Jump to content

vinsje meg selv opp i masta?

Apokope

Recommended Posts

Har funnet ut at vi nok skulle og kunne ha startet et prosjekt tråd, istedet for å bombe forumet med spm :)

Det jeg lurer på nå: Tror dere fall og mast tåler å vinsje en kar på 85 kg opp i mastetoppen?

Er fortsatt en Bianca 28 (for de som kjenner denne båten), antar at riggen har ca tilsvarende styrke/soliditet som den viden kjente Vega'n.

Spørsmål 2: bomnedhalet er festet på et klønete rør som går fra luka, tvers over cockpitten, og ender under roret. Jæskla i veien som dere skjønner... men sikkert plassert der av en grunn...

Hva tror dere om å borre hull i løygangen og feste blokken til nedhalet i løygangen? Løygangen går tvers over cockpitt, ikke på taket. Mulig glassfiberen er litt svak, men kan jo event forsterkes...

Bilder følger...

Riggen skal fint tåle å holde en kar på 85 kilo, det samme skal fallet. Men er fallet gammelt, kan det være lurt å bytte det først. Sol tærer mest på tau. Etter mine begreper er det helt nødvendig med et sikringsfall i tillegg, slik at du har to fall i tilfelle ett eller annet skulle gi etter, eks selve fallet, vinsj eller hva det måtte være. Et tips til, ikke bruk skjøtehaker eller sjakler til å feste fallet i båtsmannstolen, bruk en knute, f.eks. pålestikk. sjakler har en lei tendens til å åpne seg når det passer dårligst.

Spørsmål 2 er jeg ikke helt sikker på hva du mener..

Redigert av Båt-W (see edit history)

Jeg har vært i toppen av mesta på mye mindre båter enn din. Din er helt grei så lenge fallet ditt ikke er råttent. Pålestikk er ikke bra, bruk åtter eller pålestikk pluss sjakkel etter halvstikk. I klatremiljøet er pålestikk fyfy, de kan løsne.

Spørsmål 2 forstår jeg ingenting av. Høres ikke originalt ut.

Det du kaller bomnedhalet ser da ut til å være endel av storseilskjøtet, eller ser jeg helt feil? kan det ikke bare ende opp i samme blokk som storseilskjøtet på løygangen?

Jeg klarer ikke helt å se detaljene på bildet ditt, men hvis det er storseilskjøtet som er festet i det langsgående røret (uten justering i dette punktet) og deretter går inn på blokker på bom og løygang ville jeg sett etter en måte å feste det på blokka på løygangen. Se på hvordan f.eks. Comfortina 32 har det - Bianca 28 ser ut til å ha ganske lik løygang som Comfortina 32 har.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Klatresele er tryggere enn båtmannsstol, men ikke så behagelig. Hjelm? Hva kan løsne og treffe deg i hodet?

Det langsgående røret tipper jeg er for spenntak for rormann. Det du kaller bomnedhal heter storseilskjøte. Anbefaler å beholde det originalt en sesong. Når du kjenner båten kan du vurdere å endre, men tipper du beholder det som det er. Samme råd har jeg til alt på båten, fiks det som er ødelagt, forbedre løsninger kan du gjøre om du fremdeles har lyst etter mye jobbing. Og har mer kunnskap.

. Hjelm? Hva kan løsne og treffe deg i hodet?

Det langsgående røret tipper jeg er for spenntak for rormann.

Hjelm kan vare bra for han som blir kvar på dekk..........hvis alle verktøy ikke er sikret.......

ser på Google att flere Bianca 28 har dette røret.......tipper også att det er for spenntak, noen skriver om båten att den har for stor cockpit, kan vare for lang avstand mellom benkene.

S/Y Gunga Din

Etter mine begreper er det helt nødvendig med et sikringsfall i tillegg, slik at du har to fall i tilfelle ett eller annet skulle gi etter, eks selve fallet, vinsj eller hva det måtte være.

Dette er viktig! Ett fall du henger i, og ett fall som sikring som etterstrammes etterhvert. Det blir mye å holde styr på, så jeg ville absolutt hatt en kompis til å styre med dette, mens du kan kontrollere deg selv og den jobben som skal gjøres. Dessuten, hvis du skal heise deg selv; hvordan har du tenkt å låse av tauet?

ikke bruk skjøtehaker eller sjakler til å feste fallet i båtsmannstolen, bruk en knute, f.eks. pålestikk. sjakler har en lei tendens til å åpne seg når det passer dårligst.

Lag en 8-tallsknop på fallet. Tre fallet gjennom et kraftig punkt på klatreselen og følg hele åttetallet tilbake igjen. Sjakler og annen isenkram er til for å heise seil, ikke mennesker. Unntaket er hvis sjakkelen i fallet er en sertifisert red-pin sjakkel med sikring, men det er vel heller uvanlig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...