båtene altså. :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 (redigert) Magne: Angående den siste setningen din. Hva hvis smører tjøre oppå malingen, og ikke omvendt da? Har det noen hensikt? Tjøre er impregnering, og hvis den blir smurt oppå malingen, får den jo ikkje trekka inn i treverket, so det har ingen hensikt. Den er vel brukt på plasser som ikkje skal malast etterpå. Men eg meiner: Smør båten, mens den er tørr, med benarolje eller owatrol eller noko slikt, men olje - ikkje lakk - so lenge det trekker inn i treverket. Forresten, eit bilde, som viser den båtsaumen, so trur eg nok at eg skal kunna sjå kva den er laga av. Redigert 4.Mai.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Bob Amatør, du har nok snakket med en ekte tradisjonsbærer, det var helt vanlig å sette inn undervannsskroget med fett eller talg, særlig når en hadde erfaring for at båten trengte å trutne. Fordelen med dem er at de fordrives når treet trutner. Det gjør veldig få av de moderne preparatene. Hvis du først er igang: Amerikansk tepentin og tjære er to produkter som har det til felles at de erstatter stoffer i treet som kan vaskes ut og dermed åpne for råte. Amerikansk tepentin er mye brukt til å sette inn bord slik at de blir helt mettet, og så forselges det med owatrol eller benarolje. Tjære er mer tyktflytende, tretjære kan du gjerne blande ut med terpentin og linolje og bruke til å smøre på alle skjøter i bord, i baug og i akterstevn. Saus på. Bruker du ren tjære vil ikke maling sitte oppå, men du kan lage en blanding av ca 1/3 av hver av ingrediensene foran, det er like godt som maling. Siden din båt er hvitmalt, er dette kanskje mindre aktuelt. Hvis du skal ha trefarge synlig noe sted kan du bruke denne blandinga, evt blande inn benarolje, men ikke bruk lakk - den sprekker opp og gir fukten tilgang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Rå linolje og amerikansk terpentin Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2015 Del på Facebook Svart 4.Mai.2015 Nå har ikke jeg trebåt, men jeg fant en gammel artikkel fra -91 i det svenske bladet Segling som tar opp emnet anoder og galvanisk råte i trebåter som jeg synes er velskrevet og verd å lese. Jeg har skannet artikkelen, og den kan lastes ned i PDF-format her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.