Even Olsen Startet 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2015 Hei. Jeg har en volvo penta 250 hk bensin (5.0 GI, V8) 2001 modell. Lurer på om noen vet om denne er ferskvannskjølt eller saltvannskjølt? Har sjekket på volvo penta sine hjemmesider, men finner ingen informasjon om dette. Håper noen kan hjelpe meg? Even Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Ta et bilde så ser vi om det er montert varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Even Olsen Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58795/010.jpg Her er bilde Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Nei, denne motoren er sjøvannskjølt. Det ser du på det karakteristiske termostathuset som blander kaldt sjøvann med varmt vann fra termostaten. Ikke alle modellene til volvo penta ble levert med ferskvannskjøling på denne tiden motoren din ble produsert men den kan allikevel bygges om hvis ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Montere varmeveksler på en eldre sjøvannkjølt motor kan by på utfordringer. Da det nesten utelukket er mye rust i den. Dette vil over tid løsne og tette kjøler som monteres. Sier ikke at det lar seg gjøre. Men at det ikke alltid blir vellykket. Dette ble litt off topic, men greit å ta med i evt. Vurdering om skulle være tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Jeg konverterte en 96 modell til ferskvannskjøling, måtte rense varmeveksleren 1 gang i året. Det krever en skikkelig rens og spyling av motoren for å få dette til å bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Kanskje det er best å la motoren forbli sjøvannskjølt, den er tross alt 15 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 For orden skyld. Trådstarter har ikke antydet å sette på ferskvannkit. Han Spurde bare om hva han hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Even Olsen Svart 4.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Takk for svar fra kyndige folk:-) Da antar jeg at den er saltvannskjølt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.