Bob amatør Startet 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2015 Har et par spørsmål om oljeskift på Sabb Diesel. Jeg har fått beskjed om at jeg må ta et oljeskift på motoren min, og må først få ut den oljen som er der fra før. Jeg har ikke peiling på hvilken olje dette er, men hvilken olje er den beste for en Sabb Diesel for å fylle på ny? Jeg lurer også på om jeg må rense motoren etter å ha kvittet meg med den gamle oljen, på et eller annet sett og vis. Eller holder det med å bare fylle på den nye? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hei Køyr motoren varm, og pump ut olja. Du treng ikkje å rensa motoren før du fyller på ny olja. Kva olja som er best veit eg ikkje, men 15w40-olja har funka fint på min Sabb i mange år. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 "Bruk en god olje av anerkjent merke service CA eller CC" står det i boka frå 1993. ved temperatur over 0, 15w40 og det går 2 liter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bob amatør Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Takk for svar. Er det et absolutt must å kjøre motoren varm? Jeg stoler like mye på oljen som er i maskineriet nå, som en synkende kano midtfjords. Dinamo: Du mener at jeg skal fylle på to liter etter at jeg har fått ut det gamle slægget? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hei, du må kjøre den varm for å få den ut, da bruker du pumpe ned i påfyllingshullet på sida. Jeg tror 2 liter er mye, jeg mener å huske at det står 1, 2 liter i instruksjonsboka. Hvis olja di er gammel og gøørat, så har jeg et godt råd: Når du har pumpa ut, åpner du sidedekslet på motoren, det som påfyllingstappen er en del av. Så tømmer du i en liter diesel og så kinner du motoen rundt sånn mellom et halvt og et minutt. Da kan du pumpe dieselen ut, og åpner du da luka igjen, så kan du se den fine rødfarven som sumpen er malt i fra fabrikken. Kjenner du da med fingeren nedi, finner du , hvis du er heldig, en liten magnet. Tar du den ut kan du se hvor mye spon som motoren har avgitt. I instruksjonsboka står 15/30 på vinteren og 15/40 på sommeren. Biltema har båe liters og treliterskanner av mineralsk olje som er det du skal bruke, ikke syntetisk. Den er billig og god. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Om du ikke vil starte motoren med gammel olje kan du skru av dekselet på siden så kommer du rett inn på veivhuset.Herfra kan du tømme motoren med en svamp/bøtte og tørke reint med filler til slutt.Det ligger også en magnet nederst i veivhuset,denne tar du ut å gjør rein settes så innigjen.Denne metoden er en grisejobb men det går.Regner med du har en 10g? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bob amatør Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Takk for feedback. Jeg har to ytterligere spørsmål: 1) Er det noen fare ved å starte motoren når båten står på land? 2) Tror dere denne pumpen duger? http://www.mekk.no/oljeskift-pumpe-messing-neopren/ Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Den pumpen bør gå. Men peilehullet er lite så om slangen går nedi vet jeg ikke. Kanskje like greit å åpne luka. Det er enkelt. Dersom motoren står i en plastbåt. Og den er godt opplagret burde det ikke være ett problem. Men du bør nok sørge for kjøling. Jeg hadde nok åpnet luken og gjort rent derfra. Så slipper du også kjøre motor varm. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 [PDF]F977046 - TypeG.tif - Frydenbø Sabb Motor nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Bruksanvisning og dellortegnelse for SABB 10 HK dieselmoior. T Y P E G : Motor med vríbar propell. T Y P E G G : Motor med gear og fast propell. SÅBB MUI'UR ... Følg linken :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Fikser litt på linken: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Men sørg for at papirbeholdningen er på topp, der er 93 sider i denne boka om Sabb G Og der står faktisk 2 liter olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.