Jump to content

Oljeskift på Sabb Diesel 10 hk

Bob amatør

Recommended Posts

Har et par spørsmål om oljeskift på Sabb Diesel. 

Jeg har fått beskjed om at jeg må ta et oljeskift på motoren min, og må først få ut den oljen som er der fra før. Jeg har ikke peiling på hvilken olje dette er, men hvilken olje er den beste for en Sabb Diesel for å fylle på ny? 

Jeg lurer også på om jeg må rense motoren etter å ha kvittet meg med den gamle oljen, på et eller annet sett og vis. Eller holder det med å bare fylle på den nye? 

Hei, du må kjøre den varm for å få den ut, da bruker du pumpe ned i påfyllingshullet på sida. 

Jeg tror 2 liter er mye, jeg mener å huske at det står 1, 2 liter i instruksjonsboka. 

Hvis olja di er gammel og gøørat, så har jeg et godt råd: 

Når du har pumpa ut, åpner du sidedekslet på motoren, det som påfyllingstappen er en del av. Så tømmer du i en liter diesel og så kinner du motoen rundt sånn mellom et halvt og et minutt. Da kan du pumpe dieselen ut, og åpner du da luka igjen, så kan du se den fine rødfarven som sumpen er malt i fra fabrikken. Kjenner du da med fingeren nedi, finner du , hvis du er heldig, en liten magnet. Tar du den ut kan du se hvor mye spon som motoren har avgitt. 

I instruksjonsboka står 15/30 på vinteren og 15/40 på sommeren. Biltema har båe liters og treliterskanner av mineralsk olje som er det du skal bruke, ikke syntetisk. Den er billig og god.

Lykke til.

Om du ikke vil starte motoren med gammel olje kan du skru av dekselet på siden så kommer du rett inn på veivhuset.Herfra kan du tømme motoren med en svamp/bøtte og tørke reint med filler til slutt.Det ligger også en magnet nederst i veivhuset,denne tar du ut å gjør rein settes så innigjen.Denne metoden er en grisejobb men det går.Regner med du har en 10g?

Båt med fjernkontroll

Den pumpen bør gå. Men peilehullet er lite så om slangen går nedi vet jeg ikke. Kanskje like greit å åpne luka. Det er enkelt. Dersom motoren står i en plastbåt. Og den er godt opplagret burde det ikke være ett problem. Men du bør nok sørge for kjøling. Jeg hadde nok åpnet luken og gjort rent derfra. Så slipper du også kjøre motor varm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...